Bytte olja och får detta WTF ?!?!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Boris JR skriver
Oljefilter från KTM som inleds med 580 sitter original på 250-525 RFS motorn. Dessa skall inte förväxlas med de som är av identisk storlek men heter 770 vilka sitter original på nyare KTM 250-690, Husa 70-deg mfl. Att montera ett 580 filter i en motor avsedd för 770 riskerar att skapa problem.

Hur går det om man gör tvärtom, monterar ett monterar ett 770 filter i en 250-525 RFS motor.?

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Kawasaki
Jaha ja och jag som nyss köpt på mig ett 6 pack twenty filter till bra pris. Kör okq8 sbk 10-50 och byter varje 3-5 timme. Motorn blir ju varm fort men då ska man kanske vara ?ite aktsam. Min lokala handlare säljer enbart piratfilter så det blir nog att internetshoppa efter original sen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Boris JR skriver

Hur går det om man gör tvärtom, monterar ett monterar ett 770 filter i en 250-525 RFS motor.?

Cyklar som har 770 filter monterade har oljepumpar med högre flöde än 580 filtersmotorer. Och eftersom filterarean är lika stor på båda filtren så borde därmed 770 filtret ha filtermedia som är lite mer grovmaskigt och något styvare för att tåla större flöde/mm2 filterarea. Så sannolikt är det inga problem med ett 770 filter i en 580 motor medan andra hållet blir pannkaka.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jaha ja och jag som nyss köpt på mig ett 6 pack twenty filter till bra pris. Kör okq8 sbk 10-50 och byter varje 3-5 timme. Motorn blir ju varm fort men då ska man kanske vara ?ite aktsam. Min lokala handlare säljer enbart piratfilter så det blir nog att internetshoppa efter original sen.

Dessa tillverkare litar jag på när det kommer till oljefilter:

Hiflo
K&N
Mahle
Mann
Original

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka