byte gaffelolja r1 (hjälp)

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
vinterservice r1 snart därdig

håller på att serva min bättre hälft och byte av gaffel olja är i focus. har gafflarna lösa och olja av rätt typ står på bordet. Till problemet hur gör man på enklaste sätt? i boken står det (nivå 74mm) oil capacity (478cc) hur mäter man detta? slår man i 0,478 L i det inre benet. övre bulten är lossad behöver jag plocka isär fjädern osv. eller måste man gå efter nivå 74mm från övre kant. någon som vet????????????? tacksam för svar !!!
 
Last edited:

sportbike

Guest
Antingen 478 ml,eller 74mm,alltså kan du hälla i rätt mängd.
Men ska du inte byta p-boxar när benen ändå är lösa ?
 

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
Antingen 478 ml,eller 74mm,alltså kan du hälla i rätt mängd.
Men ska du inte byta p-boxar när benen ändå är lösa ?

har bytt p boxar. har du bytt olja innan???. är nog ganska viktigt hur man gör luft på rätt/fel ställe osv. man vill ju vara på den säkra sidan! volymen är ju en baggis men varför kör boken med måttstock och 74mm
 
Last edited:
Gick med
2 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
CBR 600RR -08
På min R6:a 03 är det avståndet upp till innerrörets kant utan fjäder i och efter att du luftat gaffeln (detta görs genom att dra "damping rod upp och ner cirka 10ggr).
Enklast är nog att du letar upp en tråd med länkar till ställen där du kan ladda hem en servicemanualer till just din cykel och årsmodell.
Lycka till!:tummenupp
 

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
På min R6:a 03 är det avståndet upp till innerrörets kant utan fjäder i och efter att du luftat gaffeln (detta görs genom att dra "damping rod upp och ner cirka 10ggr).
Enklast är nog att du letar upp en tråd med länkar till ställen där du kan ladda hem en servicemanualer till just din cykel och årsmodell.
Lycka till!:tummenupp

ok det kan nog låta rimligt jag måste alltså ta isär det inre partiet. va trist! jag har bok och beskrivning men tycker den var lite otydlig på denna punkten. har r6 uppochned gafflar?
 
Gick med
2 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
CBR 600RR -08
Jag har precis satt på en -05 gaffel på min -03 R6:a.
I båda fallen skall fjädern inte vara i när du mäter. Ända skillnaden verkar vara att -05 gaffeln behöver inte luftas på samma sätt som -03 gaffeln.
Så här står det om -05 gaffeln
"Front fork leg oil level (from the
top of the outer tube, with the
outer tube fully compressed and
without the fork spring)"

-03 gaffeln är vanlig (ej upp och ner).
-05 gaffeln är upp och ner.
 

Dr.Bike

Guest
Tjena!
Jag har gjort en tråd: Gaffeltätningar för Dummies - eller nåt liknande heter den.
Bilder å allt.
Vet ej om den blev en sticky?
Men sök.
Där hittar du all info + mer, tror jag.

Edit: Jo - Den ligger som en sticky.

Håll till godo :tummenupp
 
Last edited:

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
ok då har man det kapittlet avklarat. var inte så krångligt ändå
ny olja i gafflarna nytt fett i styrlagern, bakre stötdämpar länkage, sving lager.
+ en nogrann rengöring av allt på ställen man i vanliga fall inte kommer åt.
snart kommer våren och då måste ju allt vara i tipptopp.

måste tilläga en liten fråga. man luftar ju gafflarna vid påfyllning är det bara för att uppnå rätt nivå för om man tex vänder gaffeln byter ju olja/luft plats.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
ok då har man det kapittlet avklarat. var inte så krångligt ändå
ny olja i gafflarna nytt fett i styrlagern, bakre stötdämpar länkage, sving lager.
+ en nogrann rengöring av allt på ställen man i vanliga fall inte kommer åt.
snart kommer våren och då måste ju allt vara i tipptopp.

måste tilläga en liten fråga. man luftar ju gafflarna vid påfyllning är det bara för att uppnå rätt nivå för om man tex vänder gaffeln byter ju olja/luft plats.

Helt riktigt.
Du luftar ur ventil och lamellpaket just för att du inte ska tro att du har rätt nivå när du i själva verket har en Dl luft i ett ben men inte i det andra, ja elelr så. Du hajar principen?

En allmän fråga till alla som säger "gafflarna" om gaffeln. (alltså inte bara du grahm, du är långt ifrån ensam)
Såvitt jag vet och minns finns bara EN framgaffel på en hoj.
Den sin tur består av två gaffelBEN, inte gafflar.
ETT ben kan aldrig vara en gaffel.

För att något skall kunna kallas gaffel måste det förgrena sig och ha minst två pinnar som utgår från ett gemensamt ställe.
Jmf matgaffel, högaffel osv.
Alltså: EN framgaffel bestårt av TVÅ gaffelBEN som tillsammans bildar en gaffel.

Likaså heter svingen egentligen svinggaffel, men det säger ingen numera.
Inte säger nån bakgaffeln heller, även om det är helt rätt.
Man förkortar det till "svingen" och därmed får ordet "gaffeln" betydelsen: Framgaffeln.

Sorry för det ovidkommande utlägget
Bara en sak jag funderat på :)
(alltså hur ords betydelse förändras över tiden, och varför vi tappar vissa betydelser)

I övrigt ger du mig dåligt samvete för min egen hoj ;)
Just det du gjort skulle jag gjort för längesedan. D.v.s ta isär baklänkaget och smörja upp.
Jag har även köpt fettnipplar som ska borras dit.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest

Ska vi dansa? :)

Svingarm (utan att jag kollat det) låter brittiskt, och svingarm är så en svengelsk variant av "Swinging arm" som det ju heter på det språket! :hihi
Men visst säger folk svingarm/svingarmen(även om det ju är två armar som omfattar hjulet) Ja om det inte är en eneklsving!
Då är svingarm (singularis) det rätta :D
 

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
Helt riktigt.
Du luftar ur ventil och lamellpaket just för att du inte ska tro att du har rätt nivå när du i själva verket har en Dl luft i ett ben men inte i det andra, ja elelr så. Du hajar principen?

En allmän fråga till alla som säger "gafflarna" om gaffeln. (alltså inte bara du grahm, du är långt ifrån ensam)
Såvitt jag vet och minns finns bara EN framgaffel på en hoj.
Den sin tur består av två gaffelBEN, inte gafflar.
ETT ben kan aldrig vara en gaffel.

För att något skall kunna kallas gaffel måste det förgrena sig och ha minst två pinnar som utgår från ett gemensamt ställe.
Jmf matgaffel, högaffel osv.
Alltså: EN framgaffel bestårt av TVÅ gaffelBEN som tillsammans bildar en gaffel.

Likaså heter svingen egentligen svinggaffel, men det säger ingen numera.
Inte säger nån bakgaffeln heller, även om det är helt rätt.
Man förkortar det till "svingen" och därmed får ordet "gaffeln" betydelsen: Framgaffeln.

Sorry för det ovidkommande utlägget
Bara en sak jag funderat på :)
(alltså hur ords betydelse förändras över tiden, och varför vi tappar vissa betydelser)

I övrigt ger du mig dåligt samvete för min egen hoj ;)
Just det du gjort skulle jag gjort för längesedan. D.v.s ta isär baklänkaget och smörja upp.
Jag har även köpt fettnipplar som ska borras dit.

tack för lektionen.:tummenupp på tal om svingen nedan har jag hört utrycket *vaggan* förr

en fråga till.

hur gör du med åtdragning av *styrlager*? (justermuttern) måste vara den korrekta benämnelsen då?. sedan låsmuttern. följt av krona och mutter. men som sagt styrlagerna inget jag oroar mig för eftersom jag gjort allt efter boken och hojen står på hjul (utan glapp). boken hade en lösning med specialverktyg och momentnyckel, och en utan. För min del blev det den utan. bara nyfiken då du verkar veta vad du snackar om. det är ju trotts allt mkt viktiga grejor det där då wobbling kan bli en bieffekt.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ska vi dansa? :)

Svingarm (utan att jag kollat det) låter brittiskt, och svingarm är så en svengelsk variant av "Swinging arm" som det ju heter på det språket! :hihi
Men visst säger folk svingarm/svingarmen(även om det ju är två armar som omfattar hjulet) Ja om det inte är en eneklsving!
Då är svingarm (singularis) det rätta :D

Hehe nä, jag är så dålig på att dansa, ville mest bara kasta lite bensin in i elden :)
 

Dr.Bike

Guest
tack för lektionen.:tummenupp på tal om svingen nedan har jag hört utrycket *vaggan* förr

en fråga till.

hur gör du med åtdragning av *styrlager*? (justermuttern) måste vara den korrekta benämnelsen då?. sedan låsmuttern. följt av krona och mutter. men som sagt styrlagerna inget jag oroar mig för eftersom jag gjort allt efter boken och hojen står på hjul (utan glapp). boken hade en lösning med specialverktyg och momentnyckel, och en utan. För min del blev det den utan. bara nyfiken då du verkar veta vad du snackar om. det är ju trotts allt mkt viktiga grejor det där då wobbling kan bli en bieffekt.

Det är korrekt, att styrlagret är viktigt som fan.
Förmodligen hojens allra viktigaste lager, eftersom detta kan sägas vara knutpunkten för hela chassiet.
Svinglagren i all ära, de är viktiga de med, men inte i närheten så viktiga som styrlagret.
Vidare: Rätt moment på styrlagret är viktigt, för att inte säga kritiskt.
För löst och du kan få självinducerat wobbel, för hårt och hojen går i åttkanter runt kurvorna.

Jag rekommenderar ALLTID koniska rullager vid byte, eftersom en rulle har en kontaktyta som är hundrafalt större än en kula. Detta gör att känslan och kontrollen ökar dramatiskt.

En improviserad momentnyckel gör du lätt av en haknyckel och en fjädervåg!
Mät bara momentarmen (m) och multiplicera med dragkraften.
Du kan ruffligen översätta 1Kg dragkraft till 10N.

Ex: Du har en 20 cm lång haknyckel (0,20 m) du drar med 5 Kg (~50N)
Vilket moment utövar denna haknyckel på lagermuttern?
JO: 0,2 X 50 = 10Nm

Så skaffa en hygglig fiskvåg, och sen kan du dra moment med vilken rin/hak/blocknyckel som helst!

Veckans tips redan på Måndag! :D
 

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
Det är korrekt, att styrlagret är viktigt som fan.
Förmodligen hojens allra viktigaste lager, eftersom detta kan sägas vara knutpunkten för hela chassiet.
Svinglagren i all ära, de är viktiga de med, men inte i närheten så viktiga som styrlagret.
Vidare: Rätt moment på styrlagret är viktigt, för att inte säga kritiskt.
För löst och du kan få självinducerat wobbel, för hårt och hojen går i åttkanter runt kurvorna.

Jag rekommenderar ALLTID koniska rullager vid byte, eftersom en rulle har en kontaktyta som är hundrafalt större än en kula. Detta gör att känslan och kontrollen ökar dramatiskt.

En improviserad momentnyckel gör du lätt av en haknyckel och en fjädervåg!
Mät bara momentarmen (m) och multiplicera med dragkraften.
Du kan ruffligen översätta 1Kg dragkraft till 10N.

Ex: Du har en 20 cm lång haknyckel (0,20 m) du drar med 5 Kg (~50N)
Vilket moment utövar denna haknyckel på lagermuttern?
JO: 0,2 X 50 = 10Nm

Så skaffa en hygglig fiskvåg, och sen kan du dra moment med vilken rin/hak/blocknyckel som helst!

Veckans tips redan på Måndag! :D


snacka om att ha läst sin läxa.:tummenupp kan man? generellt säga (efter montage utan momentnycket,våg el dyl) *så länge man inte har ngt glapp och styret går lätt att svänga åt båda hållen. så funkar det alldeles utmärkt..
 

Dr.Bike

Guest
snacka om att ha läst sin läxa.:tummenupp kan man? generellt säga (efter montage utan momentnycket,våg el dyl) *så länge man inte har ngt glapp och styret går lätt att svänga åt båda hållen. så funkar det alldeles utmärkt..

Tack.
Men nej, det kan man inte säga generellt.
Att det går lätt och fungerar, är ingen garanti för att det vare sig fungerar bra, eller rätt, eller under stress.
Ett lager som vid fisåka verkar ok kan under svår press (banåka) ge kronwobbel.

Ska man ändå generalisera så är det bättre att dra åt lagret LITE mer än glappfritt. d.v.s det får INTE vara helt friktonslöst.
Men man får ABSOLUT inte dra åt för hårt heller. Då blir hojen okörbar.
Mjuksegt är minnesordet för stylagerjustering och den känslan man ska ha i vridrörelsen då gaffeln hänger fritt.
Koppla bort vajrar o.dyl som hämmar rörelsen så de inte intefererar med känslan i lagret.

Man kan säga att man får en viss styrdämpareffekt i lagret om det har rätt åtdragningsmoment. Folk som åkt med fel åtdraget styrlager brukar efter en korrekt service/justering uttrycka det som att de fått en ny hoj!
Något att tänka på för dem som köper dyra styrdämpare och annat tjafs INNAN de kollat detta elementära.

Styrlager är som allt annat, det måste efterdras och justeras, då det sätter sig efter en tids bruk.
Vem gör det?
Oftast ingen.
 
Last edited:

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
jag får tacka *dr bike* för fiskvågsprincipen :D gjorde en kalkyl och drog styrlagret enligt bokens moment och det var markant mer änn vad jag drog dem innan vilket känns tryggt i eftehand. bifogar lite bilder på min skönhet som jag startade upp idag och lät oljan skvala runt lite. nu med nytt fett i sving och alla leder, styrlager. ny gaffelbensolja alla fjädrings, dämpnings inställningar grundinställda enl org. (ALLT DRAGET I MOMENT) fick inhandla diverse hylsor ex 36:an och 19 insexa vilken den vanliga hemmamekanikern ej brukar ha hemma.

mycket mer väntar som nya belägg, stifft, olja, filter(givetvis) däcken på bilden skall krängas på (michelin pilot power 2ct) funderar även på att göra en ventiljystering samt synkning av förgasare. ta hand om era hojar där ute!!:pannkyss ny hjälm köpte jag för ngn månad sen *arai condor* fick den för halva priset på oves motor då de sålde ut alla tillbehör efter konkurs.
sen ett tonat visir till den oxå
 

Bifogat

  • r1 ut1.JPG
    r1 ut1.JPG
    59.5 KB · Visningar: 103
  • front.JPG
    front.JPG
    69.3 KB · Visningar: 94
  • fälg.JPG
    fälg.JPG
    61.8 KB · Visningar: 95
  • fram.JPG
    fram.JPG
    54.6 KB · Visningar: 104
  • däck.JPG
    däck.JPG
    41.4 KB · Visningar: 94
  • hj.JPG
    hj.JPG
    45.9 KB · Visningar: 94
Last edited:

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Ort
ronneby
Hoj
Husaberg fs650
jag får tacka *dr bike* för fiskvågsprincipen :D gjorde en kalkyl och drog styrlagret enligt bokens moment och det var markant mer änn vad jag drog dem innan vilket känns tryggt i eftehand. bifogar lite bilder på min skönhet som jag startade upp idag och lät oljan skvala runt lite. nu med nytt fett i sving och alla leder, styrlager. ny gaffelbensolja alla fjädrings, dämpnings inställningar grundinställda enl org. (ALLT DRAGET I MOMENT) fick inhandla diverse hylsor ex 36:an och 19 insexa vilken den vanliga hemmamekanikern ej brukar ha hemma.

mycket mer väntar som nya belägg, stifft, olja, filter(givetvis) däcken på bilden skall krängas på (michelin pilot power 2ct) funderar även på att göra en ventiljystering samt synkning av förgasare. ta hand om era hojar där ute!!:pannkyss ny hjälm köpte jag för ngn månad sen *arai condor* fick den för halva priset på oves motor då de sålde ut alla tillbehör efter konkurs.
sen ett tonat visir till den oxå

någon som servat exupen innan?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top