Byta oljefilter CBR600 99/00

Ett sent inlägg, på suzukis filter står det inget moment utan: kontakt, sen 2 varv. I h-e att det är nåt man drar med händerna.
 
Last edited:
Haynes rekommenderar följande: Momentdra om verktyg finns, annars så hårt du kan med handkraft eller det antal varv som står på filtret.

Har kollat i två manualer (CBR och R6) och texten är snarlik i båda.
 
Apropå dra med moment och verktyg därtill,
Finns det någon i branschen som kan rekommendera en bra (pålitlig) och framförallt billig nyckel i en eller två storlekar mindre än denna (biltemas) som jag redan har?

/Per
 
Per skrev:
Apropå dra med moment och verktyg därtill,
Finns det någon i branschen som kan rekommendera en bra (pålitlig) och framförallt billig nyckel i en eller två storlekar mindre än denna (biltemas) som jag redan har?

/Per

Bra och billig är inte så lätt att kombinera... :)
Bra = sandvik, stahlwille (behöver inte återställas när de förvaras).
Billig = b-tema, kamasa (ungefär som b-tema fast andra färger).
 
suck!! åk till en mcfirma och låna ett riktig verktyg!! Det är ju lätt att ta bort men sedan ska det ju drasåt rätt bra... så ett verktyg är ett måste.. har man råd att åka hoj då har man råd att lägga en 100 på ett verktyg för oljefiler.. finns special på en mc firma....KÖP!
 
freddexwing skrev:
Bra och billig är inte så lätt att kombinera... :)
Bra = sandvik, stahlwille (behöver inte återställas när de förvaras).
Billig = b-tema, kamasa (ungefär som b-tema fast andra färger).


Är kamasa=biltema???

Förklara det gärna tack

/H
 
Heol skrev:
Är kamasa=biltema???

Förklara det gärna tack

/H

Finns de som påstår det, jag vet inte men har i alla fall sett att kamasas och biltemas spärrskaft är misstänkt lika... Momentnycklarna tror jag inte är samma.
 
bla bla bla... :tungan
Hursom så är filtret bytt (thx alex) & det var mejseln genom filtret som gällde.
Hur sattes det nya dit nu då? Handkraft. Funkade ypperligt, inget läckage, ingeting - när ja kollade efter en repa på 1mil

Slutsats: I mitt fall räckte det med handkraft. Olika för olika hojar & filter? Don't care. Min spinner som en katt :tuttar

OT: Körde med motul 5xxx nånting förut, halvsyntet. Klibba bra så bakhjulet snurra på bra mkt på tomgång. Bytte oljan till Biltemas "racing" & kan nu säga att den inte klibbar. Bakhjulet var äntligen stilla på neutralen.

Edit: Jag hade ett snuskigt Yamaha filter på innan :3freak
 
Last edited:
Jag har varit på en verktygsmässa i hela mitt liv, och det var i samband med att Bacho lanserade sin serie "Ergo" skruvmejslar (ni vet dom där med svarta knottriga handtag som era flickvänner sneglar på).

Dom hade i sin monter en kalibrerad momentnyckeltestare där man kunde sätta in olika skruvmejsla och mäta hur hårt man urkade dra.
För rättvisans skull var samtliga mejslar försedda med fyrkant-tapp (så att man inte skulle slinta i skruvspret).

Givetvis drog man hårdast med Bacho Ergo, men vad som förvånade mig och många andra var att man drog hårdare med ett vanligt kvastskaft (preparerat med fyrkanttapp) än med många billiga skruvmejslar, en mejsel köpt på en bensinmack (dom hade slipat bort märket, men jag har handlat där själv för återbäringens skull) gjorde så inåt h-vete ont i händerna redan vid måttliga moment att dom flesta gav upp.

Ett annat bestående intryck var en rörtång som var ca 20 cm lång, som dom förlängde med ett meterlångt rör och sedan ställde sig gubben som demonstrerade tången och hoppade längst ut på röret, han vägde säkert runt hundra pannor, tionde gången jag gick förbi och såg demonstrationen hade han sällskap av en tjej längs ute på röret, då lossnade demonstrationsstället ur betongrisen det var fastsatt i *fniss*

Bra verktyg gör halva jobbet, så jag köper alltid dubbel uppsättning bra verktyg....
 
erik skrev:
Finns de som påstår det, jag vet inte men har i alla fall sett att kamasas och biltemas spärrskaft är misstänkt lika... Momentnycklarna tror jag inte är samma.

Sorry, blandade ihop Wurth med kamasa.
IBland hittar man snarlika verktyg hos b-tema i annan färg fast till 1/5 av priset.
 
He he he kör du på olja från biltema i hojen...
Då är det ju nästan en fördel om oljefiltret lossnar...

"när ja kollade efter en repa på 1mil"
Ja har det inte lossnat på en 1 lossnar det ju inte på 10mil och har det inte lossat på en 1km borde det inte lossat efter 100meter och lossnar det inte på 100 meter borde det inte lossnat på 1 meter och har det inte lossnat på 1 meter lossnar det nog inte på en centimeter, eller en milimeter utan drar man fast det tittar att det sitter, blundar och tittar igen ja minnsann då sitter det verkligen fast...

EDTI: Favstel
 
Last edited:
Nu är det ju så Fredde, att Biltemas oljor kommer från Statoil, och deras mc-oljor kommer från Sverige, närmare bestämt Nynäs Petroleums gamla anläggning i Nynäshamn, som ju är uppköpta av: just det - Statoil.

Nynäs petroleum har ALLTID varit nischade på specialoljor, och oxå världsledande inom vissa segment, så att påstå att Biltemas olja gör sig bäst på marken är nog att bita sig själv i tummen! :tungan
Mycken skit finns säkert på Biltema, men inte deras olja iaf.

Nynäsanläggningen är den enda i världen som t.ex levererar den specialolja som krävs i V.A.G´s fyrhjulsdriftssystem. Ingen annan klarade kraven.
De är oxå de som levererar till Öhlins, som väl inte direkt är kända för att ta genvägar...

Läs gärna de andra rena oljetrådarna, där bl.a jag själv (som är överdrivet intresserad av oljor) skriver lite om för och nackdelar med olika oljor mm.




freddexwing skrev:
He he he kör du på olja från biltema i hojen...
Då är det ju nästan en fördel om oljefiltret lossnar...

"när ja kollade efter en repa på 1mil"
Ja har det inte lossnat på en 1 lossnar det ju inte på 10mil och har det inte lossat på en 1km borde det inte lossat efter 100meter och lossnar det inte på 100 meter borde det inte lossnat på 1 meter och har det inte lossnat på 1 meter lossnar det nog inte på en centimeter, eller en milimeter utan drar man fast det tittar att det sitter, blundar och tittar igen ja minnsann då sitter det verkligen fast...

EDTI: Favstel
 
Dr.Bike skrev:
Nu är det ju så Fredde, att Biltemas oljor kommer från Statoil, och deras mc-oljor kommer från Sverige, närmare bestämt Nynäs Petroleums gamla anläggning i Nynäshamn, som ju är uppköpta av: just det - Statoil.

Nynäs petroleum har ALLTID varit nischade på specialoljor, och oxå världsledande inom vissa segment, så att påstå att Biltemas olja gör sig bäst på marken är nog att bita sig själv i tummen! :tungan
Mycken skit finns säkert på Biltema, men inte deras olja iaf.

Nynäsanläggningen är den enda i världen som t.ex levererar den specialolja som krävs i V.A.G´s fyrhjulsdriftssystem. Ingen annan klarade kraven.
De är oxå de som levererar till Öhlins, som väl inte direkt är kända för att ta genvägar...

Läs gärna de andra rena oljetrådarna, där bl.a jag själv (som är överdrivet intresserad av oljor) skriver lite om för och nackdelar med olika oljor mm.

Där ser man, harklar mig och :mattias att är det inte så att biltema är en "partiolje"-leverantör, dvs de hör sig om efter bästa priser lite har och var och köper upp ett större parti där det är billigast. Ska plugga på lite om Biltema olja innan jag bölar över den, vem vet, det kanske dyker upp ett nytt reportage under våren! :D Ha de!
/fredde
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top