Byte av oljefilter

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ska byta oljefilter på min kawasaki zx7r 97 men får fan inte av oljefiltret, köpte en oljefilteravdragare i form av en kedja som man snurrar runt oljefiltret med hjälp av en hylsa men oljefiltrer blev buckligt av det.
Någon som vet var man kan köpa ett bra verktyg som funkar?
Jag kommer inte ända in i stummen på oljefiltret så jag måste ta det i ytterkanten.
Snälla hjälp mig....

Se bifogad bild.
Annars kan du alltid slå igenom en skruvmejsel i oljefiltret och vrida runt.

Bifogat

• oil-filter-tool_2035.jpg
    oil-filter-tool_2035.jpg
    17.3 KB · Visningar: 667
Tekniken att slå en skruvmejsel igenom filtret tror jag är lite av en skröna att det fungarar så bra. Om filtret sitter ordentligt så håller knappast den mjuka metallen i filtret för att dra loss det med en tunn liten mejsel igenom. Det är i alla fall min erfarenhet när jag testat, mejseln bara skär sönder filtret. Nånting som greppar ordentligt runt så stor del av filtret som möjligt är det som gäller. Jag hade en gång ett verktyg som man satte på en förlängare och tex. ett spärrskaft så lindade man en öggla av nylonband runt filtret och skruvade av det, fungerade mycket bra även på trånga ställen.

Oljefilter brukar inte sitta som fan o sen skall man slå in skruvmejseln nära slutet på filtret så man kan banka igenom hela så man får maximalt med material att stödja skruvmejseln på

Tekniken att slå en skruvmejsel igenom filtret tror jag är lite av en skröna att det fungarar så bra.
Det kanske är olika men jag har använt mig av den metoden (i undantagsfall) uppskattningsvis 4-5 gånger på olika fordon, både bil och mc och det har aldrig varit några problem, förutom att det blir något söligare än vid normalt filterbyte.
Oljefiltren har hållit ihop även om man slagit igenom dem i mitten.

Ska byta oljefilter på min kawasaki zx7r 97 men får fan inte av oljefiltret, köpte en oljefilteravdragare i form av en kedja som man snurrar runt oljefiltret med hjälp av en hylsa men oljefiltrer blev buckligt av det.
Någon som vet var man kan köpa ett bra verktyg som funkar?
Jag kommer inte ända in i stummen på oljefiltret så jag måste ta det i ytterkanten.
Snälla hjälp mig....

Jag bytte filter på min ZX7R förra veckan. Hade också bekymmer med att få bort filtret. Det är ju rätt trångt så man får ju inte in handen ens och jag kom inte åt med stor polygrip. Gjorde ett eget verktyg av ett gammal spännband som jag spände fast längst ut på filtret. Sen gick det att få loss.
Lycka till!

Jag fattar inte varför folk dra åt sina oljefilter så hårt...det räcker med handkraft, när jag byter filter på rettan så behöver jag inga verktyg utan jag lossa det för hand, men då bör det tilläggas att jag är starkare än alla era pappor tillsammans.

Jag fattar inte varför folk dra åt sina oljefilter så hårt...det räcker med handkraft, när jag byter filter på rettan så behöver jag inga verktyg utan jag lossa det för hand, men då bör det tilläggas att jag är starkare än alla era pappor tillsammans.

i vissa böcker står där att man ska moment dra dom men jag kör oså med handkraft :)

vanligtvis inte av dock :rolleyes:

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...