Byta sporthoj till Motard

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
har en av varje.... provat att bara ha sport men de går inte, leker sönder den bara så de fick bli två istället... köpte en KTM 620 sm/offroad så man kan leka av sig på, även vintertid :)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ser oenkligen SJUKT kul ut att köra på bana sådär. Jag har kollat på motard och blir det byte för mig så är det nog en 520/525/530 KTM EXC det blir. Nästan bara den som är liten och leksen. 660 osv blir lite tyngre och grövre leksak.
Synd att det inte finns så mycket motardkittade EXC's till salu/byte bara

Vi får väl se hur det blir till sommarn, mc i skellefteå blir det oavsett :) Tack för all hjälp

Nu vet jag inte vad du har för pengar att röra dig med men jag kan fixa dig provkörning på SXVn, min självklart men även en orginal. Tycker det är den bästa modellen som övergång från Sporthoj. Lite service, massor me effekt och den går faktiskt åka lite längre på trots att den egentligen inte vill. Kan ha nys på en "ny-begagnad" som blir billig, en 450 är det (och dem har inga problem med packningar).

Annars funkar en nyare Husaberg 650 också. Jag tror du kommer uppleva EXCn lite klen.

Hör av dig när du kommit upp hit så kan du komma ut å köra lite på isen med mig, då får du en uppfattning om hur supermoto kan vara :tummenupp

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Ser oenkligen SJUKT kul ut att köra på bana sådär. Jag har kollat på motard och blir det byte för mig så är det nog en 520/525/530 KTM EXC det blir. Nästan bara den som är liten och leksen. 660 osv blir lite tyngre och grövre leksak.
Synd att det inte finns så mycket motardkittade EXC's till salu/byte bara

Vi får väl se hur det blir till sommarn, mc i skellefteå blir det oavsett :) Tack för all hjälp

Min är till salu för rätt pris!!:D
Finns i Gbg

Bifogat

• 525.1.JPG
    525.1.JPG
    122.4 KB · Visningar: 86

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Jag bytte från GSXR600 till en ktm 660 och ångrar det inte en sekund,wheela anabolamoppe är kul:tummenupp Det enda som är jobbigt är när man ska en längre sväng.
660:n tycker jag passar perfekt för gata då dom är lekvänliga och har bra service intervaller.Det bästa vore ju att ha en äldre billigare sporthoj när man ska nånstans och en motard att leka med.Är du intresserad så kan jag tänka mig att sälja min:)

Nicotin

Guest
lite ot men vad får dig att flytta till en surhåla som skellefteå ?
Född och uppvuxen där och skulle aldrig återvända..

Ang hojen så gillar jag ktm 530, skön lekmoppe..
Men skulle aldrig sälja sportmoppen, snarare om ekonomin tilllåter så en av varje..:D

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
lite ot men vad får dig att flytta till en surhåla som skellefteå ?
Född och uppvuxen där och skulle aldrig återvända..

Ang hojen så gillar jag ktm 530, skön lekmoppe..
Men skulle aldrig sälja sportmoppen, snarare om ekonomin tilllåter så en av varje..:D

haha surhåla? Kan du utveckla? ;) Jag är från en småstad från början. Varberg. Varberg är nog en ännu värre håla en Skellefteå skulle jag gissa på. Men alla småhålor är väl fyllda med intriger och annat trist. Jag har besökt Skellefteå ett par gånger nu och jag gillar verkligen det. Folk är lite annorlunda i norra sverige än i södra. Lugnt och avkopplat, inte massa hets och inte allt för mycket folk som skall hävda sig, lite mer layed back.

Min tjej kommer från Skellefteå och vi träffades i Norge. Nu skall vi ha barn och då känns det rätt att flytta upp dit. Jag vet att jag kommer trivas riktigt bra där! Riktig sommar och riktig vinter!

Nu vet jag inte vad du har för pengar att röra dig med men jag kan fixa dig provkörning på SXVn, min självklart men även en orginal. Tycker det är den bästa modellen som övergång från Sporthoj. Lite service, massor me effekt och den går faktiskt åka lite längre på trots att den egentligen inte vill. Kan ha nys på en "ny-begagnad" som blir billig, en 450 är det (och dem har inga problem med packningar).

Annars funkar en nyare Husaberg 650 också. Jag tror du kommer uppleva EXCn lite klen.

Hör av dig när du kommit upp hit så kan du komma ut å köra lite på isen med mig, då får du en uppfattning om hur supermoto kan vara :tummenupp

Aprilian är så sjukt snygg! Razorblade - har du gjort mycket förändringar med din?

Jag skall upp till skellefteå runt jul/nyår så du kan ju skicka mig ett PM om du inte har för mycket med julfirande och annat, eller om du bara vill komma bort från det nån timma :) Annars flyttar jag upp i början av April.

Vad är det för cylindervolym Aprilias har? är det 440?

/Martin

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Aprilian är så sjukt snygg! Razorblade - har du gjort mycket förändringar med din?

Jag skall upp till skellefteå runt jul/nyår så du kan ju skicka mig ett PM om du inte har för mycket med julfirande och annat, eller om du bara vill komma bort från det nån timma :) Annars flyttar jag upp i början av April.

Vad är det för cylindervolym Aprilias har? är det 440?

/Martin

Aprilian finns som 450 och som 550. Det är 550n som har haft ett packningsmaterial som inte pallat trycket. Har kanske hänt på nån enstaka 450 men det är väldigt sällsynt. Min har gått 60 timmar utan någe bråk alls!

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Efter att ha haft offroad och senare motard har jag gått till StreetFighter (Superduken) och sporthoj (Rettan). Motard är nog roligare om man håller sig på riktigt krokiga vägar och i stan och turer under 5-7 mil. Jag gjorde mig av med 660'n pga att soliga dagar vill jag åka betydligt längre än 5 mil, och man tröttnade snabbt på dom fina vägarna (läs krokiga) inom denna radie. Ta en funderare på streetfighter (som tidigare har skrivits) är mitt råd.

Nicotin

Guest
haha surhåla? Kan du utveckla? ;) Jag är från en småstad från början. Varberg. Varberg är nog en ännu värre håla en Skellefteå skulle jag gissa på. Men alla småhålor är väl fyllda med intriger och annat trist. Jag har besökt Skellefteå ett par gånger nu och jag gillar verkligen det. Folk är lite annorlunda i norra sverige än i södra. Lugnt och avkopplat, inte massa hets och inte allt för mycket folk som skall hävda sig, lite mer layed back.

Min tjej kommer från Skellefteå och vi träffades i Norge. Nu skall vi ha barn och då känns det rätt att flytta upp dit. Jag vet att jag kommer trivas riktigt bra där! Riktig sommar och riktig vinter!

/Martin

surhåla innebär att det är för mycket insnöade människor där..
Det finns ingen stad i världen ( som jag bott i ) som det snackas så mycket som det gör i skelet.
Inget ont om staden som sådan, besöker gärna hålan på sommaren och till jul/nyår ( har fortfarande föräldrar i skelet ) men skulle inte bo där.

Folk jag träffat som flyttat dit ( och det är ganska många som jag känner som flyttat dit på grund av plugg osv ) har flyttat vidare igen rätt snabbt då dom inte kommer in i gemenskapen.
Man har lixom sitt gäng där man sällan släpper in nytt folk..
Folk i skelet är väldigt rädda för utveckling och nytt blod..

men det är kanske en annan sak när man redan har en inkörsport som du har genom tösen din som redan känner folk där..
Många el snarare alla jag gick i plugget med och kände under uppväxten har flyttat ifrån..
Men om man fick byta ut folket mot lite öppnare människor skulle stan bli kanon..sommaren i skelet är svårt att slå, ja det är nog bara stockholm och göteborg som slår skelet på fingrarna när det kommer till underbara sommarkvällar..

Men jag får väl komma förbi och hälsa på när vi dyker upp med hojarna till sommaren..:tummenupp :tummenupp

Sorry för en långt OT inlägg..:pannkyss

Dark_Messenger

Guest
Jag bytte från en blejd till en KTM. Det sög verkligen. Två helt skilda världar. Dessutom får du utstå häcklet från alla med riktiga potenta maskiner.. Ne, nästa cykel blir r-cykel.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har själv både haft sporthoj och motard nu ett tag. Bytte från en zx9r -02 som knappt gått ngt till en ny honda crf 450 motard -05. Det tog några timmar innan jag tyckte det började bli riktigt kul men nu älskar jag motard. Hondan går nog väldigt likt ktm exc 525/530 men är bara 5 vxl och det är en stor nackdel för gatåka. Sålde sen min honda efter ca 40 tim och sen blev det en ny husa 650 -06 istället. Detta är klart den roligaste hoj jag haft och det är ingen annan standardmotard (utom möjligtvis sxv 550) som hänger på den. Sätter man sen på helsystem så blir det bara ännu roligare:tuttar Den är inte rolig att köra rakt fram på stor väg med men vilken lekfaktor där finns. Att där skulle behöva vara mer att serva på husan jämfört med ex 525:an tror jag är bullshit, det är 2 racehojar som behöver tät service men motorn i husan är i en dimension för sig själv. 525:an är nog ett bättre alternativ om man även ska använda hojen som enduro, annars välj husan:tummenupp Sen tycker jag fan det är skönare att köra motard än sporthoj då jag har en hel del problem med ryggen och då är den körställningen bättre för mig.

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag kan tipsa om Husqvarna SMR 510 om du är sugen på motard, jag köpte en sån efter att jag sålt ninjan jag hade innan. En riktigt potent motard, som inte gör bort sig på något sätt. Även kul att inte ha en likadan hoj som alla andra! Hade inga problem alls att hänga på varken Husor eller KTM.

Upplevde även att den vibrerar mindre än konkurrenterna, då jag bytlånades med några vänner. Drygt 10 mil var inga problem. Och du behöver bara tänka på ett hjul så reser sig hojen! Går stadigt på både fram- och bakhjul. Och det höll kompisarna med om, i vanliga fall brukar man ju helhjärtat försvara sin hoj mot alla odds!

Bara för att inte någon ska misstolka, det här är vad JAG/VI upplevde. Berättar bara vad jag tycker, säger inte att det ÄR såhär. :)

Kolla gärna i mitt garage för bilder på hur en SMR 510 ser ut!

Anledning till att jag sålde motarden var att den inte fyllde alla mina krav, vill även kunna ta lite längre turer och tjejen klagade på att hon aldrig kunde åka med. Men en sporthoj igen var inte av intresse, så det blev en Z750-07. En hoj man kan åka längre med och även bekväm att köra i stan, plus att den har busfaktor. :)

Så en streetfighter av något slag kanske är att tänka på?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
en offroad ska du ha.. sen kompletera med motardsulor.. el tvärtom.. fatta vad kul o köra is o ha användning för den året om.. :tummenupp

om du nu inte är för o köra långt.. långa avstånd o vägar uppöver.. skönt med nåt som man kan "toura" med då.. kanske kika på större offroads isf.. typ ktm 950/990 alltid kul o packa ryggan o ta en grusväg upp på någe berg :)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag har aldrig gillat motardåkning. Har provat 660, 990SM mfl men inte värmt för det alls. För lite motor, för lite drag och alldeles för skakigt, obekvämt och vingligt.

Streetfighter skulle det bli om jag måste åka upprätt.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om du ska flytta till norrland och skellefte så är det inte motard du ska satsa på! Finns en firma 10mil uppåt som fixar till en sh som tappat stinget lite(marklund heter ägaren)...Du har även en helt underbar fortkörar väg mellan skellefete och pite...och i pite har dom inget vett alls när det kommer till mc:yoparty :yoparty :yoparty

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!