Byta vätska i hydralkopplingen?

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Min kopplingsvätska är alldeles svart på Falcon, hur byter man ,är det lika viktigt som med bromsvätskan att det inte får komma in ens en gnutta luft?
Visst använder man vanlig DOT 4 bromsvätska även där?

Nån som kan förklara så blir jag glad?

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
bikerwoman skrev:
Min kopplingsvätska är alldeles svart på Falcon, hur byter man ,är det lika viktigt som med bromsvätskan att det inte får komma in ens en gnutta luft?

Låter som om du behöver tömma hela systemet på vätska och fylla på ny vätska + luftning efteråt.

EDIT: DOT 4 eller DOT 5.1 kan man använda, jag har 5.1 i min hoj, men du kanske har 4an från början så fortsätt med den isf :)

Last edited:

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
sharpedge skrev:
Låter som om du behöver tömma hela systemet på vätska och fylla på ny vätska + luftning efteråt.

Jo.. Och eftersom luftningsnippeln sitter på slavcylindern så blir det lättare att luft systemet om du skruvar loss den och placerar den högre än kopplingshantaget. (detta så att luften lättare kommer ut)

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Den kommer nog bli svart ganska fort igen. En kompis böt på sin rsv och efter ca 20 mil var den svart igen. Det är motoroljan som blandar sig med bromsvätskan.

GSXR 7/11

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 7/11 Streetfighter med lustgas
Koppling

bikerwoman skrev:

Du behöver bara öppna luftnippeln nere vid slavcyl och ta av locket på våtskebehållaren pumpa försiktigt med handtaget fyll på i behållaren innan det blir tomt, upprepa några gånger tills du trycker ut ny vätska, dra igen - klart.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
GSXR 7/11 skrev:
Du behöver bara öppna luftnippeln nere vid slavcyl och ta av locket på våtskebehållaren pumpa försiktigt med handtaget fyll på i behållaren innan det blir tomt, upprepa några gånger tills du trycker ut ny vätska, dra igen - klart.
Ja denna metod har jag använt när jag bytt vätska, visst det går åt lite men man har ju svårt att få slangar osv rena utan att dra igenom vätska.
Så gör som ovan beskrivet, men ha locket pålagt löst iaf och en massa papper i närheten.
Min pump gav ifrån sig en fin liten stråle vätska rätt ur behållaren, berodde iofs lite på min klantighet den gången med.
Strunta INTE i slangen på luftnippeln heller för vätskan är rätt elak mot färg och alu.
Lycka till :tummenupp
//Tobbe

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ingoberra skrev:
Den kommer nog bli svart ganska fort igen. En kompis böt på sin rsv och efter ca 20 mil var den svart igen. Det är motoroljan som blandar sig med bromsvätskan.

Och hur fan hade du tänkt dig att den skulle blanda sig med motoroljan.... :va

Att vätskan blir svart beror på smuts i ledningar samt att slangar och pboxar inte är helt täta men någon motorolja kommer där inte in...

Vilken vätska du skall använda står på locket till huvudcylindern följ den instruktionen....

pageer

-
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
Ducati 750 ss -97, Honda GL1000 -79
Borsiin JR skrev:
Och hur fan hade du tänkt dig att den skulle blanda sig med motoroljan.... :va

Att vätskan blir svart beror på smuts i ledningar samt att slangar och pboxar inte är helt täta men någon motorolja kommer där inte in...

Vilken vätska du skall använda står på locket till huvudcylindern följ den instruktionen....

Har för mig att det handlar om kondens också.. :3freak

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hur noga är det egentligen med att byta kopplingsvätskan? Bromsvätska (i bromsarna) riskerar väl att koka om det blir för mycket vatten i den, men sådana påfrestningar blir det la inte på kopplingsvätskan.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
PacMan skrev:
Hur noga är det egentligen med att byta kopplingsvätskan? Bromsvätska (i bromsarna) riskerar väl att koka om det blir för mycket vatten i den, men sådana påfrestningar blir det la inte på kopplingsvätskan.
Det ligger någonting i ditt resonemang faktiskt. Men oftast är det lika bra att byta både bromsvätska och kopplingsvätska när man ändå är i farten... Så mycket extrajobb är det faktiskt inte. :wiggle

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Eldstorm skrev:
Det ligger någonting i ditt resonemang faktiskt. Men oftast är det lika bra att byta både bromsvätska och kopplingsvätska när man ändå är i farten... Så mycket extrajobb är det faktiskt inte. :wiggle

Precis, menade la mest att man inte direkt behöver gå och vara nojig över att kopplingsvätskan ser svart ut. Det finns ju så mycket annat att noja över :3freak :rolleyes: .

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
PacMan skrev:
Precis, menade la mest att man inte direkt behöver gå och vara nojig över att kopplingsvätskan ser svart ut. Det finns ju så mycket annat att noja över :3freak :rolleyes: .

Eftersom vätskan tar upp vatten kan det börja rosta och det är aldrig trevligt.
För övrigt är det ett standard fel på RSVn (och troligen även på Falcon) att hydralvätskan blir svart. Jag hade för mig att det handlade om en packning eller något i den stilen men efter att ha läst tråden är det mycket möjligt att jag har fel. Det är ialla fall inget att oroa sig över.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
GSXR 7/11 skrev:

Den metoden har jag alltid använt :tummenupp

Bromsluftningsslangar med backventil på biltema för ~35:- och en flaska Dot 4 bromsvätska för 19:90:-, funkar skitbra och tar en timme totalt (inkl maskering) :yoparty

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024