Byte av avgassystem

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
Är inne på att byta avgassystem på exempel en Xj6, Er6 eller liknande. Men är inte så insatt i detta så undrar vad man ska tänka på när man byter system. Ska ju såklart ta bort katalysatorn för att få bättre ljud Men måste man ex. mappa om hojen och såna grejer eller är det bara att köpa ett system och slänga på de??

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ska du köra slip-on, inga problem, just do it. ska du köra helssytem, det är väl iallafall på sin plats o skaffa en PC med en autotune eller något, mappa hojen med dyno om du vill, ekonomin styr vilket du väljer.

Du kan troligen köra utan PC och map, men tror de flesta skulle avråda dig, du kan till o med förlora effekt på din hoj, framförallt i låg/mellan registret där dom hojarna är ganska duktiga

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
Är helsystem jag är inne på. Kan det vara farligt för motorn om man byter system utan att mappa om den eller liknande?? Att den typ går för tunt eller andra problem??

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Den kommer nog gå för tunt ja, hojar brukar väl redan från fabrik med original system gå snål (tunt), mer luft än bränsle. 14:1 eller något i förhållande, tror att "optimalt" ligger omkring 12.5:1 men osäker på exakta siffror. Hur som helst, man bör fetta på blandningen nogolunda om man öppnar upp systemet så att säga, många hävdar att motorn tar skada om man inte gör det, sedan vad de får sin fakta ifrån vågar jag inte stå för, men det ligger nog en hel del i det. Redan när jag satte på slipon på min hoj så märkte jag lite mer oroligare tomgång än innan, det var bara markant men pytte lite trots allt. Sedan kan de ju vara så att jag hör ljudet mer nu än innan, men det är så jag upplever det iaf, orsak är inte fastställd men jag har mina misstankar om varför :hihi

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Är du bara ute efter ljud så räcker ett slipon. Brölar på mer än nog ändå, skiljer såklart mellan märken. Helsystem brukar man oftast rekommendera mappning till, slipon bara att slänga på

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Håller med Mandel :) Är det bara ljud du vill ha, kör på ett slipon och ta ut dbkillern. kör du helssytem så kommer du vilja ha dbkillern i för o överleva på hojen (det låter något så in i helvete högt o köra beroende på hoj)

Ska du däremot slänga ut en sådär 10000kr eller mer på system + tillbehör för o få fler hästar så är det ju helt klart en annan femma, men då kan du inte heller bara slänga på ett system o förvänta dig någon ökning utan tillbehören ;)

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Beror väl även på märke. Vissa hojar är mer tacksamma att mappa än andra.

Satte på slip on på min Ducati Streetfighter 848, mappade den hos IBC i Arboga. Fick lite extra hästar men framför allt så vart hela karaktären i motorn mycket jämnare från botten och upp, mycket skönare att köra.

Låter bra gör den också :crash :näsblod

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Beror väl även på märke. Vissa hojar är mer tacksamma att mappa än andra.

Satte på slip on på min Ducati Streetfighter 848, mappade den hos IBC i Arboga. Fick lite extra hästar men framför allt så vart hela karaktären i motorn mycket jämnare från botten och upp, mycket skönare att köra.

Låter bra gör den också :crash :näsblod

jag har en intressant tanke om det där med o mappa. Motorcyklar ifrån fabrik är ju inte mappade för o få så många hästar som det bara går ur motorn, utan att få så många det går men ändå klara miljö krav osv.
Hur mycket vinner man egentligen på ett helsystem om man jämför en "max mappad" original systems hoj mot en max mappad helsystems hoj. De flesta effektskillnader är ju omappad original hoj kontra fullt mappad fullsystems hoj.

Undra hur många mer hästar man kan få med bara ett original system :va

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
jag har en intressant tanke om det där med o mappa. Motorcyklar ifrån fabrik är ju inte mappade för o få så många hästar som det bara går ur motorn, utan att få så många det går men ändå klara miljö krav osv.
Hur mycket vinner man egentligen på ett helsystem om man jämför en "max mappad" original systems hoj mot en max mappad helsystems hoj. De flesta effektskillnader är ju omappad original hoj kontra fullt mappad fullsystems hoj.

Undra hur många mer hästar man kan få med bara ett original system :va

Ja, om du monterar en pc 5 på din hoj utan helsystem kommer det inte att hända så mycket. Det är avgassystemet som gör att det går att få ur mer ur din hoj och pc 5an är din styrning som tillåter dig att justera luft och soppa i rätt mängd för att passa just ditt avgassystem.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja, om du monterar en pc 5 på din hoj utan helsystem kommer det inte att hända så mycket. Det är avgassystemet som gör att det går att få ur mer ur din hoj och pc 5an är din styrning som tillåter dig att justera luft och soppa i rätt mängd för att passa just ditt avgassystem.

Jag är inte så mkt för PC, tänker nog köra ecu-flash kit på min hoj(något som kostar omkring 4papp tror jag ja hittade, som man kan flasha själv hemma/på dyno), blir ett helsystem senare i år.

Undra bara, ska ja låta dom på trimfirman här göra ett lite större jobb. de kostar ca 1000kr i arbete o ställa in hojen på dyno här i polski land (misstänker att priset är för 1 färdig inställd setup), om min ekonomi tillåter så ska jag låta göra ett:
*stock
*slip-on
*full exhaust
Test med vad man kan få ut ur hojen med mappning. Ska bara komma ihåg o filma skiten :gnissla blir lätt hänt att man blir för pilsk när man kommer dit o bara låter dom köra på :rolleyes:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Jag är inte så mkt för PC, tänker nog köra ecu-flash kit på min hoj(något som kostar omkring 4papp tror jag ja hittade, som man kan flasha själv hemma/på dyno), blir ett helsystem senare i år.

Undra bara, ska ja låta dom på trimfirman här göra ett lite större jobb. de kostar ca 1000kr i arbete o ställa in hojen på dyno här i polski land (misstänker att priset är för 1 färdig inställd setup), om min ekonomi tillåter så ska jag låta göra ett:
*stock
*slip-on
*full exhaust
Test med vad man kan få ut ur hojen med mappning. Ska bara komma ihåg o filma skiten :gnissla blir lätt hänt att man blir för pilsk när man kommer dit o bara låter dom köra på :rolleyes:

Ja om du ska klämma på helsystem och ett K&N filter i luftburken så skulle jag bänka och mappa hojen utan tvekan, varje hoj är unik och du kommer att få ut mer av din hoj.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja om du ska klämma på helsystem och ett K&N filter i luftburken så skulle jag bänka och mappa hojen utan tvekan, varje hoj är unik och du kommer att få ut mer av din hoj.

jag tror förlusten av katalysatorn kommer göra väldigt mycket, den är ju "enorm" på gixxern, körde utan ljuddämpare lite förra året innan jag införskaffade ett slip-on, de var ju öronproppar som gällde men det var inte super högt ljud på den ändå.
Det där med Filter e jag lite sådär för, jag vill ju köra hojen på bana, och hur mkt mer kommer den öka i db nivå då? är det okej sålänge man har luftburken kvar eller kommer det öka även där?
huvudsaken med helsystemet är framförallt viktbesparingen, sedan är hästarna en bonus, men det blir ju med dbkillern i (på gata med, tror jag)

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Jag kör med Yoshimura system ingen db killer och K&n filter i luftburken, jag har inga öronproppar och jag tycker ärligt att det inte låter så att jag behöver öronproppar.

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
Är det nödvändigt att ha en avgassensor inkopplad till avgassystemet? Ska nämligen kanske köpa en Kawasaki er6-n då avgasröret ej har nån "ingång" för sensor :/ Vad händer om jag kör utan:va

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Är det nödvändigt att ha en avgassensor inkopplad till avgassystemet? Ska nämligen kanske köpa en Kawasaki er6-n då avgasröret ej har nån "ingång" för sensor :/ Vad händer om jag kör utan:va

Du kommer få en felkod, avgassensorn mäter syrehalten i avgaserna. Kan vara så att hojen går in i felsäkert läge och kommer då gå som skit, men är inte riktigt säker.
Har själv haft en Er6, sjukt onödigt i mitt tycke att slänga på ett helsystem då katten knappt syns på dom och man får ett helvetes gött ljud med ett Leonvice slipon. Er6 är en sån hoj som de flesta växer ur på 1-2 säsonger så att slänga ut 10-15k på helsystem, Pc5, mappning osv e bara pengar i sjön.

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Jag körde er-6 med slip-on utan lambdasond i 7år, det som händer är "FI" lampan lyser men hojjen går precis som vanligt så det är absolut inga problem, i USA heter samma hoj Ninja 650r och där har dom inga lambdasonder.
Orkar man så finns det färdiga kit med motstånd att köpa så man slipper att FI-lampan lyser, jag satte alltid på orginalburken vid besiktning och då slocknar lampan på en gång.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring