Bytte hjullager bak ikväll...

Dr.Bike

Guest
Fy f-n som de såg ut i banuppsättningens bakfälg! (en fälg jag lånat? tror jag...) Å de lagren har man mosat max med... :skrämd

Slänger upp ett par bilder senare får ni se.

Nya inköptes på maskinservice här i byn för en hundring styck!
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Dr.Bike skrev:
2339723 Fy f-n som de såg ut i banuppsättningens bakfälg! (en fälg jag lånat? tror jag...) Å de lagren har man mosat max med... :skrämd

Slänger upp ett par bilder senare får ni se.

Nya inköptes på maskinservice här i byn för en hundring styck!

Det man inte dör av blir man härdad av eller?

Angående texten ovan din avatar: "Ettan uppåt, resten neråt!"

Det var spännande att göra hem gixxern (efter ditt skruvande) med den kombinationen. "japp, dags att slänga i nästa växel!" tjoff. Pannan i kåpglaset ;p
 

Dr.Bike

Guest
xfader skrev:
2339736 Det man inte dör av blir man härdad av eller?

Angående texten ovan din avatar: "Ettan uppåt, resten neråt!"

Det var spännande att göra hem gixxern (efter ditt skruvande) med den kombinationen. "japp, dags att slänga i nästa växel!" tjoff. Pannan i kåpglaset ;p


Ha ha! Det är ju så det SKA vara! Är det race, så är det!
Jag satte dit en bakochframvänd växelspak på min nu så jag har växlarna så, och nu gäller det att hålla tungan rätt i mun ett tag!

Angående härdad eller död: JO rätt var det är svetsar kulorna i ett sånt lager... och så låser bakhjulet, vilket inte leder till härdning....men väl :död


Så det var nog en billig investering de hundringarna.
sen åkte nitlåset på kedjan på oxå.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Dr.Bike skrev:
2339723 Fy f-n som de såg ut i banuppsättningens bakfälg! (en fälg jag lånat? tror jag...) Å de lagren har man mosat max med... :skrämd

Slänger upp ett par bilder senare får ni se.

Nya inköptes på maskinservice här i byn för en hundring styck!

Hoho! Möjligtvis "Bålsta el & maskinservice"? Är ju där man dagdriver vanligtvis förutom nu när jag har semester då... :tomten
 

Dr.Bike

Guest
<micke> skrev:
2339799 Hoho! Möjligtvis "Bålsta el & maskinservice"? Är ju där man dagdriver vanligtvis förutom nu när jag har semester då... :tomten

Stämmer bra det!! :tummenupp Fantastiskt fin service fick jag oxå! Så dit går jag fler gånger!
(fanns mycket skoj att klämma och kika på f.ö) :hihi
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Dr.Bike skrev:
2339723 Fy f-n som de såg ut i banuppsättningens bakfälg! (en fälg jag lånat? tror jag...) Å de lagren har man mosat max med... :skrämd

Slänger upp ett par bilder senare får ni se.

Nya inköptes på maskinservice här i byn för en hundring styck!
Vad hände med bilderna?!?
 

Dr.Bike

Guest
raukroland skrev:
2342300 Vad hände med bilderna?!?

Ordet hände går ej att applicera, då de aldrig har existerat. Alltså kan inget hända med dem! :tungan
De KOMMER dock att existera snart! I kväll har jag kört rörken! Och dagen i övrigt har ägnats åt - Matt tvätt! (även fantomen går ibland på mattorna som en vanlig man...)
Så en kort funktionsutvärdering av de nya lagren kan vi kosta på oss, och den säger: tjohoo vad fint det gick! :D

Håll ut! bilder kommer!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Dr.Bike skrev:
2342384 Ordet hände går ej att applicera, då de aldrig har existerat. Alltså kan inget hända med dem! :tungan
De KOMMER dock att existera snart! I kväll har jag kört rörken! Och dagen i övrigt har ägnats åt - Matt tvätt! (även fantomen går ibland på mattorna som en vanlig man...)
Så en kort funktionsutvärdering av de nya lagren kan vi kosta på oss, och den säger: tjohoo vad fint det gick! :D

Håll ut! bilder kommer!

Tvätta är för tjejer, mecka är för MÄN :D
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Dr.Bike skrev:
2343847 Hm.. :( jo det stämmer...men jag är väl en toffel? ;)

I kväll kommer fotona!

Ja du ser, en del kan göra vad som helst för att få sex....
 

Dr.Bike

Guest
Lite lager är aldrig fel. Iaf inte om den kommer från good old England! ;)
Häs ses de grava rostangreppen i inner och ytterringarnas respektive lagerbanor. Kulorna lämnade jag i avfettningsbadet, de var iaf väldigt fula och ärriga de med.
Tillvänster ett gammalt rostigt lager och ett nytt. Vilket som är vilket får ni gissa själva!
Lagren har troligen lidit "högtryckstvättsdöden".

Klicka på bilden för att få upp den i storlek.(ni med autobegränsande bläddrare får klicka en gång till då bilden förstorats EN gång, för att få upp den i max storlek)
 

Bifogat

  • lager76.jpg
    lager76.jpg
    135.5 KB · Visningar: 557
Last edited:

Solid snake

Guest
Nya lagret längst ner till vänster. :rolleyes:

Det var inte tjusigt det där du. :3freak
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Huga... Hur gammal är hojen din? (ytterligare en sak att byta i vinter, oavsett svar...)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dr.Bike skrev:
2344082 Lite lager är aldrig fel. Iaf inte om den kommer från good old England! ;)
Häs ses de grava rostangreppen i inner och ytterringarnas respektive lagerbanor. Kulorna lämnade jag i avfettningsbadet, de var iaf väldigt fula och ärriga de med.
Tillvänster ett gammalt rostigt lager och ett nytt. Vilket som är vilket får ni gissa själva!
Lagren har troligen lidit "högtryckstvättsdöden".

Klicka på bilden för att få upp den i storlek.(ni med autobegränsande bläddrare får klicka en gång till då bilden förstorats EN gång, för att få upp den i max storlek)

Gammal hederlig korrosion ... Ingen pitting så om det fanns lite fett kvar så hade de säkert gått säsongen ut :)
Fast, det är mentalt tillfredställande att byta ut dem när man väl hittat dem i det skicket :D
 

Dr.Bike

Guest
elwe skrev:
2344351 Gammal hederlig korrosion ... Ingen pitting så om det fanns lite fett kvar så hade de säkert gått säsongen ut :)
Fast, det är mentalt tillfredställande att byta ut dem när man väl hittat dem i det skicket :D

Jodå visst fanns lite torkat fett kvar som hade kunnat smälta och gett en "sista smörjelse" när kulorna började bli heta nog av friktionen! :lol
Och jodå: KUNDE nog gått långt.
Men man vet aldrig, och det är en så ringa kostnad att byta + att hojen inte längre ormade sig över de vita linjerna i autobahnfart...

HansJ skrev:
2344308 Huga... Hur gammal är hojen din? (ytterligare en sak att byta i vinter, oavsett svar...)

Alltså...HOJEN är en 96:a (men det är irrelevant av två anledningar).

1. Dessa lager satt i banuppsätttningen av fälgar = fälgar som kommer från annat håll med okänt ursprung.

2. Lager kan gå slut MYCKET snabbare än på 10 år, som de hade varit om de hade varit hojens originallager.
Lite högtryckstvättning mot axel/tätningen och voilá har man fyllt lagret med vatten och processen är igång.

Nu är iaf hjulet tight som ett grodarsle! Och det är en skön känsla :tummenupp
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dr.Bike skrev:
2339789
Angående härdad eller död: JO rätt var det är svetsar kulorna i ett sånt lager... och så låser bakhjulet, vilket inte leder till härdning....men väl :död

Jag har funderat på det där. Kan ett lager som skär ihop i hög fart få hjulet att låsa sig? När det är lite snurr på hjulet är det ju ändå en hel del rörelsemängdsmoment (inte helt säker på att det är rätt term) som lagret ska kunna stå emot för att det ska låsa menar jag.

Många (alla?) sporthojar har för övrigt nån form av anordning i framgalleln där man "nyper" om framaxeln med skruvar. Jag har fått för mig att det är en säkerhetsgrej, just för om ett lager skär, så att hela axeln ska kunna snurra med. Är jag ute och cyklar då?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
PacMan skrev:
2344848 Jag har funderat på det där. Kan ett lager som skär ihop i hög fart få hjulet att låsa sig? När det är lite snurr på hjulet är det ju ändå en hel del rörelsemängdsmoment (inte helt säker på att det är rätt term) som lagret ska kunna stå emot för att det ska låsa menar jag.

Många (alla?) sporthojar har för övrigt nån form av anordning i framgalleln där man "nyper" om framaxeln med skruvar. Jag har fått för mig att det är en säkerhetsgrej, just för om ett lager skär, så att hela axeln ska kunna snurra med. Är jag ute och cyklar då?

Nej du tänker rätt på sätt och vis.
Lagret ligger på en sådan liten radie att hjulets tröghetsmoment vida överstiger vad lagret kan hålla emot i friktion, även om det skulle skära.
Massan från fälg och däck ligger ju på en relativt stor radie och tröghetsmomentet är proportionellt mot massan och kvadraten på radien (Steiners förflyttningssats :) ).
Det som händer är att det utvecklas en massa värme i lagret, metall (oftast kulorna) smälter partiellt, innerringen expanderar och kan i sin tur börja rotera på axeln och via denna nya friktionsyta genereras ännu mer värme och axeln löper stor risk att gå rakt av.
Detta har jag sett flera ggr på tåg eftersom jag ibland utreder dylika händelser. Då snackar vi om axlar som har en diameter på 130 mm!
Ett mindre allvarligt scenario är att innerringen friktionssvetsas fast på axeln, men det kan vara nog så besvärligt om dessa två komponenter blir ett paket.

Hoppas alla förstod att det var ett skämt att det var "halvonödigt" för Dr Bike att byta lagerna :D
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top