Byte av framdrev.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj, följande h-vete utspelar sig just nu nere i källaren.
Har tänkt dreva ner en kugg fram för att knarren ska bli lite roligare
men jag är inte f-n att få loss drevet! :mad: Har försök att lossa genom att sätta käppar i bakhjulet, i mitt fall ett hammarskaft. Men hur hårt ska det sitta eg.!?

Är det något jag missar? finns det något knep? eller är det bara att ta i för allt vad hylsan håller? Stark som jag är så har jag tagit i nu så att kedjan töjt sig några centimeter utan att drevet rubbat sig. :3freak :rolleyes:

/KaliZ

Bifogat

• DREV.jpg
    DREV.jpg
    48.2 KB · Visningar: 394
Sålänge ngt rör sig lite är det svårt som fan att lossa den där muttern tycker jag, får du drevet att sitta helt stumt så går det lättare, långt rör på spärrskaftet hjälper oxå.

Ta bort kedjan först, försök stoppa in (hårda )saker i/runt/bakom drevet.

Om kedjan nu har töjt sig, så ska du nog byta den!!!

Men för att få loss drevet så gör du antingen så att du fixar en tryckluftsdriven muttermaskin, då släpper den till sist.

annars gör då som så här:
Lägg i 1an, lås bakhjulet på något liknande sätt som du just gjort, sätt på hylsan och spärrskaftet, trä på ett långt rör på skaftet och tar i för kung o fosterland! :D

Borde funka! =)

Kan sitta som berget och sitter det riktigt hårt så händer det som händer dig nu, att bakrdev och kedja flexar.

Antingen knackar du loss drevet med en mutterdragare men det är inte alltid det funkar och då får du försöka att lossa drevet genom att låsa drevet direkt med en rörtång eller liknande. Du kan även prova att värma och kyla lite.

Abloy skrev:
Kan sitta som berget och sitter det riktigt hårt så händer det som händer dig nu, att bakrdev och kedja flexar.

Antingen knackar du loss drevet med en mutterdragare men det är inte alltid det funkar och då får du försöka att lossa drevet genom att låsa drevet direkt med en rörtång eller liknande. Du kan även prova att värma och kyla lite.

Bakdrev och kedja som flexar? Är det inte ryckutjämnarna som flexar annars är det väl läge att byta kedja/drev.

sir Urban skrev:
Bakdrev och kedja som flexar? Är det inte ryckutjämnarna som flexar annars är det väl läge att byta kedja/drev.

Visst, de flexar också, problemet med att segdra med mycke moment blir att allt flexar men inget lossnar.

En muttermaskin är inte starkare än en människa med 1 meters hävarm, så den idén kan du glömma, antar att det inte flexar så mkt att det inte går med armkraft...nån kanske provat att dra upp en topplocksbult eller liknande med muttermaskin? Skruven blir arne efteråt, och visst sitter den lika hårt för de...

edit: skriftsfel

Last edited:
campar skrev:
annars gör då som så här:
Lägg i 1an, lås bakhjulet på något liknande sätt som du just gjort, sätt på hylsan och spärrskaftet, trä på ett långt rör på skaftet och tar i för kung o fosterland! :D

Borde funka! =)

precis så gjorde jag hade ett ca 1 meter långt rör, det small så in i.... när mutter lossnade

Okaj tack för svaren alla ! Då'så bara på't igen och ge den vad den tål. Då vet jag åtmindstone att det inte är något annat än att lossa skiten. Å visst är det så att det är ryckutjämnarna som flexar en aning, men lite stryk får det allt tåla. :tummenupp

Får jag inte loss det så knackar jag bort en kugg på det drevet som sitter där. :tungan :rolleyes: :rolleyes:

Chronic skrev:
Ta bort kedjan först, försök stoppa in (hårda )saker i/runt/bakom drevet.

Hade hoppats på att jag inte skulle behöva fimpa kedjan. Tänkte meckla bort drevet iaf. Helt hopplöst att låsa drevet annars med något annat än med svetsen. :hihi

/KaliZ

Anton_Ljunghusen skrev:
Antar att du testat med bakbromsen förresten?

Bakbromsen kan du ju bara glömma.....2tum4 genom bakhjulet och ett 1,5 meter långt rör,krafthylsa och sen e det bara att lossa...dem sitter ibland nåt otroligt...men det skall lossna så bara att ta i...

ta en mutterpicka det funkar! byter drivpaket på XT600 nångång i veckan iaf! tar 15min att byta ett drivpaket om man har rätt grejjer.

men som sagt mutter picka och sen är det bara att dra ut drevet när du sätter på det nya så smeta in utgående axeln med kopparpasta och var noga med att vika upp låsbläcket

Anton_Ljunghusen skrev:
En muttermaskin är inte starkare än en människa med 1 meters hävarm, så den idén kan du glömma, antar att det inte flexar så mkt att det inte går med armkraft...nån kanske provat att dra upp en topplocksbult eller liknande med muttermaskin? Skruven blir arne efteråt, och visst sitter den lika hårt för de...

edit: skriftsfel
Du kanske får mer moment med lång hävarm och vanlig muskelkraft, men muttermaskinen rycker ju såpass mycket för att lossna den eländiga muttern.

Se bara på en slagmejsel, det är liksom så den funkar... :)

@KaliZ, bara träna mukklerna och ta i mer! :)

lägg i 1:an... eventuellt kan du låsa bakhjulet på något vis...
kontrollera så det inte sitter någon låsbricka som spärrar mutterjäkeln..
hylsa och stel nyckel... helst en 6-kant hylsa... en gummiklubba med lite lagom vikt i och sen är det bara å KLAPPA TILL!!!

det brukar funka iallfall..

Been there done that :huvet
Vet inte hur många verktyg jag bröt av/knäckte när jag försökte fixera drevet medan jag slet. Kom dock fram till att "slag" är bättre än konstant tryck.

Spreja på rikligt med 5-56 vänta 10 min ta sen mutterdragaren med svart hylsa och börja med låg slagkraft gå sedan upp gradvis så släpper det.

Halloj!

Kan säga att jag gick o lade mig lite små-förbannad igårkväll. Har fortfarande inte lyckats lossa drevet. Å det är massa snö ute som väntar på att bli sönderbusad. Problemet för närvarande ligger inte i min stryka utan snarare att hur jag ska losa bakhjulet. Har testat att plocka emellan diverse grejer genom bakhjulet, men resultatet blir detsamma när jag tar i dvs att ryckutjämnarna svettas och ekrarna vill kröka sig.

Ikväll får jag assistans med att någon stå på bakbromsen hoppas det hjälper. Annars får jag bege mig iväg för att skaffa en hylsa strl. 30 till mutterdragaren. En vanlig hylsa lär ju knappats hålla i mutterdragaren.

Avlägger rapport ikväll...lossnar den så :fyllisar
Tack så länge grabbar!

/KaliZ

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick