byta packbox framgaffel cbr 900??

davveman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
Sv 1000n -04
Hallå! håller precis nu på att byta packboxar i framgafflen på min honda cbr 900rr - 95....

har fått isär nästan allt men vet inte hur man tar bort den förkromade delen från nederdelen av gaffelbenet?? har lossat den undre bulten så den förkromade delen löper fritt i gafflen men de tar liksom stann...

vet inte vad det är som håller emot och vågar inte ta i ifall nått går sönder...

SNÄLLA kan nån hjälpa mej???

davveman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
Sv 1000n -04
Tack så hemsk mycke :Bugar vet inte va ja skulle ha tagit mej till annars :va

Nu ska de nog gå mycke bättre :) tackar tackar!!

Sniper

Guest
davveman skrev:
Hallå! håller precis nu på att byta packboxar i framgafflen på min honda cbr 900rr - 95....

har fått isär nästan allt men vet inte hur man tar bort den förkromade delen från nederdelen av gaffelbenet?? har lossat den undre bulten så den förkromade delen löper fritt i gafflen men de tar liksom stann...

vet inte vad det är som håller emot och vågar inte ta i ifall nått går sönder...

SNÄLLA kan nån hjälpa mej???
Du menar inner gaffelbenet, lyft på dammskyddet under där sitter en låsring,
den tar du bort den sitter i ett spår,när du gort det rycker du hårt och
bestämt isär gaffelbenen då kommer packboxen med där.

Putterossi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01, Blade -92, GRC GP1
Problem med ihopmoteringen...

Tusan, sitter å håller på med samma sak fast en 92-ans gaffel. Har nu kommit till avdelningen montera ihop. Hur fasen ska man skruva ihop toppdelen??
Kanske jag som e trög men det får jag väl bjuda på...
Det går ju som ett rör ner i dämpardelen som verkar styras av returjusteringen. Röret e ju lite fjädrande i botten. Ska man skruva in returskruven i botten och sedan skruva fast och låsa den stora klumpen? För när jag testmonterade så verkade det inte gå att skruva in justerskruven mera även om den den inte var i botten innan jag skruvade ihop det...

Tycker att det borde vara så men det som gör mig osäker var att det var trögt att trycka in röret med det var enkelt att skruva på klumpen tills det helt plötsligt bara tog stopp.

Sniper

Guest
Putterossi skrev:
Tusan, sitter å håller på med samma sak fast en 92-ans gaffel. Har nu kommit till avdelningen montera ihop. Hur fasen ska man skruva ihop toppdelen??
Kanske jag som e trög men det får jag väl bjuda på...
Det går ju som ett rör ner i dämpardelen som verkar styras av returjusteringen. Röret e ju lite fjädrande i botten. Ska man skruva in returskruven i botten och sedan skruva fast och låsa den stora klumpen? För när jag testmonterade så verkade det inte gå att skruva in justerskruven mera även om den den inte var i botten innan jag skruvade ihop det...

Tycker att det borde vara så men det som gör mig osäker var att det var trögt att trycka in röret med det var enkelt att skruva på klumpen tills det helt plötsligt bara tog stopp.
I botten i ytterbenet sitter typ en hylsa där botten på pumpen ska i,
kolla så den kommer rakt i där så ska du utan problem kunna skruva på
locket igen,under förutsättning att du satt i fjädern och brickorna rätt....

Putterossi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600 -01, Blade -92, GRC GP1
Hmm, njae. Nu är vi inte på samma ställe och skruvar. Det är när man skruvar ihop kompressionsjusteringen med toppen av dämpardelen. Denna låses sedan fast med en mutter som sitter i dämpardelen. Förstår du vad jag menar? Vet inte exakt vad alla delar heter men i Haynesmanualen så är den benämnd som Damper Rod Assambley, fast då ingår de delar jag försöker montera ihop. Har jag kanske demonterat för mycket??
Jo det har jag ser jag nu :huvet
Skulle bara lossat toppbulten från från dämparen....

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln