Byta oljefilter själv på R1 -02

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Tjena!
Tänkte jag skulle byta olja och filter på min hoj (R1 -02).

Två snabba frågor ;)
Är det svårt att göra själv? :va
Hur gör man? :D

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Inte alls svårt. Varmkör hojen. Ta loss den plast du behöver för att komma åt oljepluggen.
Ställ ett kärl under och lossa oljepåfyllningslocket samt oljepluggen, när oljan e tömd lossar du filtret. Byt packning på oljepluggen och dra åt den lagom hårt ifall du inte har momentnyckel. Dra åt det nya oljefiltret. Fyll på ny olja av rätt sort och mängd. KLart

gazzaloddi

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Suzuki EF 550
bus enkelt se bara till att ha rätt verktyg en moment nyckel e ett måste tycker och lite ledade hylsor det sitter lite knixigt bakom grenrören ..

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Jag brukar även fylla det nya oljefiltret med olja innan jag skruvar dit det samt byta oljepluggspackningen.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Gløm inte kolla så o-ringen från de gamla filtret inte sitter kvar på motorn

Hørde om nån som glømde detta och kunden målade vægen me olja i 1km tills oljelampan tændes :rolleyes:

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ok, ska ta mig en titt ikväll på hojen och se efter själv lite mer, men vart sitter filtret ungefär?

bossbaver

Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Blev lite snål när jag hörde att 3000mila servicen bara innehöll byte av olja och filter kostade 2300kr. Sen skulle några kontroller göras, men det enda de skulle byta var det...

Och eftersom jag TYVÄRR inte har någon servicebok att få en värdefull stämpel i, så kvittar det om jag yamaha eller jag själv gör det...

Doohan4ever

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Hoj
Hojlös
Plocka av magkåpan och du ser hur allt sitter, skitlätt!

Egentligen är det vänster du behöver plocka bort, men för att få bort vänster så måste du plocka bort höger!

Oljefiltertång är att rekomendera då det är trångt, jag använder den här den är as bra till alla oljefilter på alla fordon : www.mekonomen.se sökord: oljefilter avdragare (obs mellanslaget) titta efter artikel: 42-50028

Last edited:

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Gløm inte kolla så o-ringen från de gamla filtret inte sitter kvar på motorn

Hørde om nån som glømde detta och kunden målade vægen me olja i 1km tills oljelampan tændes :rolleyes:

Har gjort så, 2 liter på förrådsgolvet innan ja fick stopp på de, Kladdigt värre:tummenupp

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Som vanligt när det ska bytas eller meckas, bra med tid, ingen stress och lite sunt förnuft. Behöver inte en momentnyckel utan drar med lilla spärren tills det ger "motstånd" i handen.
Har du inte en oljefiltersavdragare så tar du en liten mejsel och slår igenom filtret och vrider till (gör inte så med det nya) :)
(jag vet att det inte är rekomendationsenligt att göra som ovan men dock så effektivt)
Kolla efter några mil så att det inte fuktar runt filter eller plugg. Thats it.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Blev lite snål när jag hörde att 3000mila servicen bara innehöll byte av olja och filter kostade 2300kr. Sen skulle några kontroller göras, men det enda de skulle byta var det...

Och eftersom jag TYVÄRR inte har någon servicebok att få en värdefull stämpel i, så kvittar det om jag yamaha eller jag själv gör det...

Inhandla en Haynes eller Clymer verkstadshandbok, så kan du utföra mkt service själv:tummenupp

http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10567&section1_id=113&section2_id=260

http://www.motorboken.se/product.php?product_id=10978&section1_id=113&section2_id=260

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...