Byta Växellådsolja R6 -99

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Tänkte jag skulle ta o byta olja i lådan på hojjen , finns det ngn typ "Redline" olja som är mer anpassad för lite hårdare körning?

Sedan (innan jag plockar ner kåpor etc) hur enkelt byter man v-låde oljan?..ngra tips trix som är värt att veta?

/J

ZtreetFajter skrev:
2311176 Tänkte jag skulle ta o byta olja i lådan på hojjen , finns det ngn typ "Redline" olja som är mer anpassad för lite hårdare körning?

Sedan (innan jag plockar ner kåpor etc) hur enkelt byter man v-låde oljan?..ngra tips trix som är värt att veta?

/J

Växellådan går på samma olja som resten av motorn dvs du byter endast motorolja enligt rekomenderat intervall eller ännu tätare. Rekomenderade oljan fungerar även för hårdare körning (det är det hojen är till för) men en bättre syntet av rätt viskositet och klassning fixar alltid jobbet.

Last edited:
ZtreetFajter skrev:
2311176 Tänkte jag skulle ta o byta olja i lådan på hojjen , finns det ngn typ "Redline" olja som är mer anpassad för lite hårdare körning?

/J
men snälla sök lr ställ frågan i R1/R6 tråden

1 plocka av underkåpan ställe ett kärl under skruva av oljepluggen och filtret låt rinna ur

2 skruva tillbaka oljepluggen, dra fast det nya filtret efter att du har tagit lite olja på o-ringen filtret ska dras med handkraft, Naja oljepluggen och filtret

3 fyll på olja om jag inte minns fel så ska det va 2,9 L kör på Motul bra olja enligt mig och många andra

Ringde Yamahacenter (vilket jag borde gjort innan ja skrev här..)

Dom servade enl följande spec i dagsläget..

10-40 helsyntet , Shell olja , 2,7 med filter

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...