Byta ventiltätningar på R1 -98

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
TÄnkte att jag skulle byta ovanstående på min topp i vinter.

Dock så undrar jag om det är väldigt krångligt?
Behöver man några special special verktyg?

Jag kan meka/skruva, så det är lugnt, utan frågan är bara om det är något som är extra speciellt?

//Niklas
 

SegDeg

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Götet
Hoj
1997 Suzuki rgv250 sp(vj23)
Varför skall du byte dessa. Har du problem med dessa eller??
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Därför att hojen drar mera olja än vad som är normalt för även en R1a! =)

Den har dessutom gått 5500mil o jag har då fått för mig att det är antingen tätningarna eller/och kolvringarna, så det blir förmodligen byte av både och i vinter.

Eller har du andra förslag kanske?

//Niklas



SegDeg skrev:
Varför skall du byte dessa. Har du problem med dessa eller??
 

SegDeg

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Götet
Hoj
1997 Suzuki rgv250 sp(vj23)
Om ventiltätningarna är helt borta så brukar den der olja men det är nog något annat som är fel. Som du sa kolvringar eller vevhusventilationen. Är det fel på vevhusventilationen så kan de ta en del olja. Men ofta när det gäller ventiltätningar så brukar den ryka lite blårök men inte ta så mycke olja.
//Lars
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ett kompprov utan- och med en skvätt olja i vardera cylinder brukar kunna svara på om ringarna tätar ordentligt. Å andra sidan kanske det är dags att byta ringarna, oavsett om det är dom som orsakar oljeförbrukningen
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Joo som jag skrev, antar att det är något av det.

Jag ska ändå bort med toppen för lite modifikation :rolleyes: , så jag tänkte att man ändå kunde byta dom då.



SegDeg skrev:
Om ventiltätningarna är helt borta så brukar den der olja men det är nog något annat som är fel. Som du sa kolvringar eller vevhusventilationen. Är det fel på vevhusventilationen så kan de ta en del olja. Men ofta när det gäller ventiltätningar så brukar den ryka lite blårök men inte ta så mycke olja.
//Lars
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
och då till frågan, sitter tätningarna på ngt speciellt sätt?

Ngn prata om skruvat, pressat jao ngt sånt, är det svårt att få dit de nya "rätt"?

//Niklas

ulf_lundin skrev:
Isf ska du förstås byta dom. Och kolla slitaget av styrningarna.
/u
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
campar skrev:
och då till frågan, sitter tätningarna på ngt speciellt sätt?

Ngn prata om skruvat, pressat jao ngt sånt, är det svårt att få dit de nya "rätt"?

//Niklas
Nu har jag ju iofs aldrig tittat i toppen pa en R1, men de sitter val sakerligen likadant i en san spis som pa alla andra, dvs. patryckta langst upp pa varje ventilstyrning. Ska man vara petig (och det ska man!) skall man ha ett spec. verktyg/drivdorn for att dunka dit de nya tatningarna. Men det tillverkar du sjalv, bara att mata o svarva. /L

ps. kolla microfichen pa ronayers.com sa ser du hur de sitter...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om ventiltätningarna på en hoj som är mindre än 15 år gammal är otäta, är det ventilstyrningarna som är slitna. Dvs, fixa inget bara genom att tro att det är trasigt. Dvs, ta reda på vad det är som spökar i motorn INNAN du fixar något eller köper delar. Gör först en kompressionstest, leakdown-test och sen kolla ventiltätningarna med t-doja i avgas och insug med stängda ventiler, dvs med toppen avtagen.

Drar den mindre än 1 liter på 100 mil skulle inte jag bry mig om att fixa "oljeförbrukningen" annat än i samband med en fullständig motorrenovering.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
campar skrev:
TÄnkte att jag skulle byta ovanstående på min topp i vinter.

Dock så undrar jag om det är väldigt krångligt?
Behöver man några special special verktyg?

Jag kan meka/skruva, så det är lugnt, utan frågan är bara om det är något som är extra speciellt?

//Niklas

Enligt "boken" bör man ha sk. Valve spring compressor..men den kanske du redan har läst... säkrats vore väl om du hade en sådan, annars kan det nog bli lite jobbigt att få loss låsningen till ventilen. Det bör gå att pressa ihop ventilfjädern på nått annat sätt men riktigt hur vet jag inte..

Efter 5500mil kan det kanske vara dax att byta kamkedja när du ändå håller på...kanske lyxa till det med en portning och slipa in ventilerna? :)
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Joo det har jag läst, kamkedja tycker jag låter onödigt! =)

Jag ska ha bort toppen för "modifikation", vad det nu kan innebära..=)

Jag tror att jag lyssnar på andersbrink jag, han vet vad han pratar om!


Tack för alla svar o åsikter!

Om ngn kan ge mig pris på kolvringar är inte det fel!

//Niklas


Fotrally skrev:
Enligt "boken" bör man ha sk. Valve spring compressor..men den kanske du redan har läst... säkrats vore väl om du hade en sådan, annars kan det nog bli lite jobbigt att få loss låsningen till ventilen. Det bör gå att pressa ihop ventilfjädern på nått annat sätt men riktigt hur vet jag inte..

Efter 5500mil kan det kanske vara dax att byta kamkedja när du ändå håller på...kanske lyxa till det med en portning och slipa in ventilerna? :)
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
campar skrev:
Joo det har jag läst, kamkedja tycker jag låter onödigt! =)

Jag ska ha bort toppen för "modifikation", vad det nu kan innebära..=)

Jag tror att jag lyssnar på andersbrink jag, han vet vad han pratar om!


Tack för alla svar o åsikter!

Om ngn kan ge mig pris på kolvringar är inte det fel!

//Niklas

Jo han har verkar ha hyfsad koll!

jasså du...så det är portning i farten :tummenupp

inget kedjebyte...en kontroll av sträckaren kan säkert bra, gratis om inte annat. :)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top