Byte av bromsbackar fram - undran

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Har precis bytt backar fram.
Observerade, efter en kort provtur, att skivorna nu blir varma. Lyfte därför upp framhjulet och kunde konstatera att backarna ligger an.
Jag kan utan större ansträngning snurra på hulet, men det går trögare nu än tidigare.
Är detta fullt normalt?
Behöver veta, för jag ska strax ut på en 20-mila-tur.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Backar? Skiva??
Du har naturligtvis noga rengjort kolvarna innan du tryckte in dem??
Klägg och ev korrosion skapar trögt löpande kolvar och då får cylinderpackningarna problem att hålla beläggen från skivan..
 
Last edited:

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Backar? Skiva??
Du har naturligtvis noga rengjort kolvarna innan du tryckte in dem??
Klägg och ev korrosion skaparr trögt löpande kolvar och då får cylinderpackningarna problem att hålla beläggen från skivan..

det gjorde jag ju förstås inte.
amatör på sånt här
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Kolla även så att du inte har för mycket bromsvätska i bromsvätskebehållaren. Är det fullt där kan inte kolvarna tryckas in i oken som dom ska.

Bromsvätskan ligger precis under max-strecket. Borde väl vara ok?

Kan det vara ok att åka mina 20 mil?
Har inte tid att börja meka igen
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bromsvätskan ligger precis under max-strecket. Borde väl vara ok?

Kan det vara ok att åka mina 20 mil?
Har inte tid att börja meka igen
Låter nog ganska lagom, men öppna locket och skruva tillbaka så att du inte har en luftkudde som bygger upp tryck.

Skivorna blir alltid varma när man bromsar, även i stadstrafik. Säg att du håller lite drygt 50kmh och väger ca 300kg ihop med hojen och bromsar till stillastående på 10 sekunder så utvecklar bromsarna teoretiskt sett knappt 1700W! Förutsatt att dom tar ca 50% av bromsandet, resten står rullmotstånd, motorbroms, luftmotstånd mm för. Sen blåser ju mycket av värmen bort, och allt hamnar inte i skivorna, men visst, varma blir dom.
 

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Låter nog ganska lagom, men öppna locket och skruva tillbaka så att du inte har en luftkudde som bygger upp tryck.

Skivorna blir alltid varma när man bromsar, även i stadstrafik. Säg att du håller lite drygt 50kmh och väger ca 300kg ihop med hojen och bromsar till stillastående på 10 sekunder så utvecklar bromsarna teoretiskt sett knappt 1700W! Förutsatt att dom tar ca 50% av bromsandet, resten står rullmotstånd, motorbroms, luftmotstånd mm för. Sen blåser ju mycket av värmen bort, och allt hamnar inte i skivorna, men visst, varma blir dom.

Se där ja. En liten fysiklektion på köpet:)
Gillar faktiskt sånt.

Det var ju faktiskt så, att då jag provkörde så bromsades det en hel del. Så det klart att dom blev varma.
Men faktum kvarstår. De rullar inte lika lätt som tidigare.

Ska testa och lyfta på locket till bromsvätskebehållaren.
Sen drar jag nog iväg.
Får hålla koll, så att dom inte blir självlysande bara.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Se där ja. En liten fysiklektion på köpet:)
Gillar faktiskt sånt.

Det var ju faktiskt så, att då jag provkörde så bromsades det en hel del. Så det klart att dom blev varma.
Men faktum kvarstår. De rullar inte lika lätt som tidigare.

Ska testa och lyfta på locket till bromsvätskebehållaren.
Sen drar jag nog iväg.
Får hålla koll, så att dom inte blir självlysande bara.

Att lyfta på locket gör ingen nytta eftersom det ändå inte är tätt. Så länge nivån är korrekt då förstås.

Skruva loss oken.
Tar ut beläggen
Pumpa ut kolvarna lite
Rengör
Smörj med bromsvätska
Pressa tillbaka och montera.
Klart!
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Det låter som om allt är i sin ordning. Att beläggen ligger an lite lätt mot skivorna tyder på att skivorna är raka och kolvarna ej behöver tryckas in i oket, eftersom skivan ej kastar i sidled.

Så, ut och kör! Men ta det lugnt med nya belägg på gamla skivor. Bromsa inte för hårt/länge förrän du är säker på att beläggen har slitits in helt. Detta ser du bara om du plockar av beläggen och inspekterar dem. De ska vara blanka (glaserade) på i princip hela ytan. :) Är det något belägg som är hårt glaserat på exempelvis kanterna, men inget i mitten, så måste du sandpappra bort glaseringen (BARA de ställen som är glaserade, så sandpappra för hand!) och köra in dem lugnare nästa gång. Ett bromsbelägg som är hårt glaserat på enstaka ställen kommer ta evigheters evigheter på sig att köras in, iaf om skivan redan är blank, då sliter den ju inte så bra på beläggen.

PS: Och sätt för fan tillbaks varje belägg där det satt, annars är hela inbromsningen förjäves! :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top