Byte av packboxar till Yamaha xt660r

goranh

Ny medlem
Gick med
3 May 2022
Hoj
Yamaha xt 660 r
Som nybliven ägare till en Yamaha xt660r - 2005 började jag jobbet med att byta packboxar men blev fundersam över att den befintliga dammtätningen har en ”stålfjäder” i metall runt sig… se bilden. De tätningar jag träffat på tidigare är helt i plast så jag funderar på om det saknas något som ev skall skydda ytterligare. Är det någon som vet om det är ok att behålla denna dammtätningen eller bör jag byta även den?

Bifogat

• 0620950F-85FF-4F33-8193-622C990CEAA1.jpeg
    0620950F-85FF-4F33-8193-622C990CEAA1.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 26

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Som nybliven ägare till en Yamaha xt660r - 2005 började jag jobbet med att byta packboxar men blev fundersam över att den befintliga dammtätningen har en ”stålfjäder” i metall runt sig… se bilden. De tätningar jag träffat på tidigare är helt i plast så jag funderar på om det saknas något som ev skall skydda ytterligare. Är det någon som vet om det är ok att behålla denna dammtätningen eller bör jag byta även den?
Ser rätt ut. Jag hade bytt dammtätningarna och monterat gummibälgar när man ändå har isär allt. Ser de hela ut och inte känns torra kan du såklart återanvända dem men nya kostar inte många kronor.

goranh

Ny medlem
Gick med
3 May 2022
Hoj
Yamaha xt 660 r
Ok… tack!
Tyckte det såg skumt ut med en ”stålfjäder” i metall på utsidan av dammtätningen… men då är det väl ok då:)

goranh

Ny medlem
Gick med
3 May 2022
Hoj
Yamaha xt 660 r
Tack… då kör jag på det:)

Vet någon hur mycket gaffelolja som skall fyllas på efter packboxbytet?

goranh

Ny medlem
Gick med
3 May 2022
Hoj
Yamaha xt 660 r
ok… tydligen skall det fyllas upp till 1200mm från kanten per ben

goranh

Ny medlem
Gick med
3 May 2022
Hoj
Yamaha xt 660 r
Har lossat bulten i botten men får inte isär gaffelbenet… det tar helt enkelt stopp i fullt utdraget läge. Skall man ta i med våld eller finns de något annat trix för att komma åt att bända bort den gamla packboxen?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har lossat bulten i botten men får inte isär gaffelbenet… det tar helt enkelt stopp i fullt utdraget läge. Skall man ta i med våld eller finns de något annat trix för att komma åt att bända bort den gamla packboxen?
Har du tagit bort clipset ovanför packboxen? Efter man tagit bort det och lossat skruven i botten ska de bara vara att rycka till ordentligt några gånger.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring