Byte av hojdäck i Stockholm?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Wheeler Dealer måste jag testa. Min däckkrängare gjorde slut i helgen efter två timmars kamp mot ett SportSmart :-(

lindell21

Medlem
Gick med
11 May 2011
Hoj
Suzuki Sv650s -00
Slår ett slag för däckshoppen i haninge!. Jag har bytt både fram och bakdäcket hos dom utan några som helst problem. Trevlig bemötande samt kunskap om däck imo.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Kostar 350 kr för bakhjul. Räkna på den tid det tar att skruva av hjulet, köra till verkstad, sedan köra tbx, montera osv. Jag har 3 hojar så det blir en slant för mig, å andra sidan kör jag inte bana längre så däckbyten sker inte så ofta egentligen. Det är som med oljebyten på bilen...jag bytte själv EN gång och så visade det sig att det hade varit billigare att få det gjort på verkstan...och då räknade jag inte på tiden jag slaktade på och nerskitade händer, kläder och allmänt bök.

Snacka inte skit! Ava byter inte ett bakdäck för 350 spänn om du kommer in med hela hojjen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Frågade en mc-återförsäljare vad de skulle ha för ett 190/55 Pirelli SuperCorsa SP däck inklusive montering på lös fälg. För däcket ville de ha 2700 kr och för monteringen 350 kr. Alltså över 3000 kr. Jag beställde ett fram och bakdäck från Tyskland istället och priset var under 2700 kr inklusive frakten. Sedan lät jag en däckfirma skifta bakdäcket däcket för 200 kr inklusive moms och allt. Man skulle således kunna säga att jag fick ett framdäck på köpet. Förvånad att många vänder återförsäljarna ryggen? Inte det minsta!

Köpte nya däck till bilen och undersökte priserna i Tyskland. Frågade den lokala däckfirman vad de skulle ha. Rörde sig nog om ca 4000 kr mer ungefär. Kollade med en annan återförsäljare om de kunde matcha priset i Tyskland någorlunda. Det kunde de och de fick affären. Men jag kan säga att jag i framtiden inte kommer att vänta mig till större däckfirmor när det gäller inköp av däck till prestandabilar eller motorcykel. Det av principskäl inte snålhet. Gäller det vanliga standarddäck till en bil kommer jag inte att göra mig besväret. Ta t ex r-däck, där vill man ha ca 16 000 kr här i Sverige. Tyskland eller England ca 10500 kr inklusive frakt...

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Ja, jag kände verkligen hur krångligt det va att ta 10 minuter för att skruva av hjulen och kasta in dom på Däckspecialen i Västberga idag och få ett bra pris och bra bemötande. Helt obokat så hämtar jag ut dom imorgon igen. Slipper man dessutom ta en - två timmar av arbetsdagen för att byta däck. Skulle det dessutom regna den dagen man tänkt byta så slipper man bli blöt.

Kan vara nog så krångligt för min del som varken har garage eller bil att tillgå...

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Däckshopen i haninge bytte klorna på katten idag. Mycket nöjd med bemötandet. Sen okej, 4 pix men vadå, jag älskar min hoj och betalar hellre en slant om det innebär att jag kan fortsätta köra... skulle jag skruva av hjulen själv hade det tagit mig flera timmar, garanterat.

Meeeeen så skönt det var att köra utan den där plattslitna kanten och ett framhjul som muppar sig då det släpper luft hela tiden... Ahhhhh... 400 mil avverkade i år, känner på mig att det blir ett däcksbyte till i år minst :D

Ses på vägarna och tack för råden!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Däckshopen i haninge bytte klorna på katten idag. Mycket nöjd med bemötandet. Sen okej, 4 pix men vadå, jag älskar min hoj och betalar hellre en slant om det innebär att jag kan fortsätta köra... skulle jag skruva av hjulen själv hade det tagit mig flera timmar, garanterat.

Meeeeen så skönt det var att köra utan den där plattslitna kanten och ett framhjul som muppar sig då det släpper luft hela tiden... Ahhhhh... 400 mil avverkade i år, känner på mig att det blir ett däcksbyte till i år minst :D

Ses på vägarna och tack för råden!

Du ligger efter! :D Iofs lär din ringenresa lägga på bra jävla många mil för dig.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
Jag gillar inte att krångla till det och tjafsa så jag åker till Ducati Sthlm, AVA eller Mcvaruhuset. Det tar någon dag att få hem däck, de gör bytet medan man väntar (om man åker dit när man bokat) och gör allt rätt. Beställa på nätet ? Ta av hjul ? Åka med det där jävla hjulet till verkstad ? Åka med jävla hjulet tbx ? Skruva på hjulet ? Det verkar vara krångligt att äga en hoj....jag kör till verkstad, får däcket bytt och sen åker jag därifrån.
nu byter jag alltid däcken själv och tycker inte att det är svårt alls men jag håller helt med med dig. har man ingen plats/lust/kunskap är det ju det bästa att bara åka in till en av de nämnda.
tänker jag bara på alla hundratals trådar hur man ska smörja/spänna kedjan och annat och vissa knappt kan hålla i ett verktyg tycker jag det är bäst att de inte ens försöker att ta av sina hjul.

hade jag inte haft den möjligheten hade jag också bara åkt in till nåt ställe. druckit en kaffe under stunden de fixa allt och sen nöjd åkt hem igen. - så jag förresten alltid gör med bilen.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Nu har jag inte följt hela diskussionen men AVA byter visst däck om du kommer in med bara fälg. Men det kostar nog typ 400 kr för bara bytet så det är inte billigt.

Han menade nog att dom nog tar bra mycket mer flis än 350 kr om man kommer inrullande med hojen.
Wheeler dealer tog 3 eller 400 för att byta framdäck åt mig och då var det löst och bromsskivor var redan borttagna. :)

Edit: då köpte jag även däcket av honom...

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Hoj
Kawa Z800e-13
fick ont i magen av att läsa denna tråden o se hur dyrt de blir.. har inget garage, verktyg, bil, no nada så måste antagligen beställa hos ava (de är närmast) och sen casha dom för bytet etc. nu är de iofs bara framdäcket som är i kritiskt behov men

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
fick ont i magen av att läsa denna tråden o se hur dyrt de blir.. har inget garage, verktyg, bil, no nada så måste antagligen beställa hos ava (de är närmast) och sen casha dom för bytet etc. nu är de iofs bara framdäcket som är i kritiskt behov men

Du bor lite långt bort för mig, men om du är villig att bjuda nån på några öl eller en fika så kan du säkert få hälsa på i ett garage med prylar för att kränga däck och få fler tips än vad du orkar med under tiden du skiftar själv. :hihi

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
:D
Inser att jag flyttat ihop med en egen däcksmontör, Ulvhamne for the win :kär
Det är det enklaste och smidigaste och förmodligen billigaste allternativet att alltid kunna få på nya sulor när man själv vill, service dygnet runt, 365 dagar om året :hihi:hihi:hihi Ja vissa egenskaper och färdigheter är mycket värt när man väljer rätt partner :fakta

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Äsch då. Förutom Ulvhamnes generösa erbjudande ovan, så räcker det att du har en halv dag ledigt och tar dig till Wheeler-dealer på hojen. Han lånar dig verktygen och bjuder även på en skopa fett att smörja in axel och annat med sen. Så monterar du av på plats, ger honom hjulet, går och fikar en tre kvart eller timme, bytet klart, fetta in, montera tillbaks, ut och kör.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Jag sätter mig, tar espresso...öppnar datorn och jobbar OCH debiterar timmarna:tummenupp ...skulle det regna skiter jag i att byta den dagen. Jag vet ärligt talat inte ens hur man tar av hjulet på min SF..de andra har jag sett på film hur man gör...
Byte på egen hand tar max 20-25 min. På den tiden hinner du inte fram och tillbaka till verkstan...

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Som sagt Däckshoppen i Haninge är jäkligt smidigt, bara att åka dit utan att boka om man vill:) 4 000 kr är då helt ok pris. Visst man kan spara typ 800 på att göra det själv men va fan, jobbigt:), har gjort det en gång men det får räcka.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...