Byta skiva utan depåstöd

funcke

Sir
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
zx6r
Så har man köpt hoj! Visserligen ett par dagar sen, men ändå lika glad än! :banana

<skitsnack>
Har redan hunnit med två nämnvärda episoder...

Den lätt humoristiska:
Dagen efter jag kört hem hojen ska jag ta den till skolan, har inte så mycket soppa så åker in på närmaste mack för att tanka.

Medans jag tankar i lugnan ro så kör det in en ~35årig man i en SUV, modell stor på mack-området, stannar intill min hoj och ställer frågan:
"Är du Ghostrider?"
"Nej."
"Han är ju helt galen! Han kör ju som fan! Höhö!".
Var efter han lämnar macken (utan att ha tankat).

Tror min slutsats är att man inte ska ha svart hjälm, ställ och hoj...
Samt att man kan vara brutalt jävla moppefuckad, trots betydande ålder och stort fordon.

Episod 2:
Jag har ett handikapp... Ett svårt stort jävla handikapp... Har minneskapacitet som kan liknas vid en vandrandepinnes. :va
Kom precis hem från polare där vi kika lite film (Taxi 3 f.ö.) och när jag ska åka därifrån välter jag. Jag har glömt skivlåset... :huvet

En liten repa på kåpan och en smått bucklig bromsskiva är facit. :näsblod
Körde hem med en frambroms som krävde en heldel pumpande för att ta.
... så jävla surt.
</skitsnack>

Så till frågan:
Finns det något vettigt sätt att byta ena främre bromsskivan utan depåstöd? (Jag har alltså inget centralstöd på hojen, som är en kawa zx6r -97a)
Om inte, var köper man ett depåstöd billigt?
Vill ha snabbt (!!), allt är ju snart över... för i år ivf.
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Hitta en lämplig takbjälke att hissa hojen i. Se bara till att du stabiliserar baken på den också så att den inte välter för dig.....
 
Last edited:

funcke

Sir
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
zx6r
JohanL skrev:
Hitta en lämplig takbjälke att hissa hojen i. Se bara till att du stabiliserar baken på den också så att den inte välter för dig.....
En lämplig takbjälke?

Kanske ska kompletera med att jag bor i lägenhet och inte har tillgång till garage, än mindre till lämpliga takbjälkar (eller är det något man hittar på sin välsorterade byggvaruhandel?).

Kanske finns någon i närheten av Hammarbyhöjden som kan tänka sig låna ut ett depåstöd till en person med mycket litet minne (men tillräckligt för att lyckas lämna igen det)? :confused:
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
funcke skrev:
En lämplig takbjälke?

Kanske ska kompletera med att jag bor i lägenhet och inte har tillgång till garage, än mindre till lämpliga takbjälkar (eller är det något man hittar på sin välsorterade byggvaruhandel?).

Kanske finns någon i närheten av Hammarbyhöjden som kan tänka sig låna ut ett depåstöd till en person med mycket litet minne (men tillräckligt för att lyckas lämna igen det)? :confused:


kanske nån som har ett spännband å en "lämplig takbjälke" om inte annat??
 

funcke

Sir
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
zx6r
Fluxir skrev:
kanske nån som har ett spännband å en "lämplig takbjälke" om inte annat??
Ah.... Hissa stod det... :kocko

Very well, spännband har jag. Takbjälkar, lämpliga som olämpliga är det färre av...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
I Kawas original verkstadshandbok till min 10:a står det att man ska lyfta hojen i grenrören underifrån när man gör arbete på framhjulet. Det ska alltså hålla så ta och kika på det men se till att du lyfter på hela ytan med något mjukt mellan så att du inte bucklar till något rör.

Jag gillade dock inte vad som stod där så jag köpte ett stöd fram också men du kan ju ta en titt i alla fall.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Pallbockar, modell Biltema för nån hundring styck, och en planka som du kan stoppa under motorn?
Räcker med en polare som vinklar upp hojen på sidostödet, är han uthållig behöver du inte palla under med nåt heller...
Bytte fram och bakdäck utan depåstöd, på gatan. Det går utan proffsgrejor, man får bara klura lite.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top