Byte av bromsvätska för idioter (Dvs. jag)?

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Jag behöver hjälp, jag fick ett idiotiskt infall att byta bromsvätska på min hoj (YZF1000 Thunderace -00). Detta trots att jag saknar erfarenhet, kunskap eller utrustning. Så alla ni som vill skriva att jag är en idiot som inte lämnar in hojen och låter proffsen sköta det, tack men jag har redan förstått det!

Nåväl!

Jag har fått förklarat för mig att jag tömmer koppen på vätska så gott det går, häller i ny olja, pumpar 5-10 gånger på bromshandtaget, håller in bromshandtaget, öppnar nippeln, vätska och förhoppningsvis luft rinner/pyser ut, stänger nippeln, släpper ut bromshandtaget och börjar om med samma procedur igen. Tillser givetvis att det hela tiden finns gott om ny vätska i koppen. Så långt allt väl i teorin!

Nu till problemet, jag har gjort så som jag beskrivit ovan massor med gånger, minst 2 deciliter ny bromsvätska har passerat genom systemet men fortfarande finns det inte tillstymmelse till motstånd i bromshandtaget (eller tryck i bromssystemet hur man nu vill uttrycka det). Det verkar inte heller komma ut någon luft utan vätskan kommer ut i en strid ström.

Vad gör jag för fel? Vad borde jag göra istället?

Hjälp mig nu alla härliga proffs på SH :tummenupp

PS. Ja, jag har sökt både på forumet och googlat men det enda som skrivits är uppenbart för proffs med tillgång till privat verkstad, inte okunniga idioter som meckar på garageuppfarten. DS.
 

Onestep

OneStep
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
2005, Triumph Speed Triple; 2000 Honda VTR 1000 SP1; 1985 Suzuki GSX-R StreetFighter
Hej,
Jag er tyvär inte så bra på svenska (jag är nysensk dansker).
Den fremgangsmåde du beskivar er korekt! Jag använder en plastslange sådan (en 4-5mm klar plastslange från en akvariepumpe) Köp en 1,5-2 meter lång en i din lokala djurshop. Den sätter du på din "bleader" ventil på kaliberen og når du så har pumpet en 5-10 gange, så holder du håndtaget inde og skruer op for ventilen. Slangen holder du högt (häng den over styret) men AKTA DIG bromsväske ätser lakken!
Good luck,
Bo
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det låter ju som du gjort helt rätt och du borde få NÅT motstånd i bromshandtaget även om du har luft i systemet, men det botnar helt utan motstånd altså?

Låter mer som nån o-ring i pumpen gett upp och läcker tillbaka olja, elelr så har du groteskt mycket luft i systemet (känns klar mindre troligt om du inte har några bubblor ut ur oket)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
om du vet hur man luftar bromsar så vad du gör töm inte systemet,,,

Du följer bara det du redan skrivit, och ta hjälp av någon som pumpar så sköter du nippeln.

Viktigt stäng nippeln innan du släpper bromshandtaget.

Jag har fått förklarat för mig att jag tömmer koppen på vätska så gott det går, häller i ny olja, pumpar 5-10 gånger på bromshandtaget, håller in bromshandtaget, öppnar nippeln, vätska och förhoppningsvis luft rinner/pyser ut, stänger nippeln, släpper ut bromshandtaget och börjar om med samma procedur igen. Tillser givetvis att det hela tiden finns gott om ny vätska i koppen. Så långt allt väl i teorin!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Biltemas bromsluftare för 30 kronor är väl värd investeringen. Då fixar du det!
Behövs ingen som sköter nipplandet åt dig då, bara att pumpa och hälla på tills du är nöjd.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82489

Det kan vara svårt att få ut all luft om slangen inte ligger sträckt, mitt bakok trilskas gärna, samlas luft i kröken som inte riktigt vill ur. Sträcker på slangen så ordnar det sig. Alt. ta av oket för att hålla slangen sträckt?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ibland blir det luftbubblor uppe vid bromspumpen också, då måste man lufta den också. Linda in den med papper/trasor och håll in bromsgreppet samtidigt som du lossar banjobulten lite, drar åt igen å släpper bromsgreppet. Gör så några gånger å se om det känns bättre.
Det ska väl även tilläggas att om man bromsar och öppnar nippeln vid oket så måste man pumpa 1-2 gånger innan man får upp något tryck i systemet igen.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
När jag bytte bromsslangar på Er6:an så kunde jag inte heller lufta. Det var helt omöjligt att få ur allting. Handtaget gick i botten hur jag än gjorde.
Då gjorde jag som jag blivit tipsad om av en enduroåkare på jobbet. Jag skruvade loss oken och la dom på marken bredvid hojen. Utan att koppla loss slangarna alltså.... Sen öppnade jag luftskruvarna och lät det stå så nån halvtimme och rinna. Kollade emellanåt bara så att det inte blev tomt i behållaren. Sen var det bara att dra åt luftskruvarna.
Nu vet jag inte hur det ser ut på din hoj, men på Kawan är det nog den slangen som går över skärmen från det ena oket till det andra som är boven. Troligen var det massor av luft i den eftersom den går som ett uppochnervänt U. när jag la ner oken på marken så såg jag ju till att det var fall på slangarna hela vägen och ingenstans där luften kunde fastna.
Det blev helt perfekt, handtaget är hur stumt som helst nu.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Har haft samma problem själv..

Öppna en av banjokopplingarna på bromsoken och lufta där 2-3 gånger så ska du se att det går bra sen när du luftar det sista ur nipplarna..:tummenupp
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Nu vet jag inte hur det ser ut på din hoj, men på Kawan är det nog den slangen som går över skärmen från det ena oket till det andra som är boven. Troligen var det massor av luft i den eftersom den går som ett uppochnervänt U. när jag la ner oken på marken så såg jag ju till att det var fall på slangarna hela vägen och ingenstans där luften kunde fastna.
Det blev helt perfekt, handtaget är hur stumt som helst nu.

Jag har något liknande, kanske det som spökar då?

Den där biltema-saken såg ju cool ut men av bilden att döma skulle jag säkert inte kunna lista ut hur den funkar...

Som pricken över i så "rundar" sig ju givetvis mina bultar till oken! :huvet Har fått tipset att slå på en 11:a med hammare (är egentligen storlek 12) och på så sätt kunna vrida av dem men då förstörs ju bulten och jag måste köpa nya (inte hela världen jag vet, men jag slipper gärna). Någon som har något annat stalltips?
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Den där biltema-saken såg ju cool ut men av bilden att döma skulle jag säkert inte kunna lista ut hur den funkar...
Kan inte bli enklare. Du:
1. Trär slangen över luftningsnippeln
2. Stopper ned slangen i uppsamlingsflaskan.
3. Sätter på bakventilen
4. Öppnar luftningsnippeln
5. Pumpar, pumpar och pumpar (vaksam så att du inte tömmer behållaren på bromsvätska, fyll på hela tiden).
6. När hela Biltemaslangen är luftfri så kan du stänga luftningsnippeln, då är även systemet luftfritt.
7. Sätt på locket och ta bort slangen utan att spilla på lackade ytor. Klart :)

Backventilen är bara ett billigt sätt att inte behöva en kompis som öppnar och stänger luftningsnippeln.

Jag kan ge dig bilder också :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Väldigt ofta lutar bromshandtaget lite utåt. Och Banjoskruven som ansluter bromsslangen blir högsta punkt. Styr max vänster och eventuellt luta hojen lite så ska du se att det bubblar upp lite luft i behållaren.

Om alla trix tagis slut och luften fortfarande är kvar. Då går man och köper sig en sprillans ny oljekanna. Som det absolut aldrig varit en droppe olja i. Töm behållaren vid huvudcylindern. Montera genomskinliga slangen som du redan har sedan förut på kannans pip. Fyll kannan med bromsvätska. Pumpa försiktigt upp olja i slangen och montera den på luftnippeln. Öppna nippeln och pumpa upp olja till bromsbehållaren. Repetera på andra sidan.
100 spänn på att det fungerar!

Mats
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Har tagit mig några dagars semester från det dåliga samvetet men skall nu ge mig i kast med det igen, tack för tipsen! Jag får väl höra av mig om hur det går :)
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Med hjälp av grannen gick det alldeles utmärkt efter en stund så nu har jag lärt mig detta hantverk också...

Tack för hjälpen alla!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top