Byta packboxar Showa BFF

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Tjena, nån som har koll på om det är någon större skillnad på förfarandet att byta tätningar i en Showa BFF gaffel mot en vanlig?
Tänkte på den lilla behållaren nere på gaffeln, är det gas och en ”bladder” i den och påverkas jobbet av det?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ingen höjdarvideo precis, men kanske lite tips?

Och lite teknik

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Här var en bra video för Gixxer 1000, är det den gaffeln du har?

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Hoj
Här var en bra video för Gixxer 1000, är det den gaffeln du har?
Nej jag har en 2018 Gsxr-r som den nya Showan sitter på med ackumulatorer, lik den som brassetarzan i första videon visar,
men som @Ozziania skriver så läre jag nog konsultera lite med min lokale fjädringsbyggare angående ackumulatorerna, hoppas han kan klura ut hur det ska vara.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Det var skumt - jag läste i manualen på Front fork disassembly and reassembly att de använder specialverktyg - (läste på GSXR1000R-modellen)
Läste den tekniska beskrivningen och där står det att man bara kan byta smörjoljan i ytterröret.
Jag tolkar det som att dämpvätskan ingår i ett slutet system tillsammans med ackumulator och det går inte att serva.
---
The lubrication oil alone in the outer tube can be changed.
Inner tube and axle holder are combined in one and pressurized with nitrogen gas. The combined unit cannot be disassembled.

---

Ang "specialverktyg":
Visst behövs det specialverktyg även till en "vanlig" USD gaffel, vet inte riktigt vilka verktyg du läste om dock, (Se bild längst ner)..

Det var lite förvirrande, vissa BFF gafflar saknade ackumulator, andra, Kawa och någon mer behövde en kraftig, utvändig, sexkantsnyckel för att frigöra en ring under topkåpan...(?!)

Så det är nog bara att följa manualen så blir det rätt...
Vad som händer den dagen om/när kolvtätningarna i ackumulatorerna pajar, det vet man inte ?
----
Furthermore, pressurized chamber and damping force generating unit with nitrogen gas eliminates fork oil cavitation..

The lubrication oil alone in the outer tube can be changed.
Inner tube and axle holder are combined in one and pressurized with nitrogen gas. The combined unit cannot be disassembled.

Screenshot_20230718_070430_Opera.jpg

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Det som verkar svårast att ersätta med standardverktyg är "front fork spacer holder" o "oil seal installer"- resten går att fixa om man är kreativ. Sedan är det alltid risk att skada prylar - ex. om man använder en vanlig hylsa som ersättning för "front fork cap socket wrench" - har man en 45-hylsa så bör man svarva den plan i ingången, hylsor har oftast en radie där

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men annars skulle jag gjort som du och använda sexkantshylsa där det mesta av fasen svarvats eller slipats bort så man får maximalt fäste på det korta nyckeltaget ??
Är det inte åttakantig fattning då?
Inte direkt ovanligt på Showa och Kayaba

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Hoj
Mycke bra input boys!(y)
Pratade med vår lokale fjädringbyggare och han lät inte förskräckt iaf, äh det är väl bara en Showa street..
Tror jag håller fingrarna ur kakburken denna gången och låter han pilla, han sitter nog även inne på både diverse specialverktyg och rutin som behövs, jag fortsätter att köra sönder ist, man ska ju göra sånt man är bra på sägs det✌️

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Är det inte åttakantig fattning då?
Inte direkt ovanligt på Showa och Kayaba
Jo så är det ju.
Har inte sett så många 8-kantiga hylsor på vanliga marknaden så en 24-kantig funkar men det finns en risk att det blir lite märken då (35Nm)..

Screenshot_20230718_151025_Opera.jpg

Ett inflik till, är det 5w som är standard?
Ska vara Suzuki SS-47 vilket verkar motsvara 7,5w men de flesta rekommenderar 5w ?

Eftersom det inte är själva dämpvätskan som byts så har det inte särskilt stor betydelse...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC