Byta tändningslås med Honda HISS?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
As topic.... Nån klåfingrig klåpare försökte tjacka min CBR natten mot påskafton :mad: De börjar med att knäcka styrlåset, vilket också verkar ha fått effekten att tändningslåset pajat (eller om de mulat det separat, är inte så teknisk på sånt), för att sen upptäcka att skivbromslåset hindrat dem från att rulla iväg med den.... idioter.

Well, hur fan gör jag nu? Måste väl byta hela kitet antar jag? Kan vilken MC-firma som helst fixa sånt tror ni, eller måste jag baxa iväg den till nån Honda-verkstad för att fixa det? Kan det funka om man hittar grejer på en mc-skrot eller måste det vara sprillans nytt?
Sura pengar/tid att lägga nu när solen börjar krypa fram och jag är ledig några veckor :huvet
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
En kompis fick samma problem med ohyra på sin honda..
Det ska gå att programera om H.I.S.S. om du bara byter nyckel, men byter du tändningslås så kan du åka på att byta styrboxen också.
Styrbox och tändninslås "hör i hop" på något sätt, nu ska jag inte svära på att det är så på din hoj, polaren va mycket nyare, så gå till/ring närmaste honda handlare så får du säker hjälp..
För polaren sluta det med att han fick köpa box, lås och nyckel, har för mig att notan sluta på 15k...
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Nycklarna måste vara sprillans nya, aldrig varit i kontakt med annat tändningslås. Har du kvar gammal nyckel så behöver du inte köpa ny cdi-box, och kommer nog undan med ett kit "tändningslås + nycklar", som programmeras om med hjälp av den gamla nyckeln som synkar med cdiboxen.Gissar på ca 5000-6000 kr med materialet och jobbet på aukt.Honda verkstad.
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Om jag inte minns helt fel kostar hela låssatsen med två nya nycklar ca 6 tusen. Du borde inte behöva byta något annat än låset, iomed att du har nycklarna.
 

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
kontakta Honda sj. Onödigt att slänga pengar i sjön om du kan byta det sj. Själva jobbet att byta låset är lätt som en plätt men det där tekniska mambojambot har jag ingen aning om.

Snälla skapare, gör dagen tjuvar mer välutbildade så dem fattar att det inte är någon ide att borra i HISS lås, jävla fuckos!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ringen runt tändningslåset är bara en antenn för att avläsa chippet i nyckeln och vidarebefodra koden till ECU. Därmed går det utmärkt att byta styrlås utan att byta ECU. Dessvärre kostar låskistan svin....
 

stoffe_026

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR 600RR
Väcker liv i den här gamla tråden med en fråga..

Vet någon av er om det bara är att byta Hiss delen runt tändningslåset (antennen) och sen fungerar allt?
Eller måste man registrera sina nycklar mot den nya antennen på något vis?
Hade en klåfingrig herre som tyckte det var smart att bryta sönder min antenn... :huvet

/Stoffe
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Lyfter tråden lite för att se om det finns någon kunnig kille eller tjej som kan hjälpa

Har haft klåfingriga jävlar på min hojj och de har pajjat hela tändningslåset + sågat lite i själva "omhöljet" HISS´n sitter kvar och är intakt.
Antar att hojjen är värd ca 20k och det känns tungt att skicka in den för en räkning på 15k.

Skulle uppskatta lite vägledning på vad som kan tänkas behövas göras, och ungefärlig kostnad.

Även kablarna som går upp i skälva tändningslåset är bortkapade, men de kanske går att koppla på igen.

photo.jpg
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag skulle strunta i styrlåset och skaffa ett extra skivbromslås i stället.
Kablarna skulle jag dra om till manuell brytare på hemlig plats.
Sedan stoppar man bara in nyckeln med HISS-chippet i det brutna låset.
Flippar switchen och kör iväg. :banana

Oj fn, skivbromslåset oxå. :gnissla

Sedan kan pundarna stå och bryta bäst de vill på det gamla låset.
Vill man vara extra fiffig kan man låta en dummykabelhärva hänga under låset.
Då kan de även få försöka tjuvkoppla via den. :hihi

Och som dubbelbonus kan man koppla en 12volts elstängselgenerator till dito härva! :crash

:hej

/e
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Jag skulle strunta i styrlåset och skaffa ett extra skivbromslås i stället.
Kablarna skulle jag dra om till manuell brytare på hemlig plats.
Sedan stoppar man bara in nyckeln med HISS-chippet i det brutna låset.
Flippar switchen och kör iväg. :banana

Oj fn, skivbromslåset oxå. :gnissla

Sedan kan pundarna stå och bryta bäst de vill på det gamla låset.
Vill man vara extra fiffig kan man låta en dummykabelhärva hänga under låset.
Då kan de även få försöka tjuvkoppla via den. :hihi

Och som dubbelbonus kan man koppla en 12volts elstängselgenerator till dito härva! :crash

:hej

/e

Hehe, elstängelsgenerator låter roligt :) Men som du ser på bilen så finns inte själva låset kvar, utan de har dragit ur det man sätter i nykeln nu.¨

Menar du att kablarna som går upp under bara behöver kopplas ihop till något som ger dem kontakt med varandra ?

ska jag starta hojjen med en skruvmejsel ellerngt då eller ;P ?
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Du kopplar kablarna till en strömbrytare.
Vilka som skall vara med ser man på elschemat. (finns att googla fram.)
Strömbrytaren skall ha samma funktion som tändninglåset i läge AV samt PÅ.
(Parkering och andra tjaffslägen struntar man i.)

Kablaget bruka vara rätt så långt, så det finns många sjuka ställen att gömma på.

Nyckelns enda funktion är att den skall vara i närheten av HISS-sensorn.
Så om du kan ordna så att den stannar där när du kör skall det funka.

Sedan kan man ju även flytta sensorn.

Sjukt vore att ha den under sadelklädseln framme vid tanken.
Då kan du ha nyckeln i framfickan på byxorna.

Fast om du ställer dig upp dör motorn. :gnissla

Hoppas det blev lite klarare. :rolleyes:

:hej

/e
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Du kopplar kablarna till en strömbrytare.
Vilka som skall vara med ser man på elschemat. (finns att googla fram.)
Strömbrytaren skall ha samma funktion som tändninglåset i läge AV samt PÅ.
(Parkering och andra tjaffslägen struntar man i.)

Kablaget bruka vara rätt så långt, så det finns många sjuka ställen att gömma på.

Nyckelns enda funktion är att den skall vara i närheten av HISS-sensorn.
Så om du kan ordna så att den stannar där när du kör skall det funka.

Sedan kan man ju även flytta sensorn.

Sjukt vore att ha den under sadelklädseln framme vid tanken.
Då kan du ha nyckeln i framfickan på byxorna.

Fast om du ställer dig upp dör motorn. :gnissla

Hoppas det blev lite klarare. :rolleyes:

:hej

/e

Ah, det låter ju endå ganska straight forward isf ;) Hur långt ifrån HISS´n kan nyckeln vara ?

Men teoretiskt sätt skulle man bara kunna köpa ett nytt innanmäte och koppla in kablarna igen ?
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Ah, det låter ju endå ganska straight forward isf ;) Hur långt ifrån HISS´n kan nyckeln vara ?
Jag vet inte, men skulle gissa på max 5-10cm, troligen mindre.

Men teoretiskt sätt skulle man bara kunna köpa ett nytt innanmäte och koppla in kablarna igen ?
Appselut, om man petar in ett nytt lås och skarva ihop kablarna så blirenju som ny! :tummenupp

Tills nästa jojjrajdare gör entré.....:mattias

:hej

/e
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mitt tips är att innan du börjar kapa och dona kontrollerar du att hiss verkligen fungerar genom att lägga nyckeln på ringen och sen tjuvkoppla. Så att du undviker att bygga en fin lösning och sen faller det på att HISS antennen är död....
 

Bondtrim

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
Lukeå
Hoj
HD fxe -83 & CBR600f -90
ekonomi varianten är att tejpa fast nyckeln på hiss ringen (antennen) och vrida igång tändningen med en mejsel eller dylikt.

För att koda in nya nycklar måste man ha en fungerande nyckel för att byta tändlås. sen kortsluter man kontakten till vevgivaren. Lite pill men det går att göra själv.
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
ekonomi varianten är att tejpa fast nyckeln på hiss ringen (antennen) och vrida igång tändningen med en mejsel eller dylikt.

För att koda in nya nycklar måste man ha en fungerande nyckel för att byta tändlås. sen kortsluter man kontakten till vevgivaren. Lite pill men det går att göra själv.

När jag köpte hojjen så hade förra ägaren pajjat en av sina nyklar och helt enkelt köpt en ny nyckel, slipat den som orginalet och tejpat ihop gamla och nya nyckeln för att på så sätt få HISSen att fungera. Borde kunna göra samma sätt denna gång ?

Om enda funktionen tändningslåset har är att vrida så att kablarna underifrån "kopplas" ihop så borde väll det gå även nu.

Ska även göra som boris säger, tjuvkoppla och kontrollera så att HISSn faktiskt fungerar.

Någon som vet vart man kan hitta ett schema för att veta vilka kablar som ska kopplas med varandra för att "slå igång" tändningen ?
 

Bondtrim

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
Lukeå
Hoj
HD fxe -83 & CBR600f -90
Tändlåsets funktion är att vrida på/av tändningen samt aktivera styrlåset. Nyckeln kan bara vara någon cm ifrån antennen till hiss för att fungera. Ett annat alternativ är att köpa ett beg tändningslås och tejpa ihop din nyckel med en från det begagnade tändningslåset. Jag tror inte hojen skulle dö om du tar bort sändaren efter att den har gått in i fuel on läget.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
929_Tändningslås.JPG

Du kopplar med andra ord ihop Bu/O, R/Bl och R för att 'tjuvkoppla'.

(Färgkoderna fattar man när tittar på kablarna. Blå/orange, Röd/Svart och Röd)

Skall du sedan sätta en brytare kopplar du röd/bat1 på ena sida och de andra två på andra sidan.

:hej

/e
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top