Byte av styrlager på Sprint RS.
Ovre lagret vanligt kullager.
Nedre lagret koniskt rullager.
För att få loss övre lagret: Ett lagom bordsben nerifrån och några hammarslag.
För att få loss nedre lagret yttre lagerbana: Skruvmejsel och hammare, knacka växelvis i de två jacken i styrhuvudet.
För att få loss inre lagerbanan nertill: Förlängd avdragare. Biltema 19-1129.
Förlängd med Patentbandremsor 6 hål långa 19-3802 Jag ersatte de 6 original bitarna
med 24 bitar Patentbandremsor får att kunna når nertill på styrstammen med stöd mot styrstammen längst upp. Stöd= Platskopp + två mynt + gammal pokal över mynten.
Fick slipa ner och korta ner klorna på avdragaren för de var för grova och onödigt långa som original.
För att hålla ihopklorna med fäste i rullhållaren / rullarna på inre lagret använde jag slangklämma.
Idealet är 3 sammankopplade slangklämmor om man har avdragare med 3 klor. Lättast får dem dra jämt då.
Och så 5-56.
Det tog väl två dagar med 5-56 innan jag fick loss det.
Montage:
Knacka nedre ringen på plats i styrstammen försiktigt med hammare.
Till slut hade jag två 5 mm tjocka stålplåtar med ett 12mm hål igenom nere och två 5 mm tjocka stålplåtar med ett 12mm hål igenom uppe drog ihop med 12mm gångad stång 19-3809 och drog ihop det med förlängningsmutter 19-518
På slutet använde jag gamla lagret för att trycka in det nya lagret sista biten.
På samma sätt nya lagret upptill tryckt in med gamla lagret.
För att få nya nedre lagret på plats på styrstången, ett passande rör från en gammal dammsugare.
Men iden kyla styrstången i frysen och värma lagret köper jag direkt.
Det var jobbigt, trots mycket fett för att underlätta få nedre lagret på plats.
Skulle jag göra om det hade jag valt 16mm gängad stång........
Ja och så har jag
Abba Super Bike Stand
med
Front Lift Arm
https://abbastands.co.uk/
för att hålla framhjulet i luften.
En nackdel med Abba Super Bike Stand är att bara en liten M8 klämskruv hindra de två sidorna att kasa isär.
Så det har det gjort för mig och då "tappar man" hojen.
Så jag rekommenderar att backa upp klämskruven med tex
Spännband 34-270. Har själv borrat och gängat hål för M8 skruv , ett gängat hål för sprint RS och ett gängat hål för GSX1300R för att hindra att tappa hojen.
Hålen sitter utanför den rörliga biten och jag har en insexskruv som stopp.
Men spännband borde ge samma skydd.
Glad jag började tappa Sprint RS, inte GSX1300R...., liiite tyngre.
Innan jag gjorde hålen för skruv.