Byte framdrev - får inte bort muttern!

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Ska byta framdrevet på min kawa z750 -08 nu från 15k till 14k men får inte bort muttern som låser drevet. Har böjt upp låsbrickan så den borde inte bromsa och har nu provat att dra åt båda hållen utifall att det skulle vara vänstergänga. Oavsett hur jag sliter (med en nästan 50cm momentnyckel på hylsa 27) så får jag inte bort skiten.

Har jag missat något? Bifogar bild. Har även hållt emot med bak + frambroms och 1ans växel i... Måste till jobbet med hojen om 2h så vore skönt att få det bytt nu.

Tacksam för tips!

Bifogat

• CIMG1399.jpg
    CIMG1399.jpg
    228 KB · Visningar: 300

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Om du håller emot med bromsen så försvinner kraften i ryckutjämnaren, då får man ta i så in i helv... Prova att lossa hjulet och hålla fast kedjan mot nåt stumt, tex med en rörtång mot svingen (på nåt okänsligt ställe).

Muttersnurra funkar inte heller om kraften tas upp av ryckutjämnaren.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lossa ALDRIG en mutter/skruv med en momentnyckel :brinnerup

Använd förlängningsskaft på fasta handtaget :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Om du håller emot med bromsen så försvinner kraften i ryckutjämnaren, då får man ta i så in i helv... Prova att lossa hjulet och hålla fast kedjan mot nåt stumt, tex med en rörtång mot svingen (på nåt okänsligt ställe).

Precis....

Eller kör in en skruvmejsel mellan sving och bakdrev.

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Yzf 600r -98
bytte på min z750 för någon månad sedan.
satt också som helvete.
åkte till närmsta bilverkstad o en vänlig själ här på sh lossade mutter ........
sen va det inga problem :tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Brukar ju tillomed funka på grejer som inte har ngt mothåll alls. Tex en variatorklocka.

Jag har iaf, med en billig biltemamutterknack lossat på flera framdrevsmuttrar utan att ens bromsa eller ha växel i.

PolR

Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Okej, skippar momentnyckeln då. har en u-ring 27 med och får väl förlänga den. Dock vart ute o provat igen just men sitter ju som i h.vete.. Vad är det för ryckutjämnare ni pratar om? och mutterknack innebär väl att knacka på muttern med en hammare tex? Lägger jag i växel drar jag bara runt motor och bakhjul. ska prova låsa drevet mot svingen med något..

Edit: såg nu att mutterknackare är ett verktyg... Har ingen sådan.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tycklufts / eldriven mutterdragare med slag fungerar utmärkt. Släpper direkt.

Ryckutjämnaren dom pratar om är den i hubben/navet på bakfälgen där drevet sitter.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Som föregående skrivit: Slående mutterdragare is the shit! Hjälpte en kompis att byta drivpaket på hans Triumph Tiger. Trots bräda genom bakhjulet och två meter långt förlängningsskaft fick vi inte bort muttern. Åkte hem efter min elektriska mutterknack från Jula, och på två sekunder var mutterjäkeln lös...

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Okej, skippar momentnyckeln då. har en u-ring 27 med och får väl förlänga den. Dock vart ute o provat igen just men sitter ju som i h.vete.. Vad är det för ryckutjämnare ni pratar om? och mutterknack innebär väl att knacka på muttern med en hammare tex? Lägger jag i växel drar jag bara runt motor och bakhjul. ska prova låsa drevet mot svingen med något..

Edit: såg nu att mutterknackare är ett verktyg... Har ingen sådan.

Ryckutjämnaren är en gummigrej som sitter i baknavet och dämpar ryckningar mellan motor och hjul. Om du håller i bakbromsen och vrider på framdrevet så klämmer du ihop gummit och all kraft hamnar där istället för att du lossar muttern.

Chronic > Lyllos dig! :)

TripedX

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Hoj
ingen just nu
Hade precis samma problem när jag skulle byta på min hoj... det som gäller är tycklufts / eldriven mutterdragare ..... annars kan man hålla på i evigheter :p

PolR

Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Wohooo! Nu e den lös, åkte bort till verkstan 600m och lånade deras eldrivna mutterdragare, gick direkt:) ska bara bocka tillbaka låsbrickan och dra ihop allt sen blire att testa resultatet på väg till jobbet=) =/

Tack för snabb respons här:D

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Wohooo! Nu e den lös, åkte bort till verkstan 600m och lånade deras eldrivna mutterdragare, gick direkt:) ska bara bocka tillbaka låsbrickan och dra ihop allt sen blire att testa resultatet på väg till jobbet=) =/

Tack för snabb respons här:D

Se där! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM