Byte av batteri Yamaha r1-08

muzzo007

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1-08
Tja,

Har haft problem med mitt batteri så jag bytte..
Nu startar inte hojen trots att batteriet är helt nytt..
startmotorn går runt men inget mer händer
Vad gör jag för fel?
 

sportbike

Guest
Du har glömt en kabel på pluspolen.
Eller glömt dödarn?
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Eller är inte batteriet laddat nog för att orka ge ström både till startmotorn och tändningen.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Hände samma sak med min, men det var inte batteriet som strulade även om det verkade så. En plastkugg i startmotorn hade gått av och orkade inte dra igång.

Men som sagt, det låter som om batteriet är slut. (så var det på min...)
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Lånar tråden från Ts,
Bytte blinkirs till hojen ihop med det sågick en 10amp säkring
Så jag satte dit en 20amp så länge efter det så börja hojen knasa sig vd start.,
Sluta idag med att batteriet orkade inte dra runt helt ,så den dog
Bytte nu till 10 men ska det verkligen göra så mycket .:va
 

muzzo007

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1-08
Lånar tråden från Ts,
Bytte blinkirs till hojen ihop med det sågick en 10amp säkring
Så jag satte dit en 20amp så länge efter det så börja hojen knasa sig vd start.,
Sluta idag med att batteriet orkade inte dra runt helt ,så den dog
Bytte nu till 10 men ska det verkligen göra så mycket .:va

Tack för svaren.. ska testa kan ju vara något så simpelt som en säkring :)
Brb...
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Lånar tråden från Ts,
Bytte blinkirs till hojen ihop med det sågick en 10amp säkring
Så jag satte dit en 20amp så länge efter det så börja hojen knasa sig vd start.,
Sluta idag med att batteriet orkade inte dra runt helt ,så den dog
Bytte nu till 10 men ska det verkligen göra så mycket .:va


Om en 10 amp går så sätter man väl inte in en 20 amp....:va
Eller stoppar du in en 7 tums spik i propp skåpet hemma då en säkring går där också..............:confused:

Då kan skadan bli värre eller att du kortsluter hela skiten det skulle
jag alldrig våga..... !
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Ja herre. j...ar Snacka om att sålla illa bland svaren.

Ja man vet aldrig ,:arsele:D:D

Om en 10 amp går så sätter man väl inte in en 20 amp....:va
Eller stoppar du in en 7 tums spik i propp skåpet hemma då en säkring går där också..............:confused:

Då kan skadan bli värre eller att du kortsluter hela skiten det skulle
jag alldrig våga..... !

Men vad är det jag skulle ha kortslutit :va
 
Last edited:

muzzo007

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1-08
:confused:
Va gör man.. full laddat batteri.. startmotorn snurrar men den startar inte,,
Inga säkringar som löst ut.. suck!
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Ja man vet aldrig ,:arsele:D:D



Men vad är det jag skulle ha kortslutit :va


Vad som är kortis vet jag ej men går en 10 amperare så är det redigt
med fel någonstans och då höjer man inte till 20 amp för då får du
ändå mera problem.
Gå igenom din koppling igen två eller tre gånger till eller testa med orginal prylarna igen funkar det så vet du att dom nya är felande eller din
koppling är fel.....

Förlåt OT så det skrek om det men kunde inte låta bli......
 
Last edited:

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Ja man vet aldrig ,:arsele:D:D



Men vad är det jag skulle ha kortslutit :va

Om det sitter en 10A säkring så sitter det en sådan av en viss orsak, vanligtvis för att skydda just den kretsen från överspänning, dvs innan resten av den kretsen brinner upp så skall säkringen brinna/smälla av. Byter du då ut den mot en 20A så kan just den kretsen få mer ström och det kan ge skador på just det delen av elsystemet...
 

muzzo007

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1-08
Ja herre. j...ar Snacka om att sålla illa bland svaren.

Hoppades väl på den enkla vägen :) men så va inte fallet..
Några fler kloka ord?

Fick stopp ute vid skansundet igår rullade av färjan & fick då starthjälp av en bil med startkablar.. kan något gått snett där?

Visste väl iof att batteriet va dåligt då det va urladdat under vintern.. men att det skulle ladda ur på 5min trodde jag inte
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Hoppades väl på den enkla vägen :) men så va inte fallet..
Några fler kloka ord?

Fick stopp ute vid skansundet igår rullade av färjan & fick då starthjälp av en bil med startkablar.. kan något gått snett där?

Har för mig att man kan knäcka ett batteri om man nu tar hjälp på det viset . men vad vet jag

Om det sitter en 10A säkring så sitter det en sådan av en viss orsak, vanligtvis för att skydda just den kretsen från överspänning, dvs innan resten av den kretsen brinner upp så skall säkringen brinna/smälla av. Byter du då ut den mot en 20A så kan just den kretsen få mer ström och det kan ge skador på just det delen av
elsystemet...

Ok uff ,va ute nu efter jag har bytt säkring samt laddat batteriet en aning ,hojen starta körde en sväng stängde av å prova på nytt ,det fungerade alla lampor fungerar. samt varvräknaren fick ju sig ett frispel, så nu har man lärts sig att inte leka med säkringar:D
 
Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Japp då vet man att man inte ska sätta dit en 20amp istället för 10 ,Dum som man är så har man gjort det å det kommer att kosta för jag har el problem har mätt batteriet å fått en mätning på 12,40 vid 5000 varv .,
Ringde en polare som är duktig på sånt här å han sa att det inte behöver vara Laddningsregulatorn ,,Han bad mig då pröva stickkontakten som går från motorn till regulatorn om den lät .Japp mulitmetarn lät så frågan är nu vad fan kan vara felet ,
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Vänta lite här nu.. en person startar en tråd för att hans hoj inte startar och sen kommer en person och snackar om att man ska kolla efter trasiga 10 amp säkringar och byta dem till 20 amp :D
Och nu har den personen i sin tur problem med sin hoj..

Zajtar: Vad är ditt problem, laddar hojen för lite? Och du tror att det inte är laddningsregulatorn? Och allt detta hänger ihop med att du satte dit en 20 amp säkring istället för en 10 amp eftersom 10 amp-säkringen gick sönder efter du satt dit andra blinkers?

Byt blinkers, kolla hur hojen mår, mår batteriet bra? Laddar den som den ska? Testa en annan laddningsregulator.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Vänta lite här nu.. en person startar en tråd för att hans hoj inte startar och sen kommer en person och snackar om att man ska kolla efter trasiga 10 amp säkringar och byta dem till 20 amp :D
Och nu har den personen i sin tur problem med sin hoj..

Zajtar: Vad är ditt problem, laddar hojen för lite? Och du tror att det inte är laddningsregulatorn? Och allt detta hänger ihop med att du satte dit en 20 amp säkring istället för en 10 amp eftersom 10 amp-säkringen gick sönder efter du satt dit andra blinkers?

Byt blinkers, kolla hur hojen mår, mår batteriet bra? Laddar den som den ska? Testa en annan laddningsregulator.

Hahahah ne jag sa aldrig att han ska kolla säkringar ,hahah det va han som sa det .
Jag har tagit loss blinkerserna nu ,för å se om batteriet fortfarande förlorar ström. Hojen laddar för lite. Ska testa en annan idag faktist sen har jag aldrig gett råd till nån i denna tråden ,med tanke på att jag kan inget om el därav klantigheten :huvet
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Hahahah ne jag sa aldrig att han ska kolla säkringar ,hahah det va han som sa det .
Jag har tagit loss blinkerserna nu ,för å se om batteriet fortfarande förlorar ström. Hojen laddar för lite. Ska testa en annan idag faktist sen har jag aldrig gett råd till nån i denna tråden ,med tanke på att jag kan inget om el därav klantigheten :huvet

Har du kollat efter dåliga kontakter och kollat så att jord-kabeln är hel?
Jag upptäckte själv en dålig kontakt, samt en taskig jord-kabel. Detta gör att allt blir knas.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Har du kollat efter dåliga kontakter och kollat så att jord-kabeln är hel?
Jag upptäckte själv en dålig kontakt, samt en taskig jord-kabel. Detta gör att allt blir knas.

Va hos Honda Gudarna å dom befarade det jag trodde Generatorn:huvet .I vilket fall som helst så gick ju honda garanti å rädda mig för tydligen så är det känt att Generatorerna lägger av på 1000rr efter ett tag .Så det va bara å beställa tid .Fan måste få ordning på det drar ju den 8 till norge med hojen . :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top