Byta vevstakslager cbr900 -92

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Lexikon? :hihi
Ett ordinärt lexikon innheåller inte rätt termer.

Men du kan ju alltid fråga oss här på SH.

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Robban_C skrev:
Lexikon? :hihi
Ett ordinärt lexikon innheåller inte rätt termer.

Men du kan ju alltid fråga oss här på SH.

fick med en sån där ordlista, ska gå igenom skit boken lite nogare när jag kommer hem. Faan, ville juh ha den på svänska!

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
Ja hur går det för dig med mekningen?

Jar har precis fixat min och provstartat/kört min hoj igår och den gick som en klocka igen..

Det jag gjorde på min hoj (med vevstakslageras) var:

1. Plocka isär hela motorn (lägga alla delar skruvar försig i kartonger så man lätt kan hålla reda på dom små delarna)
2. Det va 3:ans vevsom hade skurit så jag skicka min till Pelganders motorslip i Örebro (blev rekommenderad detta genom SH, tack!) skicka även med stakarna och muttrarna till verfallen och be dom mäta upp dessa också för att du enkelt skall kunna beställa rätt lager (står i servicemanualen)
3. Fick tillbaka delarna efter 2 veckor och beställde då de lager ram/vevstaks (bytte allt då jag ändå hade den uppe) 18 st halvor blev det. Passa på att rengöra alla motordelar medans du väntar på att få delarna och rengöra förgasarna m.m :)
4. Ett antal tusen fattigare så plockade jag sedan ihop alla delar i omvänd ordning och var noga med packningarna till motorn, man vill inte att den skall börja droppa olja när man väll skall provstarta den.
5. Efter att jag gjort en ventilspelsmätning så insåg jag att nästan alla ventiler hade för lite spel mellan ventilen och kammen viket gjorde att jag var tvungen att byta en hel del shims också.. (dyra som bara den)
6. Plocka in motorn i ramen satte dit förgasare och luftburk/tank och vipps så starta den på ett kick!!
7. Varmkörning av motorn för att se att den kyler samt att fläkten funka på kylaren och att den inte läker olja.
8. Upp med allt igen för att efterdra toppen och göra en slutgiltig ventiljustering så du är på den säkra sidan.
9. Plocka ihop allt och du är ute på vägen igen, precis som jag!!! :yoparty :yoparty

Lycka till!!

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Grusbuse skrev:
Ja hur går det för dig med mekningen?

Jar har precis fixat min och provstartat/kört min hoj igår och den gick som en klocka igen..

Det jag gjorde på min hoj (med vevstakslageras) var:

1. Plocka isär hela motorn (lägga alla delar skruvar försig i kartonger så man lätt kan hålla reda på dom små delarna)
2. Det va 3:ans vevsom hade skurit så jag skicka min till Pelganders motorslip i Örebro (blev rekommenderad detta genom SH, tack!) skicka även med stakarna och muttrarna till verfallen och be dom mäta upp dessa också för att du enkelt skall kunna beställa rätt lager (står i servicemanualen)
3. Fick tillbaka delarna efter 2 veckor och beställde då de lager ram/vevstaks (bytte allt då jag ändå hade den uppe) 18 st halvor blev det. Passa på att rengöra alla motordelar medans du väntar på att få delarna och rengöra förgasarna m.m :)
4. Ett antal tusen fattigare så plockade jag sedan ihop alla delar i omvänd ordning och var noga med packningarna till motorn, man vill inte att den skall börja droppa olja när man väll skall provstarta den.
5. Efter att jag gjort en ventilspelsmätning så insåg jag att nästan alla ventiler hade för lite spel mellan ventilen och kammen viket gjorde att jag var tvungen att byta en hel del shims också.. (dyra som bara den)
6. Plocka in motorn i ramen satte dit förgasare och luftburk/tank och vipps så starta den på ett kick!!
7. Varmkörning av motorn för att se att den kyler samt att fläkten funka på kylaren och att den inte läker olja.
8. Upp med allt igen för att efterdra toppen och göra en slutgiltig ventiljustering så du är på den säkra sidan.
9. Plocka ihop allt och du är ute på vägen igen, precis som jag!!! :yoparty :yoparty

Lycka till!!

måste man hålla på å slipa om veven? Och måste motorn nollställas efter? gaah, jag kommer aldrig få den å funka :(

ska rivas efter midsommarhelgen!

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
RRickard skrev:
måste man hålla på å slipa om veven? Och måste motorn nollställas efter? gaah, jag kommer aldrig få den å funka :( ska rivas efter midsommarhelgen!

Om du måste slipa veven eller inte beror ju på hur lagret skurit. Men du måste defenetivt mäta upp den hos en motorslipsverkstad eller nått för att säkert veta om varje vevtapp ligger innom toleransen m.m. Det kan ju vara så att den är sliten på flera tappar.. :(

Eftersom honda har väldigt små toleranser på sina olika lager samt att dom inte har några överdim.lager själv så var jag tvungen att endera slipa om veven eller leta genom en jättetjock bok med olika lager i för en som skulle passa (snudd på omöjligt) så jag valde att slipa den.

Va mena du med att motorn måste nollställas?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Om jag får gissa så menar han inställning av kamtajmning etc.
Japp, det måste man eftersom veven måste ur helt och hållet om du ska slipa.
Ska du endast byta lagerskålarna måste du inte riva ur veven och behöver alltså inte tajam men nackdelen är att du då inte kan mäta ramlagertapparna. Vevlagertapparna kommer du åt att mäta på plats men ram...
För övrigt är metoden inget vidare eftersom du inte kommer åt att hona, slipa ventiler eller nånting annat av allt det där man gärna vill göra när man ändå har exploderat knotan.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
RRickard: Du tittade ju på när jag tajmade kammarna. Kolla att du har gjort rätt tre gånger eller nåt, så borde det inte kunna bli fel. SÅÅÅ svårt är det inte.

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Mattias skrev:
RRickard: Du tittade ju på när jag tajmade kammarna. Kolla att du har gjort rätt tre gånger eller nåt, så borde det inte kunna bli fel. SÅÅÅ svårt är det inte.

Men jag e juh för fan rookie, tror inte det här riktigt e samma sak som när jag klöv min fs1:a motor för 10år sen :S

hehe.. ringer dig om det går helt åt helvetti! ;)

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
sådär! Då var allt isärplocket.. men hur fan ska man veta om man måste slipa om veven eller inte? går det inte bara å köra lite fin smörjeduk å så på med nya lager?? Står med vevaxeln i handen men man får ju inte ut kolvarna underifrån så då måste jag riva toppen om jag ska få bort vevstakarna.. väääldigt jobbigt tycker jag! Så...... går det med enbart nya lager??
det var på 3:an som lagret gått.

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
RRickard skrev:
Såå, då har man köpt en sån där bok.. Men den e juh på engelska! :confused: :3freak

+ att de e massa konstiga ord m.m, kommer juh ta tre år å förstå en sida, som jag inte förstår nåt av ändå typ.. känns det som! :D
Fan!! :huvet

Fick du ingen översättare till?? Ordbok eller vad det heter) det fick jag. Men det kanske bara medföljer vissa modeller.

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
zilver skrev:
Fick du ingen översättare till?? Ordbok eller vad det heter) det fick jag. Men det kanske bara medföljer vissa modeller.

joo, men boken har jag lagt åt sidan.. den behöver jag nog mer när den ska ihop igen! :)

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
RRickard skrev:
sådär! Då var allt isärplocket.. men hur fan ska man veta om man måste slipa om veven eller inte? går det inte bara å köra lite fin smörjeduk å så på med nya lager?? Står med vevaxeln i handen men man får ju inte ut kolvarna underifrån så då måste jag riva toppen om jag ska få bort vevstakarna.. väääldigt jobbigt tycker jag! Så...... går det med enbart nya lager??

hohohoho?? :confused: :va :Bugar :3freak

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
RRickard skrev:
... 1. men hur fan ska man veta om man måste slipa om veven eller inte?

2. går det inte bara å köra lite fin smörjeduk å så på med nya lager?? Står med vevaxeln i handen men man får ju inte ut kolvarna underifrån så då måste jag riva toppen om jag ska få bort

3. vevstakarna.. väääldigt jobbigt tycker jag! Så...... går det med enbart nya lager??
Hohoho på dig själv du! :7peta :hihi Uggla som hoar i mossen? :D

1. Man mäter tapparna, håller dom sig inom toleranserna så sätter man ihop med nya lager och sen kör man.
Fattigmansvarianten är att skrapa med nageln tvärs tapparna. Känner man repor så slipar man veven (efter att man kontrollerat att det går att få tag på lager i underdimension).
Känner man inte repor så är det lätt att tolka det som att veven är ok men den kan ju i värsta fall vara nedsliten trots att den inte har repor och då är det likförbannat slipning som gäller. Som sagt, om det går att få tag på lager.
Det verkar vara si och så med lager i underdimension till hojar ibland. Jä*la tillverkare som anser att vi ska skrota hojarna redan efter några år. :fatta!

2. Man slipar inte en vev med smärgelduk. :fatta!
Slipning av vev sker i speciella maskiner som avverkar rätt mängd oberoende av hur det ser ut innan. Smärgelduk avverkar ungefär lika mycket överallt. Efter en omgång i en maskin för vevaxelslipning blir krokiga och ovala tappar raka och runda, dock något mindre (givetvis), därav behovet av lager i underdimension.

3. Lämpligt att mäta upp vevstakens storände när du ändå håller på. det kommer du åt på plats. Själv skulle jag ha rivit resten också och passat på att:
*Byta ringar + hona loppen
*Slipa in ventilerna + byta tätningar
*Kolla om några ytterligare saker behöver åtgärdas (styrningar, borrning med mer)

Tänk på att dessa jobb är inget man fuskar eller slarvar med. Det är både mycket jobb och dyrt att åtgärda fusk/slarv här.

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Robban_C skrev:
Hohoho på dig själv du! :7peta :hihi Uggla som hoar i mossen? :D

1. Man mäter tapparna, håller dom sig inom toleranserna så sätter man ihop med nya lager och sen kör man.
Fattigmansvarianten är att skrapa med nageln tvärs tapparna. Känner man repor så slipar man veven (efter att man kontrollerat att det går att få tag på lager i underdimension).
Känner man inte repor så är det lätt att tolka det som att veven är ok men den kan ju i värsta fall vara nedsliten trots att den inte har repor och då är det likförbannat slipning som gäller. Som sagt, om det går att få tag på lager.
Det verkar vara si och så med lager i underdimension till hojar ibland. Jä*la tillverkare som anser att vi ska skrota hojarna redan efter några år. :fatta!

2. Man slipar inte en vev med smärgelduk. :fatta!
Slipning av vev sker i speciella maskiner som avverkar rätt mängd oberoende av hur det ser ut innan. Smärgelduk avverkar ungefär lika mycket överallt. Efter en omgång i en maskin för vevaxelslipning blir krokiga och ovala tappar raka och runda, dock något mindre (givetvis), därav behovet av lager i underdimension.

3. Lämpligt att mäta upp vevstakens storände när du ändå håller på. det kommer du åt på plats. Själv skulle jag ha rivit resten också och passat på att:
*Byta ringar + hona loppen
*Slipa in ventilerna + byta tätningar
*Kolla om några ytterligare saker behöver åtgärdas (styrningar, borrning med mer)

Tänk på att dessa jobb är inget man fuskar eller slarvar med. Det är både mycket jobb och dyrt att åtgärda fusk/slarv här.

Guld inlägg! Tack Robban!!! :)

men va fan då.. det e juh verkligen jobbigt, jag slänger nog bara dit nya lager sen ihop med skiten. kanske håller sesongen ut iaf :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln