Bytte hjullager bak ikväll...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
PacMan skrev:
2344848 Jag har funderat på det där. Kan ett lager som skär ihop i hög fart få hjulet att låsa sig? När det är lite snurr på hjulet är det ju ändå en hel del rörelsemängdsmoment (inte helt säker på att det är rätt term) som lagret ska kunna stå emot för att det ska låsa menar jag.

Många (alla?) sporthojar har för övrigt nån form av anordning i framgalleln där man "nyper" om framaxeln med skruvar. Jag har fått för mig att det är en säkerhetsgrej, just för om ett lager skär, så att hela axeln ska kunna snurra med. Är jag ute och cyklar då?

lager kan låsa hjul, jag har varit med om lager som bli överhettade å bli skit
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
elwe skrev:
2344900 Nej du tänker rätt på sätt och vis.
Lagret ligger på en sådan liten radie att hjulets tröghetsmoment vida överstiger vad lagret kan hålla emot i friktion, även om det skulle skära.
Massan från fälg och däck ligger ju på en relativt stor radie och tröghetsmomentet är proportionellt mot massan och kvadraten på radien (Steiners förflyttningssats :) ).
Det som händer är att det utvecklas en massa värme i lagret, metall (oftast kulorna) smälter partiellt, innerringen expanderar och kan i sin tur börja rotera på axeln och via denna nya friktionsyta genereras ännu mer värme och axeln löper stor risk att gå rakt av.
Detta har jag sett flera ggr på tåg eftersom jag ibland utreder dylika händelser. Då snackar vi om axlar som har en diameter på 130 mm!
Ett mindre allvarligt scenario är att innerringen friktionssvetsas fast på axeln, men det kan vara nog så besvärligt om dessa två komponenter blir ett paket.

Ett mycket uttömmande svar. Tackar! :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Bara jag som funderat på fettnipplar till hjullagren ..? Nån som gått hela vägen och monterat? :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Ljunghusen skrev:
2345444 Bara jag som funderat på fettnipplar till hjullagren ..? Nån som gått hela vägen och monterat? :tummenupp

Du är inte den ende.
Men problemet är att då får du fylla hela hjulnaven med fett! :)
(eller be tillverkarna konstruera om grejerna)
Min gamla hoj hade iaf fettnipplar i svingaxelns ändar.
Nya hojar BORDE ha det i fjädringslänkaget samt uppe i styrlagren.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Kort fråga, då jag själv ska göra detta snart: bör man värma fälgen för att lättare få ur/i lagren? Eller funkar det bra att bara att kallknacka?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
nazurro skrev:
2349321 Kort fråga, då jag själv ska göra detta snart: bör man värma fälgen för att lättare få ur/i lagren? Eller funkar det bra att bara att kallknacka?

Du märker om du behöver värma. Ibland behövs det när de gamla ska ut

Det lättaste är att lägga de nya lagren i frysen medan du meckar ur dom gamla
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ljunghusen skrev:
2349719 Du märker om du behöver värma. Ibland behövs det när de gamla ska ut

Det lättaste är att lägga de nya lagren i frysen medan du meckar ur dom gamla

Jag såg just i Haynes manualen att ena lagret bak är ett nållager som man INTE får knacka/slå i. Man måste dra. Vad heter verktyget för ett sådant jobb? Dyrt?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
nazurro skrev:
2349321 Kort fråga, då jag själv ska göra detta snart: bör man värma fälgen för att lättare få ur/i lagren? Eller funkar det bra att bara att kallknacka?
Har ALLTID kallknackat i ALLA mina lager. Gör jag fel? Ingen aning men det verkar ha fungerat hittills iaf...
 

Dr.Bike

Guest
supermoppe skrev:
2350166 Har ALLTID kallknackat i ALLA mina lager. Gör jag fel? Ingen aning men det verkar ha fungerat hittills iaf...

Har jag oxå alltid gjort, men hade jag tänkt till lite så hade det ju inte skadat att iaf ha nyya lagren i frysen innan montering för att underlätta lite iaf.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Dr.Bike skrev:
2350235 Har jag oxå alltid gjort, men hade jag tänkt till lite så hade det ju inte skadat att iaf ha nyya lagren i frysen innan montering för att underlätta lite iaf.
Jo jag har testat att frysa ner lager men gillar det inte eftersom man då stressar för att få ner lagret innan lagret och resten av godset får samma temp och då blir allt bra tokigt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
nazurro skrev:
2350125 Jag såg just i Haynes manualen att ena lagret bak är ett nållager som man INTE får knacka/slå i. Man måste dra. Vad heter verktyget för ett sådant jobb? Dyrt?

Du kan ju prova att frysa lagret, och värma navet så kanske det slinker in utan probs. Jag tror inte det är presspassat? Kanske går att pressa i med skruvstädet, eller nån avdragare annars

Beviks i lkpg brukar vara väldigt hjälpsamma med småjobb (pressa)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
supermoppe skrev:
2350294 Jo jag har testat att frysa ner lager men gillar det inte eftersom man då stressar för att få ner lagret innan lagret och resten av godset får samma temp och då blir allt bra tokigt.

Det är PRECIS min motivering till att avstå oxå... men jag brukar glömma att frysa ner dem likförbannat, fast jag håller med om det du säger, för jag brukar lura mig själv med att säga: jaja, jag SKA inte stressa DENNA gång, jag VET att det kommer bli rumstempererat väldigt snabbt, men jag TAR den hjälp jag kan få av kylan så långt det räcker.

Men det vet vi ju båda två att så blir det aldrig!
Man stressmekar med ett kallt lager.
Så är det bara.

Ventilstyrningar däremot och en ungnsvarm topp det går fint!

nazurro skrev:
2350125 Jag såg just i Haynes manualen att ena lagret bak är ett nållager som man INTE får knacka/slå i. Man måste dra. Vad heter verktyget för ett sådant jobb? Dyrt?

Slå UR det gamla kan du ju alltid göra.

Ska jag pressa och saknar rätt hylsa, så brukar jag slipa av gamla lagerringen och pressa med den.
Stort skruvstycke räcker nog inte, så en bilverkstad med en press blir nog det du får ta till. Själv är jag begåvad med en press på jobbet.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Dr.Bike skrev:
2350330Ska jag pressa och saknar rätt hylsa, så brukar jag slipa av gamla lagerringen och pressa med den.
Stort skruvstycke räcker nog inte, så en bilverkstad med en press blir nog det du får ta till.

Ok tack för tipset. Måste jag byta nållagret så får jag nog lämna in det då, för jag har inte såna resurser. Rycker jag i hjulet glappar det ganska ordentligt, får hoppas att det är det "vanliga" lagret som är glapp. Får slå ut det först å se.

Ska bli spännande det här, har aldrig mekat förut...kommer bli en utmaning bara att få bort hjulet =P
 

Dr.Bike

Guest
nazurro skrev:
2350347 Ok tack för tipset. Måste jag byta nållagret så får jag nog lämna in det då, för jag har inte såna resurser. Rycker jag i hjulet glappar det ganska ordentligt, får hoppas att det är det "vanliga" lagret som är glapp. Får slå ut det först å se.

Ska bli spännande det här, har aldrig mekat förut...kommer bli en utmaning bara att få bort hjulet =P


Friskt vågat...hälften...osv! Håll oss uppdaterade så kan vi hjälpa dig ifall det krisar.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Dr.Bike skrev:
2352655 Friskt vågat...hälften...osv! Håll oss uppdaterade så kan vi hjälpa dig ifall det krisar.

Fick bort hjulet och har nu tittat på mina lager. De "vanliga" lagren, i ena sidan av hjulet samt i drevet verkar OK vad jag kan förstå. Dvs rullar lätt utan missljud eller hack och verkar inte vara glappa. Men rullar jag på rullen som går igenom nållagret låter det som jag står och rör i en påse med sand.... M.a.o nållagret verkar ha gått åt h-vete. Kan någon förklara varför man valt en sån extremt svårunderhållen konstruktion? Lär ju vara krav på att det är kliniskt rent och infettat det där nållagret, och det räcker sedan med att själva "rullen" genom lagret tappas ur när man ska montera hjulet så måste man rengöra och fetta om igen.

Finns det motsvarande SKF att köpa även till nållager eller är det bara original som gäller just för nållagren?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Så här ser nållagret ut:

Det jag undrar är om det ska fettas in efter det monterats? Står inget om det i Haynes men finner det mycket tveksamt att man ska trycka igenom "needle bearing collar" (jag kallar det hylsan) genom lagret utan att fetta in. Eller? Det finns ju alltsom två gummitätningar på båda sidor om nålarna.

Vad säger ni som kan? Farsan min påstår att det måste vara fördjävulskt rent, sedan fetta in, stoppa in "hylsan" och sedan får man se till att absolut inte tappa ut "hylsan".
 

Bifogat

  • DSC00764.JPG
    DSC00764.JPG
    126.6 KB · Visningar: 94
Last edited:

Dr.Bike

Guest
nazurro skrev:
2357411 Så här ser nållagret ut:

Det jag undrar är om det ska fettas in efter det monterats? Står inget om det i Haynes men finner det mycket tveksamt att man ska trycka igenom "needle bearing collar" (jag kallar det hylsan) genom lagret utan att fetta in. Eller? Det finns ju alltsom två gummitätningar på båda sidor om nålarna.

Vad säger ni som kan? Farsan min påstår att det måste vara fördjävulskt rent, sedan fetta in, stoppa in "hylsan" och sedan får man se till att absolut inte tappa ut "hylsan".

Fetta in RIKLIGT. Fyll hela (nålhållaren med nålar) med fett INNAN du monterar, då kan du packa fett på ett mer nogrannt sätt in i denna så att inga luftbubblor finns i lagret.
Smeta oxå in lagret i sig.
Ev. fett som expanderar av värmen trycks ut genom tätningarna och på utsidan är det bara torka bort det ev. som kommer ut. Om än något.


Fundering: Märkligt att ett nållager öht tar slut. Det klarar ju oerhört mycket mer radiell belasning än ett kullager. Har du någon aninng själv?
Var det rostigt? Vattenfyllt?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Dr.Bike skrev:
2358860Fundering: Märkligt att ett nållager öht tar slut. Det klarar ju oerhört mycket mer radiell belasning än ett kullager. Har du någon aninng själv?
Var det rostigt? Vattenfyllt?

Först var det uteslutningsmetoden: kullagren i andra sidan av hjulet samt i drevet rullar jämnt och fint utan missljud. Jag får de heller inte att glappa på något sätt. Däremot om jag rör lite lätt på hylsan som går igenom nållagret knastrar det som om att det vore massa sand i lagret eller liknande. Vatten eller rost har jag inte noterat. Så jag antog att nållagret var den felande länken.

På Momentum sa han att han sålde många nållager till motorcyklister för att de alltid pajar. Farsan min sa att han tycker det är en helt galen konstruktion med ett nållager i hjulet. Undrar om det inte var något de hittade på till 01:eek:rna? Killen på Beviks lät mycket förvånad när jag bad honom pressa i ett nållager. Han hade inte sett det förut sa han....
 

Dr.Bike

Guest
nazurro skrev:
2359023 Först var det uteslutningsmetoden: kullagren i andra sidan av hjulet samt i drevet rullar jämnt och fint utan missljud. Jag får de heller inte att glappa på något sätt. Däremot om jag rör lite lätt på hylsan som går igenom nållagret knastrar det som om att det vore massa sand i lagret eller liknande. Vatten eller rost har jag inte noterat. Så jag antog att nållagret var den felande länken.

På Momentum sa han att han sålde många nållager till motorcyklister för att de alltid pajar. Farsan min sa att han tycker det är en helt galen konstruktion med ett nållager i hjulet. Undrar om det inte var något de hittade på till 01:eek:rna? Killen på Beviks lät mycket förvånad när jag bad honom pressa i ett nållager. Han hade inte sett det förut sa han....


Ja du ser...

MEN! Du är ju nu lösningen på spåret! Och det känns skönt!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top