Byte av kamrem på Ducati 900ss, nödvändigt i dessa fall?

Benny SSCC

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Väsby
Hoj
996
Kanske inte världens snabbaste raktfram (85 hk) men på bana hänger man på hyprarna rätt bra, dock inte på rakorna.
ZRX´n jag har nu är visserligen betydligt rappare men också tyngre.
Annars så finns ju SS1000 DS har dock inte provat den, men i den skall det vara lite bättre drag i.

Benny


blom skrev:
men går 900ss någe då :va
 

Bifogat

  • _Z6F6684.jpg
    _Z6F6684.jpg
    19.7 KB · Visningar: 130
Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Det var 2 år/1500 mil bytesintervall på Lotus Turbo Espriten jag hade innan.
Har för mig att Ferrarimotorerna med kamrem har en likaledes kort intervall.

Gissar på att garanti/försäkringsbolag har ett finger med i spelet, det lär inte bli billigt å renovera om remmen skulle gå så då krävs täta byten.

Sen håller den säkerligen längre än så ...

Tommy skrev:
Måste vara världens sämsta kamremmar på ducce om det ska bytas efter 2 år pga åldrande gummi.
Mer eller mindra alla kamremmar till bilmotorer bör bytas efter 5 år (eller efter ett visst antal mil). Har svårt att tro att det är så mycket sämre gummi i ducces remmar. Det är säkert Gates, Connitec eller nån annan stor rem tillverkare som gör de remmarna också.
 

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Rätt båge
Benny SSCC skrev:
När vi ändå pratar kamremmar så kan vi väl fortsätta,
Det jag undrar då, en ostartad hoj som tex stått på firma i två år, behöver man byta remmarna???
Någon eller några som har några förslag..

Benny


Remmar som står still blir sämre fortare än remmar som får motion.

Har en rem stått i två år över samma remhjul och torkat så tror jag det är värre än om man skulle köra hojen regelbundet.

Rembytet är småpengar på motorcyklar, på min Alfa kostade bara kamremsbytet 9500:-. Det skulle dessutom göras var 6000:de mil vilket gör 1:50 kr mil :(
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Tommy skrev:
Måste vara världens sämsta kamremmar på ducce om det ska bytas efter 2 år pga åldrande gummi.

Du är inte direkt den första som reflekterar över denna sanning.. :3freak

Men måste man, så måste man.. Men det har ju sagts tidigare och tål att sägas om och om igen, Duccar är inte direkt de billigaste hojarna att äga om man titta på servicekostnaden..


Men vilken sporthoj är det om man jämför med andra hojar, typ blyslädar och tåååring åk?!
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
amullo skrev:
Du är inte direkt den första som reflekterar över denna sanning.. :3freak

Men måste man, så måste man.. Men det har ju sagts tidigare och tål att sägas om och om igen, Duccar är inte direkt de billigaste hojarna att äga om man titta på servicekostnaden..


Men vilken sporthoj är det om man jämför med andra hojar, typ blyslädar och tåååring åk?!
Va kommer det sig att de flesta Ducceåkarna verkar nonchalera (stavning?) kamremsbytet.... ?

Har mailat på många olika hojar nu, både Hyper, Monster och Supersport.... men många säger att "nej jag behövde inte byta för den har inte gått så långt" eller "jag har tänkt byta till våren, det är inte en sån stor kostnad" osv.... man blir ju fan livrädd.....
För inte är det så att om jag köper en hoj som kamremmen inte är bytt på, så ska jag betala det bytet? då ska det dras av från priset isåfall... det vore väl mer rätt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Mattiaz skrev:
Va kommer det sig att de flesta Ducceåkarna verkar nonchalera (stavning?) kamremsbytet.... ?

Har mailat på många olika hojar nu, både Hyper, Monster och Supersport.... men många säger att "nej jag behövde inte byta för den har inte gått så långt" eller "jag har tänkt byta till våren, det är inte en sån stor kostnad" osv....

Här får du tänka efter lite.

Kamremmar skall bytas varje 2 år eller 2000 mil (Vad som nu kommer först).
Att byta precis innan avställning gör att remmarna står stilla i 3-4 månader till ingen nytta, allttså väljer många att vänta med bytet till i senvinter/tidig vår.

Hittar du dock en hoj som det inte byts kamremmar på mer än 2år är det dax att vara väldigt skeptisk. Inom den vänkretsen som jag kör i vet jag INGEN som nonchalerar kamremsbyte, nonchalans kan resultera i ventilsallad. Sånt är bra J*vla mycket dyrare att fixa än ett enkelt kamremsbyte.

Att begära minskning av priset för kamremsbytet ser jag mer som en del av prisdiskussionen.. Var noga med att se till att serviceboken är ifylld så att du vet att ägaren skött bytet snyggt tidigare bara..
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Mycket snack om remmar är det.. Men jag klämmer dit fräsha grejjer varje vinter, har gjort så alltsedan jag började skruva själv. Att lägga en lusingtapp på lite extra förebyggande underhåll var vinter är ju inte hela värden precis (remmar, filter, lite bromsvätska).

Rekomenderar supersortmodellerna, dom är billiga i drift med få problem. Har haft ett par sådana, bra instegshoj i ducatiträsket helt enkellt. Dessutom är dom relativt enkla att serva, köp haynes mekarbok å sätt igång. (visserligen är den för äldre årsmodeller men motorn är densamma), fabriksmanualen är inte helt tokig den heller..

/B
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top