Byte av lammeler på Tzr

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Som sagt ska byta lammeler på min Tzr nu. Har fått hem lammeler o hårda kopplingsfjädrar nu. Men till frågan, är det något man bör tänka på innan man byter eller likande. Också ska jag passa på och byta växellådsolja, men jag har ingen anning om vad det är för olja i just nu :confused: . Vad rekomenderar ni för olja? Har hört att Motul 15w50 ska vara bra.

Mvh/// Steen

Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZR600E
Måste du byta olja då? Det går nog att lägga hojen ner försiktig, så sidan kommer upp. Lättare att arbeta då, eller det är kanske lika bra o byta olja.... :va Man ska inte vara snål! :tomten

Lycka till, det tar kanske en stund! :näsblod

/mvh Johan

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Byt oljan således den inte är 5 mil gammal, då tappar du ur den och häller tillbaka den igen.

Momentdra skruvarna till kopplingen!
edit: Korsdra

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Vadå har du aldrig bytt växellådsolja??!?

Ojoj, byt olja ja.

Jag kör själv med castrols 4-taksolja. Till hojmotorer alltså.

Nej men antingen sitter kopplingskorgen med en mutter eller så är den bara på skjuten. Om det är mutter så rekommenderar jag en muttermaskin. Annars är det bara ta ut den och skruva isär. Ta ut alla samtidigt så du ser hur allt ska ligga(lammellerna alltså)

Solid snake

Guest
DJM skrev:

Ojoj, byt olja ja.

Nej men antingen sitter kopplingskorgen med en mutter eller så är den bara på skjuten. Om det är mutter så rekommenderar jag en muttermaskin. Annars är det bara ta ut den och skruva isär. Ta ut alla samtidigt så du ser hur allt ska ligga(lammellerna alltså)
Utan muttermaskin blire inge bra om det sitter med mutter, lär ha sönder nått om man slinter. :gnissla

När man ändå e igång så kan man hämta en spegel och ett bladmått, lägg stålskivorna på spegeln o försök att få in bladmåttet mellan skivan och spegeln, går det så köp nya stålskivor.

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
DJM skrev:

Ojoj, byt olja ja.

QUOTE]

Jag har aldrig bytt olja i den. Inte rört nått tills jag krockade. Körde lite mer än 1000 mil. Någon som vet vad Yamha rekomenderar? Har tyvärr inte boken man får med :( Någon som vet vad det ska vara för moment?
Mvh/// Steen

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...