Byte av motor R1/04 ??

ThorAndersson

drop a gear and disappear
Gick med
6 Apr 2015
Hoj
2004 yamaha R1
Så nu är det så att min r1 bestämde sig för att den bara behöver 3 cylindrar, den lämnades in på verkstad där dom gjorde en inspektion och de visar sig att cylinder nummer 3 har gått och hängt sig. Är det någon här som gjort ett motor byte på en R1:a allt liknande hoj, hur mycket vatten överhuvudet är det att ge sig på ett motor byte ? på verkstan uppskattade dem att det skulle gå på cirka 30K för delar samt jobb, därav överväger jag motor byte. hojen är som sagt en r1 2004 års modell ..
#Skramlaha

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mycket vatten över huvudet det är är ju helt avhängigt hur många tummar du har mitt i handen.
Tar du det lugnt och metodiskt, och har vintern på dig i ett upplyst garage borde du kunna plocka ur den ledsna motorn och montera i en annan, gladare. Var bara noga, dokumentera allt du plockar isär och plocka ihop det likadant med den nya motorn igen så ska det funka såvitt jag vet.
Att laga motorn är potentiellt ett par magnituder knöligare än att byta motor.

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1 -09
Jag har bytt motor på en CBR954rr -03. Som föregående talare sa så har du gott om tid på dig är det ganska enkelt, om du är lite händig.
Märk upp "alla" kontaktstycken med t.ex. maskeringstejp och skriv något på, så att du vet var de ska sitta.

Jag hängde upp hojen bak i bakramen med en stropp och motorlyft. Svingen behöver demonteras då den sitter fäst i blocket. Iaf. på firebladen.

Ta det lugnt och kör på :tummenupp

Edit: Passa på att kontrollera ventilspelen på den nya motorn medans du har den på marken.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Plåta också...

Jag har bytt motor på en CBR954rr -03. Som föregående talare sa så har du gott om tid på dig är det ganska enkelt, om du är lite händig.
Märk upp "alla" kontaktstycken med t.ex. maskeringstejp och skriv något på, så att du vet var de ska sitta.

Jag hängde upp hojen bak i bakramen med en stropp och motorlyft. Svingen behöver demonteras då den sitter fäst i blocket.

Ta det lugnt och kör på :tummenupp

Som ovan med tillägget: Ta bilder av allt efter att du märkt upp men innan du skruvat isär/plockat bort o.s.v.
Notera även vart liknande men olika långa skruvar hör hemma...det underlättar väldans mycket.

Lycka till...visst det går med tålamod, bra lyse och ett varmt ställe att vara på.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Se till att du har nån typ av lyft så går det rätt enkelt. Själva demonteringen och monteringen är egentligen inga komplicerade saker alls men att få ur och i motorn själv är ett helvete. Jag har själv skadat min rygg när jag och en kompis skulle lyfta i min gamla RD500 motor för många år sen.
Block och talja från en balk i taket funkar bra, även motorlyft för bil även om det är lite overkill. Man kan även svetsa ihop nåt eget.

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1 -09
Glömde säga att själva motorn ställde jag på en vanlig garagedomkraft. Lätt att höja och sänka :)

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...och om du tänkt ta isär den trötta motorn, så glöm inte att lossa muttrarna för drevet och kopplingskorgen innan du hängt av drivkedjan och tagit ur motorn. Om du inte har en egen mutterknack, alltså.

Har glömt själv, ska jag väl tillägga... :huvet

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte något större bekymmer så länge det är en likadan motor som skall i som den som kommer ur så är det ju bara arbete.

Bytte motor i min iofs lite äldre Kawasaki för några år sen. Klarar sig långt med en rätt vanlig uppsättning verktyg, ställde min på depåstöd och lyfte i och ur maskinen med en garagedomkraft. En kompis är dock guld värt när man skall arbeta i och ur något så tungt som en motor. Dock gör man det nog själv också om man måste, bara mer tid och frustration.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men vad är fel på den gamla som gör att det inte är lönt att repa?

"Gått och hängt sig" låter inte så informativt. :va

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Vet inte hur modernare motorer ser ut men som någon som nyligen gått igenom processen med en gammal förgasarmotor så är det nog inte så läskigt som det låter. Det är bara mycket koppla loss och koppla tillbaka. Sen får man ordna det tunga lyftet på något vis. Någon här misstänkte att motorn kanske håller fast svingen, det hade varit betydligt besvärligare för mig om det var så.

Om det finns en verkstadsmanual kan det underlätta arbetet väldigt mycket.

ThorAndersson

drop a gear and disappear
Gick med
6 Apr 2015
Hoj
2004 yamaha R1
efter att verkstan kollat ner i samtliga cylindrar så sammanfattade dem det som att cylinder nummer tre inte såg så bra ut längre, tippar på att kolvringen expanderat och misshandlat cylinder väggen (den var nära på att nypa utan att nypa så att säga) OBs detta baserat på vad dom sa på verkstan (med andra ord har jag ingen aning)

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Jag har lyft ur motorn på ett par hojar och ett sätt som jag tyckte funkade bra var att ta av framhjulet och sänka ner hojen över motorn och sedan höja upp den med garagedomkrakt, montering var inga problem på en person då och gick snabbt och smidigt. Har även balanserat motorn på garagedomkrakt tidigare och det funkar ju men är lite vingligt.

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1 -09
Bilder på hur jag gjorde:
RIMG0663.jpg
RIMG0667.jpg
RIMG0668.jpg
RIMG0670.jpg

Det kan tyckas rörigt runt omkring men har hört att man hittar saker lättare då :crash

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
1, bort med tank o kåpor.

2. lyft hojen i baken med motorlyft eller för hand ( 2 pers.) bort med bakhjul/sving och kedjan.

3. ställ ner hojen på motorn. (ha nåt snällt att ställa den på. samt så vill den vicka när den står på collectorn) märk upp alla skruvar ,sladdar etc. fota allt med innan.. rita på wellpapp 1:1 skala typ hur ramen ser ut och sätt i skruvar/bultar genom wellpappen där de ska sitta så har du ordning på skruven..

4. lyft bort ramen från motorn så står motorn kvar ... motorn väger 80kg... ramen väger 10kg... vilken vill du lyfta??????:fakta

5. lyft ramen över nya motorn och skruva tillbaka allt...

gjort detta på Yamaha R1 -00 och -04. året efter jag kvadda och krossa armen , benet och fick diskbråck i ryggen så detta är ett lätt sätt tro mig!:tummenupp

mvh

Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Det är relativt enkelt att byta motor. Ställ upp på depåstöd bak, av med tank, av med alla kontakter, av med luftburk, spjäll, avgasrör, kolla igen att inga kontakter sitter fast, domkraft under motorn, lossa motorn, upp med hojen på främre depåstöd, sänk ner motorn den sista biten o tråckla ut den. Ha gärna en kompis eller 2 med i garaget under momentet där du lossar själva motorn, blir lättare om man är 2 som kan balansera o knepa ut motorn, likadant när du stoppar i den nya.

Använd verkstadshandbok för hojen så du får alla moment rätt o drar allt i rätt ordning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati