Bytt från kåphoj till kåplöst?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mjaa, nu har jag iofs aldrig pressat på mer än 220 för att mina hojar inte gjort mer, men jag tycker iaf att det blir rätt bra rush av det. Mer fartkänsla blir det med vind och allt.


Precis.. Fartkänslan på SuperDuken jämfört med CBR600an i 200 är som dag & natt..
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Kåplöst/offroad/sporthoj spelar ingen roll. Det är roligast att vara ute o köra med polare. Sen om dom kör sporthoj o du en naken hoj eller tvärtom så drar man många gånger inte riktigt jämnt. Man uppskattar olika vägar o farter helt enkelt.

Det är min erfarenhet.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kåpor ger lägre regnskydd och luftmotstånd, vilket ger lägre bränsleförbrukning och högre toppfart.
Regnskyddet älskade jag när jag skaffade min första kåphoj.
Efter ett tag saknade jag de oplanerade stoppen under touringresorna, som förorsakats av dåligt väder.
Med kåphojjen svängde man ut på autobahn och transporterade sig vidare mot slutmålet.
Hur roligt är det?

Är du inte en snål ömfoting med tidsbrist, så trivs du bättre utan kåpa.
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Kör med min R1200R och bara älskar den mer för varje mil som går. Liten effektiv kåpa som effektivt styr undan vinden gör att Autobahn resor inte är något problem, om man nu vill ligga där och nöta... (På kurviga vägar är det stånd-varning). Det är den bästa hoj jag haft. Och jag har haft 24st...
 

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Värmdö
Hoj
none
Tkr det e bra mkt roligare med kåplöst. Helt annan kontroll samt grym fartkänsla (fast i lägre farter) då, men de e ju bara en bonus att man inte kör som en dåre hela tiden.
Men ska man absolut åka i 200+ e det kåpor som gäller!
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Har funderingar på kåplöst men var och provkörde Z1000 & CB1000R i måndags. Blev besviken på effekten. R1:an poweruiiilar ju hejdlöst på 1:an och på 2:an så är det knappt man har markkontakt. Visst gick hojarna bra men fick inte den där "tokmos-så-man-skiter-i-brallan-känslan". Är B-king lösningen eller vänjer man sig med den lägre effekten snabbt så man inte saknar de 25-30hk som skiljer?
 

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
Har funderingar på kåplöst men var och provkörde Z1000 & CB1000R i måndags. Blev besviken på effekten. R1:an poweruiiilar ju hejdlöst på 1:an och på 2:an så är det knappt man har markkontakt. Visst gick hojarna bra men fick inte den där "tokmos-så-man-skiter-i-brallan-känslan". Är B-king lösningen eller vänjer man sig med den lägre effekten snabbt så man inte saknar de 25-30hk som skiljer?

hmmm jo i jämförelse me en Retta så e ju exempelvis en z1000 inte lika vass rent effektmässigt. dock gör ju den linjära effektkurvan att accelerationen kan kännas "odramatisk" på en z1000, trots att uppmätt prestanda visar något annat. 0-200 kmh på 10,5 sekunder räcker gott o väl för mina behov (bikes mätning):tummenupp
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
hmmm jo i jämförelse me en Retta så e ju exempelvis en z1000 inte lika vass rent effektmässigt. dock gör ju den linjära effektkurvan att accelerationen kan kännas "odramatisk" på en z1000, trots att uppmätt prestanda visar något annat. 0-200 kmh på 10,5 sekunder räcker gott o väl för mina behov (bikes mätning):tummenupp

Jo visst är det så. Är ju inga slöa hojar det handlar om egentligen. Är väl i direkt jämförelse de känns "trötta". Frågan är ju om man vänjer sig snabbt vid den lägre effekten. Iofs ganska troligt att man gör det. Hursomhelst så var det grymt skönt att köra utan att behöva sitta i "attackläge" hela tiden :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det finns hojar med kåpor, om inte helkåpa så åtminstone toppkåpa, där man sitter mer neutralt än R1 o dyl. Exempelvis Fazer. Den har väl ungefär samma motor som R1 / R6 ?


På ZR-7S så kan jag sitta helt upprätt som på en offroad om jag sitter så långt fram i sadeln som går. Sitter jag mer normalt så sitter jag svagt framåtlutad. Går bra att tuffa runt på 30 vägar utan att det blir jobbigt, mer än eventuell tristess av att 'krypköra' omkring i stadstrafik.
Styret är inte speciellt smalt eller konstigt vinklat eller något.
Trots att den har toppkåpa.
Att känna vinden VS att slippa vinden kan man i stort sett välja själv beroende på om man sitter helt upprätt eller om man kryper ihop, samt hur mycket/lite man kryper ihop.
Den är lite som en nakenhoj med kåpa så att säga. En ganska bra kompromiss tycker jag.
 

Bensen

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2008
Ort
Lund
Hoj
Thunderace 1000R -00
Jag prövade både GSX 750 och GSX 750F när jag skulle köpa hoj. Och fy fan för naket.. Snyggt på vissa hojar men opraktiskt och obekvämt.. Efter 15min aktiv körning va man helt slut.. Med med F:en som jag har nu med kåpan kan man köra hur långt o fort som helt utan att bli trött.. Och när man kommer över 110 så lägger man sig på luftkudden så behöver blir man inte trött i armarna.. Jag skulle aldrig kunna byta till naken även om det e jevligt snyggt på visa hojar :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Frågan är ju om man vänjer sig snabbt vid den lägre effekten. Iofs

Låna/hyr en Custom hoj i 1vecka så ska du se att en naken hoj med runt 120hk räcker :)

En stor fördel som fler sagt är att topphastigheten sänks och det är riktigt kul upp till 160 och inte från 160 och uppåt ..

Den enda nackdelen som jag ser är om man gillar att åka långt/toura då är det bättre med kåpa ..
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
En stor fördel som fler sagt är att topphastigheten sänks och det är riktigt kul upp till 160 och inte från 160 och uppåt ..

Den enda nackdelen som jag ser är om man gillar att åka långt/toura då är det bättre med kåpa ..

Håller helt klart med!

Men ang. touring så funkar det kalas i lägre hastighet, benvikeln tex blir inte lika ansträngd. Som nämnts innan så är man ju mer utsatt för regn, och det blir dessutom rätt kalt med ventilerat ställ i början och slutet av säsongen. Men på sommaren är det perfekt :tummenupp
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Jag skulle rekommendera Yamaha FZ1-S, där får du allt...
Du sitter mänskligt, slipper det värsta av vinden, massa pulver.

Kan inte förstå att den inte är mer populär, man vänjer sig vid hur den ser ut =)
Körde en ZX-9 förra året
 
Last edited:

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Fan va sugen man blir på naket nu, samtidigt som man inte vill börja sälja plastraketen mitt nu när det börjar bli fint väder.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Håller helt klart med!

Men ang. touring så funkar det kalas i lägre hastighet, benvikeln tex blir inte lika ansträngd. Som nämnts innan så är man ju mer utsatt för regn, och det blir dessutom rätt kalt med ventilerat ställ i början och slutet av säsongen. Men på sommaren är det perfekt :tummenupp

Jag körde ju 600-offroad tidigare utan kåpa och visst, motorväg över 120 var inte speciellt skönt, men jag njöt av benvinkeln och att faktiskt kunna köra längre sträckor och kliva av hojen o fika utan att ha ont i knäna.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag körde ju 600-offroad tidigare utan kåpa och visst, motorväg över 120 var inte speciellt skönt,

Naken hojarna har ofta en liten Spoiler eller dyl som slår bort den värsta fartvinden så det är inte riktigt samma sak som att sitta på en offroadare ;) "har ägt ett par"

Personligen så har jag inga problem att ligga i 130-140km/h ett tag ialf :)
Och när man accar hårt upp till runt 200km/h så känns det riktigt fett :)

Min fd Sd-06 gjorde runt 250km/h med sitt Orginal 17 drev fram :)
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Naken hojarna har ofta en liten Spoiler eller dyl som slår bort den värsta fartvinden så det är inte riktigt samma sak som att sitta på en offroadare ;) "har ägt ett par"

Personligen så har jag inga problem att ligga i 130-140km/h ett tag ialf :)


Offroad:are är väl en av de sämre med tanke på fartvind så en nakenhoj även utan något skydd borde vara bättre. Men vad jag ville ha fram var att det är inte bara vinden och tyngen över armarna som spelar roll för komforten utan även benvinkeln.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kör med min R1200R och bara älskar den mer för varje mil som går. Liten effektiv kåpa som effektivt styr undan vinden gör att Autobahn resor inte är något problem, om man nu vill ligga där och nöta... (På kurviga vägar är det stånd-varning). Det är den bästa hoj jag haft. Och jag har haft 24st...

Den där hojen är riktigt kul. Blev förvånad när jag körde den första gången faktikt. Kort, låg tyngdpunkt och brett styre.... och så fett med vrid. Den må se beskedlig ut men är en förklädd buse :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top