Byte packbox KTM 250

Mickemeister

Kör så det ryker
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Gnosjö
Hoj
VFR 800 VTEC Svart, KTM 250 EXC-02
Bytte packbox i främres stötdämpare(WP 43mm) igår , följde manualen noga och fick ihop det rätt(tror jag). Efter en tur idag upptäckte jag att dämparen fortfarande läckte (dock inte lika mycket som för packboxbytet) vad kan påverka oljeläckage mer än packboxen? Det ska tilläggas att det va första gången jag hade isär en stötdämpare. Skulle jag bytt bussningarna också (se bild)?
 

Bifogat

  • Dämpare.JPG
    Dämpare.JPG
    134.5 KB · Visningar: 102

sportbike

Guest
om innerbenet inte glappar,så brukar lagringarna funka,men en elak fråga:har du satt packboxen åt rätt håll ?

edit:små stenskott på innerbenet?
 

Mickemeister

Kör så det ryker
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Gnosjö
Hoj
VFR 800 VTEC Svart, KTM 250 EXC-02
om innerbenet inte glappar,så brukar lagringarna funka,men en elak fråga:har du satt packboxen åt rätt håll ?

edit:små stenskott på innerbenet?

Jag satte dit packboxen åt samma håll som den förra, det fanns inget glapp efter jag monterade ihop benet
 

Mickemeister

Kör så det ryker
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Gnosjö
Hoj
VFR 800 VTEC Svart, KTM 250 EXC-02
satt den förra åt rätt håll då ?
( ja jag vet,det har också hänt )

stenskott då,eller repor ?

vet inte om den satt åt rätt håll (den läckte ju:confused: ). Har precis köpt hojen + att det är första gången jag har isär en stötdämpare. Enligt manualen stog det "Pay attention to the assembling
direction!!!" när man monterade isär bene. Det fanns små repor (dom syntes men kunde inte känna dom med naglen)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Drog du en plastpåse, typ fryspåse över alla vassa kanter på innerbenet innan du satte dit p-boxen? Eltape eller kådis funkar också. Gör man inte detta är det lätt att skära sönder den nya p-boxen med läckage som följd.

Har du sett till så att gaffelbenen linjerar med varann? Montera allt på plats utom att dra fast överfallen till hjulaxeln. Gunga igenom gaffeln ordentligt ett par gånger, dra fast hjulaxeln. Då är du säker på att gaffelbenen är helt parallella, är de inte det slits gaffeln onödigt mycket och fjädringen funkar risigt, efter ett tag börjar det läcka.
 

Mickemeister

Kör så det ryker
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Gnosjö
Hoj
VFR 800 VTEC Svart, KTM 250 EXC-02
Ska plocka isär benet imorgon (om jag inte blir sängliggandes,ska ut ikväll:D ) och se om jag kan hitta nått som inte står rätt till (har en packbox till liggandes kan ju prova byta till den)
 

Mickemeister

Kör så det ryker
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Gnosjö
Hoj
VFR 800 VTEC Svart, KTM 250 EXC-02
Drog du en plastpåse, typ fryspåse över alla vassa kanter på innerbenet innan du satte dit p-boxen? Eltape eller kådis funkar också. Gör man inte detta är det lätt att skära sönder den nya p-boxen med läckage som följd.

Har du sett till så att gaffelbenen linjerar med varann? Montera allt på plats utom att dra fast överfallen till hjulaxeln. Gunga igenom gaffeln ordentligt ett par gånger, dra fast hjulaxeln. Då är du säker på att gaffelbenen är helt parallella, är de inte det slits gaffeln onödigt mycket och fjädringen funkar risigt, efter ett tag börjar det läcka.

Jo jag tejpade med eltape oljade in ordentligt så den smet över så fint, den började ju läcka efter 10 min grusvägskörning. jag var väldigt noga med att notera inställningen så den bör ju fungera som innan.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top