Byte till Diodbaklyse

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Tja!

Jag skulle fixa till regplåtshållaren idag och då tänkte jag även passa på att byta baklyset från orginallyset (glödlampa) till ett diodbaklyse. Då jag inte är så värst hajj på dedär med de elektriska så stötte jag självklart på ett litet problem: Det var inte samma färg på sladdarna som sitter på hojjen och på de som går från det nya diod baklyset. Så då undrar jag vilka man ska koppla samt om det finns risk om dioderna pajjar om jag kopplar fel? ( är inte så värst sugen på å lägga ut 500 riksdaler för ett nytt baklyse :) )

Sen undrar jag även om man bara behöver sätta in dom gammla sladdarna i dom nya, ja gulduttagen (se bild) eller vad det nu kan heta på fackspråk :tungan

Tacksam för svar / Jakob

diod1.jpg

diod2.jpg

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag skulle gissa på:

Gröngul --> svart
vit --> röd
lila --> gul

Men jag kan säkert ha helt fel :tomten

svart och röd borde ju vara jord och pluss

gul borde väll vara någon signalkabel som säger till när det ska vara tänt eller ej...

följde det inte med någon anvisning?

kollat kopplingsschemat för hojen?

Edit: dioder i sig går inte sönder om man kopplar fel.. men det kan finnas andra saker som gör det..

Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Gul/Grön = Jord
Vit = Parkeringsljus
Rosa = Bromsljus

Svart = Jord
Gul = Parkeringsljus
Röd = Bromsljus

Vit & rosa, gul & röd kan vara tvärtemot, jag har ingen aning på din hoj.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Muggen skrev:
2254792 Gul/Grön = Jord
Vit = Parkeringsljus
Rosa = Bromsljus

Svart = Jord
Gul = Parkeringsljus
Röd = Bromsljus

Vit & rosa, gul & röd kan vara tvärtemot, jag har ingen aning på din hoj.

Om det är så så kan du ju testa o byta vit o rosa som du vill.. jag antar att det är samma spänning i båda kablarna.

Då ser du om fel lampa lyser.

Fraggel

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Hoj
Suzuki GS 550 Katana
Jii skrev:
2254753 Tja!

Jag skulle fixa till regplåtshållaren idag och då tänkte jag även passa på att byta baklyset från orginallyset (glödlampa) till ett diodbaklyse. Då jag inte är så värst hajj på dedär med de elektriska så stötte jag självklart på ett litet problem: Det var inte samma färg på sladdarna som sitter på hojjen och på de som går från det nya diod baklyset. Så då undrar jag vilka man ska koppla samt om det finns risk om dioderna pajjar om jag kopplar fel? ( är inte så värst sugen på å lägga ut 500 riksdaler för ett nytt baklyse :) )

Sen undrar jag även om man bara behöver sätta in dom gammla sladdarna i dom nya, ja gulduttagen (se bild) eller vad det nu kan heta på fackspråk :tungan

Tacksam för svar / Jakob

diod1.jpg

diod2.jpg

Hej

På ditt nya baklyse är färgerna logiska, svart - jord (-), gul - bakljus (+) och röd - bromsljus (+).
Men färgerna på kablarna från hojen är jag mer osäker på.
Normalt sett är gul-grön jord om man jämför med standard färger för starkström (vilket ju det här inte är).
Lättast är att du tar ur lampan ur den gamla baklycka och testar med den.
Utgå från att gul-grön är jord (-) och lägga den mot sockeln på lampan och sen tar du en av dom andra och lägger mot "ploppen" i botten på lmpan, tänd lyset på hojen eller bromsa för att avgöra vilka trådar du har inkopplade.
Lyser det inte byt _en_ av trådarna och prova igen.
När du slutligen har flyttat runt alla trådarna och fått följande, en tråd på sockeln och en tråd i botten för bak och en för bromsljus kan du vara säker på att du har rätt.
Sen är det bara att koppla den tråden du hadde på sockeln till den svarta på ditt nya lyse och sen dom andra två enl färgerna ovan.
Kontakterna som sitter på diod-lyset är "runda abiko" stift, passande honor (för att sätta på hjoen) finns på närmsta biltillbehös butik.

/Fraggel

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Ok nu ska de ner å testas lite i garaget! Man får tacka för alla lärorika svaren! :tummenupp

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag kopplade och kopplade om igen några gånger tills det funkade... :hihi

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
färgerna e inte logiska på detta lyse..
har koplat ett par st som typ svart har vart + o likn..
bara o prova sig fram. den pajar inte.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...