Byta packboxar i framdäparna

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Jag kommer in som en rookie i tråden och håller med om att det inte är några problem att byta själv. Det enda problemet jag fick var att jag mitt i arbetet fick låna en luftdragare för att få upp skruven i botten. Med vanlig hylsa snurrade den då det inte gå att hålla med något mothåll.
Kolla gärna som tidigare sagts med någon industrifirma som som håller på med riktiga hydrauliksystem där det inte prutas på ören på packboxens artikelpris. Finns måttet skulle jag nog prova sådana.

Satsar man på riktigt billiga pirat så tror jag man kan få dem röda eller blåa, och det är ju kul....

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
TomTroll skrev:
Det enda problemet jag fick var att jag mitt i arbetet fick låna en luftdragare för att få upp skruven i botten. Med vanlig hylsa snurrade den då det inte gå att hålla med något mothåll.

Det där verkar vara ett tips som kanske kan vara värt att ta tillvara på.
Luftdragare? Menar du en helt vanlig kompressor-dirven mutterdragare.
Hur hjälper den om det inte sitter fast på andra sidan???

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Mnja, mutterdragare på gaffelben ska du vara försiktig med. Tänk själv hur ventilsystemet i gaffeln mår om du spinner upp det i 1000 rpm.

Det brukar funka med att lossa skruven och sedan trycka ihop gaffelbenet så att anliggningsytan får lite friktion. Är skruven inte körd i gängorna redan innan så snurrar den såpass lätt att den lilla friktionen räcker.

pilsner

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Jo, jag menar en vanlig kopressordriven luftdragare. Lånade en från jobbet som varvade 300 rpm. Det var visserligen på en CBX400. Har för mig att man var tvungen att ha någon specialnyckel för att lösa det på annat sätt om den väl börjat snurra.
Slagen från dragaren får skruven att släppa.

När jag kollar snabbt i haynesboken för min zzr så ser det ut som man kan hålla emot med en insex från undersidan då hjulaxeln är borta. Har dock inte sett det i verkligheten än. Den dagen kommer nog dock snart :)

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
WP var först med att introducera en 40mm Upsidedowngaffel 1986.
Det var inom Motocross man började med detta, vet ej vilket märke dock men Husqvarna hade denna gaffel standardmonterad typ 88-89.

Angående fördelen med en USD-gaffel tvistar väl de lärde om fördelen. Det tog väl väldans lång tid innan det kom på firebladen då man på Honda ansåg att "det inte var någon vits" ?

För övrigt är det busenkelt att byta packboxar, det underlättar dock om mna har en manual.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Insexen i botten brukar släppa med ett snabbt å bestämt slag...lägg den gamla packboxen uppåned på den nya och knacka försiktigt med nån klubba gärna trä..

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Pilsner:
Man ska inte snurra muttermaskinen för fullt, man ska köra korta intervaller, typ 1/2 sekund i taget så att insatsen aldrig hinner få upp nån fart.

smasseman:
>Hur hjälper den om det inte sitter fast på andra sidan???
Eftersom mutterdragaren "slår" loss bulten så håller massan i insatsen emot.
Du får alltså samma effekt om du tar ett verktyg och knackar på det med en gummiklubba men det är en rätt tröstlös metod.

Specialnyckeln som TomTroll nämner är det verktyg som tillverkarna har tagit fram för att hålla emot insatsen. Antagligen dyrare än en muttermaskin.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ingen har nämt att du kan behöva en kondom.

Längst upp på innerbenet så är ofta kanten vass. Trä över en kondom (gladpack funkar me men kådis är bäst) utan gummi ringen först så skadar du aldrig packboxen när du trär på.
Jag bytte på nån timme eller tre första gången. Det är enkelt.

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
CBR 600 -87
Halvtid

Japp, det verkar som ni hade rätt.
Skitlätt och ca 3 timmars jobb.
Har slitit 2 timmar i garaget och nu återstår bara att sätta dit bromsklossarna som har sanerats från gaffelolja och sen ska hjulet och framskärmen dit. Mindre än en timmes jobb skulle jag tro.

Insexan i botten lossnade utan några problem. Men på slutet så började det snurra där inne men det var bara att daska till insexan med handen, behövde inte ens starta kompressorn.
Vågade inte prova träskruv-tekniken för jag var rädd att skada benet eller det som fanns under packningen. Nu lossnade ju insexan så lätt så det känns som rätt beslut så här i efterhand, inte alltid man känner så i garaget.

Blir man kallad moppefucko eller tattare om man skiter i att byta den andra packboxen? Den läcker ju inte det minsta. Känns som man kan använda ordspråket; "man ska inte laga något som inte är trasigt".

Men nu får det vara nog för idag, fixar resten i morrn. Ska ändå byta olja och drivpaket och det orkar jag inte göra nu.
Tack än en gång för att tips och glada tillrop. Kändes lugnande inför starten med alla kommentarer om hur lätt det skulle vara.
Godnatt.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
smasseman skrev:
...Blir man kallad moppefucko eller tattare om man skiter i att byta den andra packboxen? Den läcker ju inte det minsta. Känns som man kan använda ordspråket; "man ska inte laga något som inte är trasigt". ...
Jävla tattare!
Just kidding!

Men tänk på att den packboxen har antagligen gått lika långt.
I övrigt håller jag med dig och ditt ordspråk.

Kul att det gick bra. :tummenupp

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Robban_C skrev:
Ett litet tips till de som läser tråden är att hålla sig till verktyg som är mjukare än gaffelbenen vid demontering/montering av p-boxarna. Ex vis plats, gummi, koppar, mässing. Det sparar kanske in en gaffelrepa åt nån.

Jag blåser liv i denna gamla tråd, på ett alltid aktuellt ämne.
Jag ska just till att sätta ihop ett av mina gaffelben efter lite renoveringsjobb, och det känns som det kanske inte blir helt lätt att klämma dit kopparbussningen , den översta alltså, som sitter under packboxen. Ett (eller heter det en?) dorn eller liknande i mässing hade inte vart fel, men var får jag tag i ett sånt och vad kan det kosta. Har kollat med Biltema och Jula, men inte hittat nåt.

EDIT: Jag har alltså en ZXR 750 från -89, med konventionell gaffel. :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024