Byte av packboxar

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
P-boxarna i min gaffel läcker. Kan någon beskriva steg för steg hur man går till väga när man byter dessa?
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Hallå! Hur fan gör jag? Finns det något knep eller måste man mickla isär hela gaffeln?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
0) Du måste ta loss gaffelbenen från styrhuvudet.
1) Var väldigt försiktig med de förkromade gaffelbenen.
2) Du kan demontera packboxarna på plats genom att först ta bort avstrykaren med hjälp av en skruvmesel eller kniv.
3) Var väldigt försiktig med de förkromade gaffelbenen.
4) Nu kan du komma åt att ta bort säkringsringen som håller den innre packboxen på plats.
5) Var väldigt försiktig med de förkromade gaffelbenen.
6) Nu kan du komma åt att deformera den innre packboxen så att den kan lirkas ut med ett litet L-format slagverktyg.
7) Var väldigt försiktig med de förkromade gaffelbenen.
8) Montera packboxarna genom att använda ett låååångt rör som precis passar på ytterdiametern på packboxen. Försöker du använda ett dorn eller en skruvmejsel att slå ned packboxarna med är du 100% torsk.
9) Var väldigt försiktig med de förkromade gaffelbenen.

Lycka till!

ps.
Själv skulle jag ta bort den undre bulten för att sära på underben och gaffelben, det tar bara EN MINUT extra med rätt verktyg (luftdragare) och garanterar att du inte skadar de förkromade gaffelbenen.
ds.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Problemet med dessa gafflar är att du behöver ha ett mothåll för att sätta ihop benen igen. Att sära på dem är inga problem om du har lite tryck på benet. Men om jag inte missminner mig skall du dra bottenbulten med 70Nm (kolla i Haynes) och då behöver du ditt mothåll. En bult på 19-20 mm fastsatt på lång pinne löser uppgiften bra :) (dra sönder gängorna så sitter den)

Om du vill låna Haynes är det bara hojta till

/Freppa
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
70 Nm låter brutalt. Själv drar jag den till ca 3 kg/30Nm. Det sitter en kopparpackning där som mosas sönder vid höga moment. Mothåll behövs inte om man slår snabbt och stumt (men inte nödvändigtvis hårt) på nyckelskaftet - som då härmar mutterdragarens effekt, dvs utnyttjar tröghetslagarna - dvs skapa det moment som behövs för att förflytta/snurra något. Dämpenheten i gaffelbenet har en viss massa och därmed en naturlig tröghet som gör att du kan dra åt bulten utan mutterdragare.

Kortfattat, slå fast bulten så att dämpenheten inte längre snurrar med en nyckel som är "stum", dra sen med momentnyckel.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Tackar!
Jag provar väl bottenskruven så jag inte pajjar dom förkromade gaffelbenen, dom naturliga klantighetslagarna säger att jag gör det om jag försöker utan att ta bort dom,,, :D

Freppa: Jag kanske hojtar om boken, har en Clymer men den var lite grötigt skriven i just detta kapitel.
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top