Bytt/gjort egna reeds nån?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Är det nån som gjort egna reeds (finns fiber ark att köpa på Duells) eller köpt från nån firma?
Gav det nåt resultat och i så fall hur? Vrid? topp effekt?

Sebbulon

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
Minimoto
Stoppsladd skrev:
Är det nån som gjort egna reeds (finns fiber ark att köpa på Duells) eller köpt från nån firma?
Gav det nåt resultat och i så fall hur? Vrid? topp effekt?

Ja finns att köpa på duells..Har inte testat själv men har hört att d ökar varvtalet och blir piggare!!

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Sebbulon skrev:
Ja finns att köpa på duells..Har inte testat själv men har hört att d ökar varvtalet och blir piggare!!

Ja jag tycker ju att det borde bli bättre men hade ju vart kul omdet hade varit nån som provat å kunde rapportera. :)

MasterDanne

Danne ;)
Gick med
6 Jan 2005
Hoj
Rå trimmad 14e
Stoppsladd skrev:
Ja jag tycker ju att det borde bli bättre men hade ju vart kul omdet hade varit nån som provat å kunde rapportera. :)

Jag har gjort ett kolfibermembran från duells, hojjen blev genast piggare och rappare som sagt, tyckte det var värt att byta. Ingen risk för att få in metalskiten i motorn också :)

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Mini Mulle skrev:
vad är en reed? vad gör den osv.

reedsen sitter innanför plattan som sitter mot blocket (den som förgasaren är skruvad i)
Är inte helt hundra på vad dom gör men det har med att förbättra bränsle/ luftblandning. Dom öppnar och stänger hela tiden och då är det bättre med ett fiber material som är lätt och samtidigt väldigt styvt.

Kanske nån annan som kan förklara bättre?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
MasterDanne skrev:
Jag har gjort ett kolfibermembran från duells, hojjen blev genast piggare och rappare som sagt, tyckte det var värt att byta. Ingen risk för att få in metalskiten i motorn också :)

Kanon! Va iaf in i går och beställde ett ark.
Gjorde du en reed i en hel del. Eller delade du på den så som originalet ser ut?

MasterDanne

Danne ;)
Gick med
6 Jan 2005
Hoj
Rå trimmad 14e
Stoppsladd skrev:
Okej!
En fråga till då?
Klippte eller sågade du ut dom kan ju tänka mej att det spricker om man klipper.??? :va

klippte där det skulle vara rakt och sen skar med en kniv för att få de dubbla bladen (i mitten) den sista slipade jag lite lätt med fins sandpapper :)

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
MasterDanne skrev:
klippte där det skulle vara rakt och sen skar med en kniv för att få de dubbla bladen (i mitten) den sista slipade jag lite lätt med fins sandpapper :)

Perfa!
Tack för tipsen :tummenupp
Slipper man ju liksom knäcka sönder nånting i onödan.
Biten man får va ju inte direkt stor 5x9cm (kostade 240kr)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Stoppsladd skrev:
reedsen sitter innanför plattan som sitter mot blocket (den som förgasaren är skruvad i)
Är inte helt hundra på vad dom gör men det har med att förbättra bränsle/ luftblandning. Dom öppnar och stänger hela tiden och då är det bättre med ett fiber material som är lätt och samtidigt väldigt styvt.

Kanske nån annan som kan förklara bättre?

Fördelar bränsleblandningen och motverkar att bränsleblandningen sugs tillbaka (reedsen gör att bränslet bara kan färdas åt ett håll)

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Anton_Ljunghusen skrev:
Fördelar bränsleblandningen och motverkar att bränsleblandningen sugs tillbaka (reedsen gör att bränslet bara kan färdas åt ett håll)

Ja precis! Nu ramla poletten ner här oxå! :tummenupp
Va typ det jag menar när den öppnar och stänger hela tiden.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
jag har iaf gjort egna nu av det där arket man kunde köpa på duells. 240kr Räckte till 3reeds uppsättningar. Så man kan gå ihop nåra stycken och dela :tummenupp

Blev en liten skillnad på botten /vridet men en avsevärd skillnad på topp.
Nu har ju jag iofs en egen tillverkad rocket key monterad som gör att man tappar lite i botten men den hjälper till bra på toppen men vem åker på halvgas? :D
Kan klart rekomenderas iaf till dom som är lite händiga.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024