Två skillnader:
När det drar mindre ström med LED hemma drar "man" ner produktionen på vattenkraftverken (för det är lätt) eller gaskraftverken (för högst drift kostnad).
När det drar mindre ström på din hoj så ska på många hojar "laddningsregulatorn" ta hand om överskottet, blir varmare och går sönder snabbare. Bra ?
Undantag är hojar med sk MOSFET regulatorer där man bryter bort generatorn istället för att elda upp överskottet.
Har du en sådan hoj där laddningsregulatorn bryter bort generatorn vid tillräcklig batterispänning ?
DieselSverige skriver att ljusbilden har betydelse och jag INSTÄMMER.
Vad jag kunnat hitta kom H4 lampan 1971 när Standardstrålkastaren var en rund 7" med specifierad reflektor.
Placeringen av glödtrådarna, halvljus framför och någon mm över helljus gav den önskade ljusbilden.
För både halvljus och helljus med samma reflektor.
Så är det inte idag. Ställer jag in halvljuset rätt på min Triumph Sprint RS (som har H4 lampor) pekar helljuset högt över vägen på samma strålkastare, oanvändbart. Så halvljus höger strålkastare, helljus vänster strålkastare.
Jag gissar att i länder med vänstertrafik kör Sprint RS med halvljus vänster strålkastare, helljus höger strålkastare.
Så jag tror inte på byte till LED h4 på din hoj.
Vill du ha bättre ljus i skogen eller kanske på vägen, skaffa LED pannlampa och sätt på hjälmen.
Men H4 LED för 100kr är ju bara att prova går det går det och det värsta som kan hända är dåligt ljus, och LED lampan går sönder efter någon timme pga att kylfläns saknas och att du eldar upp laddningsregulatorn för det blir för mycket ström över.
Jag har själv funderat på att testa LED men priset ca 1300kr
https://www.scstyling.com/belysning/led-konverteringskit/h4-led-konvertering-1
tvekan om jag får plats med kylflänsen på hojen (kylfläns nödvändig på effekt LED, annars mycket kort livslängd, timmar)
och tvekan om ljusbilden har gjort att jag avstått.
Ytterligare ett problem är att LED ofta är 6000K vilket vad jag förstått innebär större risk för att bländas av vägmärken än om det var 3000K eller 4300K.
Är ljuset kass på hojen mät spänningen över lampstiften, är spänningen under 13 Volt och du har 14 Volt vid batteriet kan relä och 2,5mm2 kabel gör stor skillnad.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=