Byta växellåda? nejnej

Mr.Clean

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Ninja
hade problem å få i och lägga ur växlarna i sommras på min zx6r -00a... problemet blev bara värre och värre... växelspaken va stenhård ibland och man fick lura i växlarna på olika sätt.. sen så fick jag ställa in den för att det inte gick att få i mer än ettan froläge och tvåan.. körde den till en mindre firma och dom påstår att det inte ser bra ut alls kan kosta upp till 15 000 och fixa.. dom har inte kollat något i lådan utan bara provkört... detta ska dom åtgärda i frebruari... jag tog ut hojen idag å testade den som vanligt så funkade inte mer än 1an friläge 2an.. sen ut på vägen och då gick 3an plötsligt i OJOJ... sen trixade jag i både 4an och 5an... tillslut även 6an... funkade sådär halvtaskigt lådan men bättre än att bara få i 1an friläge och 2an... nu undrar jag känner någon igen detta? jag vet att det sitter fjädrar som folk pratar om... sen att växelväljaren inte går tillbaka som den ska.. jag menar fan inte kan det vara så allvarligt som dom påstår på den lilla firman.? alla växlar funkar ju bara att det e jävligt krångligt att få i alla... någon som känner igen symtomen? Kawa ninja 600 -00a :confused:

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Växelförarfjädern brukar gå sönder på R1 och det gjorde den på min i somras. Min gick utmärkt att köra så länge man växlade på följande sätt:
Koppla, tryck uppfoten och håll den kvar, släpp kopplingen, släpp foten.

Alla växlarna går knappast sönder samtidigt, jag skulle gissa på växeltrumman(eller vad den nu heter). Men det kostar fortf. en himla massa flis.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Mr.Clean skrev:
hade problem å få i och lägga ur växlarna i sommras på min zx6r -00a... problemet blev bara värre och värre... växelspaken va stenhård ibland och man fick lura i växlarna på olika sätt.. sen så fick jag ställa in den för att det inte gick att få i mer än ettan froläge och tvåan.. körde den till en mindre firma och dom påstår att det inte ser bra ut alls kan kosta upp till 15 000 och fixa.. dom har inte kollat något i lådan utan bara provkört... detta skulle dom åtgärda i frebruari... jag tog ut hojen idag å testade den som vanligt så funkade inte mer än 1an friläge 2an.. sen ut på vägen och då gick 3an plötsligt i OJOJ... sen trixade jag i både 4an och 5an... tillslut även 6an... funkade sådär halvtaskigt lådan men bättre än att bara få i 1an friläge och 2an... nu undrar jag känner någon igen detta? jag vet att det sitter fjädrar som folk pratar om... sen att växelväljaren inte går tillbaka som den ska.. jag menar fan inte kan det vara så allvarligt som dom påstår på den lilla firman.? alla växlar funkar ju bara att det e jävligt krångligt att få i alla... någon som känner igen symtomen? Kawa ninja 600 -00a :confused:

Har du nån som kan plocka isär lådan själv???
Isåfall kan du ju kolla växelförargaffeln och fjädrarna.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Kolla först och främst länkaget mellan växelpedalen och utgående växelaxel. Kan vara så att det har kärvat ihop eller blivit feljusterat.

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
kan ju vara värt att kolla upp själv om du ändå tänkkt lämna in den.. kanske är ett hyffsat lätt problem men dyra reservdelar.. då e det ju bara att sätta i gång. skadar ju inte att kolla själv ( oftast ;) )

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Alex 6R skrev:
kan ju vara värt att kolla upp själv om du ändå tänkkt lämna in den.. kanske är ett hyffsat lätt problem men dyra reservdelar.. då e det ju bara att sätta i gång. skadar ju inte att kolla själv ( oftast ;) )

... och får han bara ut motorn ur ramen kanske det blir nån hundralapp billigare på verkstan då dom slipper ta ur den. (om den ska in på verkstad)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Min låda vart lite seg och då var det växelspaken som kärvat fast på fotpinnen. Kan vara värt att kolla iallafall.

Limaracing

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Jag rev växellådan på min r1 förra vintern (bytte 2:ans & 6:ans drev och jag tycker att om du är lite händig (och har plats och möjlighet samt en verkstadshandbok) så ska du defenitivt fixa det själv, det är inte speciellt avancerat och anledningen att det blir så dyrt hos en verkstad är förmodligen att man måste klyva motorn=många timmar såvida det inte är fjädrarna som gått av det kan du ju enkelt kolla genom att bara ta av kåpån där axeln till växelföraren går in det kan ju vara så enkelt.Lycka till

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
De sa ju bara att det kan kosta upp till 15000 om de kollar på det nogrannare så kanske de märker att de är ngt simpelt fel o det går bara på femtusen..? :tomten

Gabor

Guest
Mr.Clean skrev:
hade problem å få i och lägga ur växlarna i sommras på min zx6r -00a... problemet blev bara värre och värre... växelspaken va stenhård ibland och man fick lura i växlarna på olika sätt.. sen så fick jag ställa in den för att det inte gick att få i mer än ettan froläge och tvåan.. körde den till en mindre firma och dom påstår att det inte ser bra ut alls kan kosta upp till 15 000 och fixa.. dom har inte kollat något i lådan utan bara provkört... detta ska dom åtgärda i frebruari... jag tog ut hojen idag å testade den som vanligt så funkade inte mer än 1an friläge 2an.. sen ut på vägen och då gick 3an plötsligt i OJOJ... sen trixade jag i både 4an och 5an... tillslut även 6an... funkade sådär halvtaskigt lådan men bättre än att bara få i 1an friläge och 2an... nu undrar jag känner någon igen detta? jag vet att det sitter fjädrar som folk pratar om... sen att växelväljaren inte går tillbaka som den ska.. jag menar fan inte kan det vara så allvarligt som dom påstår på den lilla firman.? alla växlar funkar ju bara att det e jävligt krångligt att få i alla... någon som känner igen symtomen? Kawa ninja 600 -00a :confused:

Du har pm.. :tomten :tummenupp

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Har samma hoj som du och den blev trøgare och trøgare, tilslut va det nastan omøjligt at finna frilage. det visade sig at vara karvande lank armar plus at Axeln som går ut ur motorn har en bussning som va torr...lite 5-56 och vanlig olja efteråt va den som ny resten av sommaren...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha