Byta ram, hur funkar det?

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Jag har en ny hoj på gång. En R1:a med en mindre skada i ramen. Så frågorna är;

1. Om jag vill byta ram, hur fungerar det med ramnummer osv?
2. Blir det massa strul med besiktning och intyg?
3. Någon som vet vad en ny ram till en R1:a kostar?

Jobbet att byta är inget problem, men man vill ju inte hamna i ett läge med massa strulig administration i onödan. Någon som har några erfarenheter?

/Andreas
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
1. Köper du en NY ram flyttar du över ditt gamla nummer till den nya.

2. Det ska inte vara så bekymmersamt.

3. 12-15000:-, typ.
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Mattias skrev:
1. Köper du en NY ram flyttar du över ditt gamla nummer till den nya.

2. Det ska inte vara så bekymmersamt.

3. 12-15000:-, typ.


Den kostar såpass. Hmm, bra prutläge om hojen står hos en handlare...

Föresten, borde inte du sova så här dags :D

/A
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Vad är det för årsmodell?
jag köpte ny ram till min 02'a och den kostade runt 20tusen.

Edit: Hittade kvittot den kostade 19719:- och jag fick loss den för 16761:-
 
Last edited:

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Till en nolletta borde det gå o hitta en beg ram kanske.

Sen behöver man den lilla typdekalen som sitter på ramen man får beställa en med rätt nummer på.

Att stansa in ramnummret va heller inga problem.
De va lite pyssel att få till den lilla stjärnan som ramnummret slutar o börjar med.

Egentligen ska man ha med det gamla styrhuvet till besiktningen men de struntade jag i dom såg inte att ja bytt till ny ram iallafall.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
När jag knäckte mitt vevhus knackade jag bara in numret själv på det nya. Samma nummer som på det trasiga, dåra. Jag sket i att fråga nån, för då ska det säkert till en massa byråkrati och avgifter.
 

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
Dea skrev:
3. Någon som vet vad en ny ram till en R1:a kostar?


/Andreas
Nu kommer jag säkert få Mattias på mig för detta uttalande men kan man inte köpa en ram från staterna via Ebay? Finns ju ramar utan ramnummer där för runt $1000 om jag inte minns helt fel....

Nu vet inte jag hur det är med införsel av sådana ramar men jag antar att Mattias kan hoppa in och fylla i det som fattas...

Bara en liten tanke....
 

Jerk Off

Jag skrapar rutorna (bil)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholmarna
Hoj
Ducati 900ss
Du förstod att du måste "typ registrera" hojen igen va!? Alltså in med den till Sv Bilprovningen som går igenom rubbet! :fakta
 

mattsson

Säger dom blubb blubb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/Falkenberg
Hoj
Tillf. hojlös
Om jag bygger en egen motorcykel och köper en ram, kan jag då registrera den så att jag får köra med hojen? Jag vet att man kan köpa ram som reservdel, dvs att man kan ersätta sin skadade ram med en reservdelsram osså byts det lite siffror i papperna. Men går det att köpa ram som man registrerar utan att ersätta nån skadad ram?

Om det inte går, kan man då göra som så att man jagar fatt i en skadad motorcykel, köper den, säger till (där man nu ska säga till) att man vill ersätta den skadade ramen med den nya hela och sen bygger man hela motorcykeln runt den nya ramen o slänger den skadade hojen man köpte?
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
har du skadat ramen så får du byta den fast du måste banka in ramnumret i den nya + att du har kvitto på reselrvdelsramen
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag har gjort detta. Du bara bankar in samma nummer i "nya" ramen och så säger du inget till SBP. Man får byta till ram av samma sort och årsmodell. Berättar du kan de vilja se gamla ramen.
Om man däremot vill bygga en hoj av ny ram och lite annat löst så blir det en amatörbyggd mc. Med bullermätning....Bullerkrav 84dB (A)
Dea skrev:
Jag har en ny hoj på gång. En R1:a med en mindre skada i ramen. Så frågorna är;

1. Om jag vill byta ram, hur fungerar det med ramnummer osv?
2. Blir det massa strul med besiktning och intyg?
3. Någon som vet vad en ny ram till en R1:a kostar?

Jobbet att byta är inget problem, men man vill ju inte hamna i ett läge med massa strulig administration i onödan. Någon som har några erfarenheter?

/Andreas
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Tja varför inte. Lånar tråden lite till en liknande fråga.

Bakram, får den bytas/ändras utan ny besiktning eller hur fungerar det?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Lundgren skrev:
2536725 Tja varför inte. Lånar tråden lite till en liknande fråga.

Bakram, får den bytas/ändras utan ny besiktning eller hur fungerar det?


Det är väl ingen som vet exakt hur en bakram till din hoj ska se ut troligtvis.
Kanske inte behöver byta till en "tyskröv" som pekar rakt upp i skyn...
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
UrbanTiger skrev:
2538114 I princip så kan du rikta och byta ut allt på din orginalram förutom styrhuvudet.
I allra värsta fall kan du byta ut hela ramen förutom själva ramnummret.
Alltså i praktiken att du tjöper en begagnad ram som du slipar bort ramnummret på och knackar in ditt ursprungliga ramnummer, snyggt och prydligt.
Gör du det själv utan intyg från märkesverkstad så kan SBP knorra om dom misstänker att det är handknackat. Vet inte om det behövs en registreringsbesiktning efter rambyte, osäker. Ring och hör efter med SBP.
Kawasaki hade skitdåliga stämplar på vissa modeller så orginalramar blev tydligen underkännda för detta här om året.
Vilket påminner mig om att jag bör kontakta min hojs förre ägares försäkringsbolag. Bytt ram efter marksyning, hmm...
Okej tack så mycket. Skall höra med SBP.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top