Caberg Legend och dylika hjälmar

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tjena,

Jag ställde denna fråga i utrustnings-forumet men fick inte ett enda svar där. Kanske ni sitter inne med mer omfattande visdom/och eller är mer villiga att dela med er?

Har någon av er erfarenheter av Caberg Legend? Jag har funderingar på att köpa en sådan som alldagshjälm och använda min Arai när jag kör på bana. Den har som jag ser det tre stora fördelar: Den är snygg! (Jag vill verkligen den sortens hjälmar, typ Bandit eller vad de nu kallas), den ligger rätt till i pris (1300:) och den är finns i mattsvart. Enda nackdelen är väl att ett spegelvisir kostar 700:-...

Så om ni har erfarenheter av den eller förslag på andra liknande hjälmar får ni gärna dela med er av dessa!

//Eric
 

Rillle

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
-02 KTM Duke II
Jag håller med om att Legend hjälmen är tuff, jag var själv ute efter en sån. Jag var in på MCpoolen i sundbyberg och frågade efter den och då frågade killen om jag skulle åka MC eller moped. Enligt honom var plasthjälmar för mopeder ( farter under 80km/h ). Roof och Bandit har hjälmar i det stuket i kompositmaterial.

Vad anser ni andra om hjälmar och material ?

PS. Dom hade inga Caberg Legend hemma på mcpoolen.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Rillle skrev:
Roof och Bandit har hjälmar i det stuket i kompositmaterial
Vad anser ni andra om hjälmar och material ?

Sen finns väl Engelska Simpson också? Fast de är inte godkända har jag för mig.

Roof hade en riktigt cool hjälm som heter RO5 Bumper med facemask. Frågan är bara hur stabil en sådan hjälm är om man skulle krascha med den, man har ju trots allt hjälmen för att skydda sig också. Det har väl debaterats ganska hetsigt om så kallade BMW-hjälmar där man kan öppna fronten så undrar hur det är med att bara dra dit en facemask?

www.roof.fr

//Eric
 
Last edited:

Rillle

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
-02 KTM Duke II
DR-Zätare skrev:
Sen finns väl Engelska Simpson också? Fast de är inte godkända har jag för mig.

Simpson hjälmarna har ett smalt visir, så man ser lite dåligt. Dom är inte godkända och jag har för mej att dom är av plast, men det sista är jag inte hundra på.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Rillle skrev:
Simpson hjälmarna har ett smalt visir, så man ser lite dåligt. Dom är inte godkända och jag har för mej att dom är av plast, men det sista är jag inte hundra på.

Dessutom är de skamligt dyra.

Plast har jag för mig att de ej är gjorda i, hursom köp en Arai Maverick istället om du vill ha en ball hjälm, för det första billigare än simpson,för det andra 2 lager/skikt "glasfiber"(använder det uttrycket för att det är mest gångbart i folkmun) = säkrare
Grymt mycket bättre ventilation och en riktigt skön inredning.
Däremot är den rundare i formen än de typiska arai hjälmarna typ condor,astro och rx7-corsair.

ps.Tycker även jag att plasthjälmar ej lämpar sig för motorcykelkörning, speciellt bra köp är de väl inte heller då livslängden i materialen är kring 2-3 år på sin höjd. Jämför detta med minst dubbelt upp för en "glasfiber"

mvh

SB
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Rillle skrev:
Simpson hjälmarna har ett smalt visir, så man ser lite dåligt. Dom är inte godkända och jag har för mej att dom är av plast, men det sista är jag inte hundra på.



Nåja nog är dom väl från Amerika ändå
Godkända lär dom ju vara möjligen kanske inte E märkta eftersom deras stora marknad ligger i USA
Dom har ju tilverkat hjälmar i över 30 år eller nåt så nåt lär dom väl duga till
därimot köpte jag en Bandit (simpson kopia)
den kvaliten kan man ju diskutera hehe


http://www.simpsonraceproducts.com/company/
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Varför skulle plast inte vara till för motorcykelåkning? Är det ett rykte som cirkulerar eller finns det faktiskt lite fog för detta och i så fall vad? Och helst inte "polarn känner läste någonstans att det inte var bra med plast"...

Varför skulle livslängden på en plasthjälm vara 2-3 år? Plast är ju inte biologiskt nedbrytbart och med tanke på att plast används flitigt i till exempel bilar som har en livslängd något längre än 2-3 år så förstår jag inte varför hjälmar skulle ha så mycket kortare livslängd? Är det någon speciell variant på plast i hjälmar som blir dålig? Som jag har förstått det här med hjälmar så är det främst inredningen som blir dålig och då spelar inte skalmaterialet någon större roll.

//Eric
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
DR-Zätare skrev:
Varför skulle plast inte vara till för motorcykelåkning? Är det ett rykte som cirkulerar eller finns det faktiskt lite fog för detta och i så fall vad? Och helst inte "polarn känner läste någonstans att det inte var bra med plast"...

Varför skulle livslängden på en plasthjälm vara 2-3 år? Plast är ju inte biologiskt nedbrytbart och med tanke på att plast används flitigt i till exempel bilar som har en livslängd något längre än 2-3 år så förstår jag inte varför hjälmar skulle ha så mycket kortare livslängd? Är det någon speciell variant på plast i hjälmar som blir dålig? Som jag har förstått det här med hjälmar så är det främst inredningen som blir dålig och då spelar inte skalmaterialet någon större roll.

//Eric


Plaster slutar aldrig att härda, detta påskyndas av UV ljus avgaser,bensinångor osv osv
Detta gäller även glasfiberkompositmaterial då de bör bytas efter 5-6 års användning.


Testa o försök bryta ett sprillans nytt visir i 2 delar, detta kommer vara relativt svårt kan jag säga.

Testa o försöka bryta ett som har 3 år eller mer på nacken, alltså som är användt minst 3 år.
Återkom med resultat här sen så ska du få se varför livslängder är begränsade.

Poängen med både "frigoliten" och skalet är att absorbera krafter. Spelar ingen roll om det inte är biologiskt nedbrytbart....

Plastskalen absorberar inte kraften lika bra som deras bröder av glasfiberkompositer, därav använder man en hårdare typ av frigolit i hjälmen.
Tänkt dig ett arai flerskiktsskal, det fungerar ungefär som en laminerad bilruta för att absorbera och sprida kraften.

Orkar ej gå in mer ingående på de här då klockan är mycket, kan fortsätta babbla o diskutera mer senare.

mvh Sb

God Natt
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Superbee skrev:
Plaster slutar aldrig att härda, detta påskyndas av UV ljus avgaser,bensinångor osv osv
Detta gäller även glasfiberkompositmaterial då de bör bytas efter 5-6 års användning.


Testa o försök bryta ett sprillans nytt visir i 2 delar, detta kommer vara relativt svårt kan jag säga.

Testa o försöka bryta ett som har 3 år eller mer på nacken, alltså som är användt minst 3 år.
Återkom med resultat här sen så ska du få se varför livslängder är begränsade.

Poängen med både "frigoliten" och skalet är att absorbera krafter. Spelar ingen roll om det inte är biologiskt nedbrytbart....

Plastskalen absorberar inte kraften lika bra som deras bröder av glasfiberkompositer, därav använder man en hårdare typ av frigolit i hjälmen.
Tänkt dig ett arai flerskiktsskal, det fungerar ungefär som en laminerad bilruta för att absorbera och sprida kraften.

Orkar ej gå in mer ingående på de här då klockan är mycket, kan fortsätta babbla o diskutera mer senare.

mvh Sb

God Natt

Tack! Det var precis ett sådant svar jag ville ha. Det är så många som säger att det ena är bättre än det andra för att deras handlare har påstått det och till syvene och sist finns det gott om handlare som vill sälja det som de har på hyllorna och därför kommer med påståenden helt utan fog. Eller så är det någon som har en brorsa som har en polare som känner någon som kan mycket om plast och som säger att bla bla bla...

Anyway, stort tack för ett informativt inlägg! Nu vet jag att det är glasfiber som gäller. Nu gäller det bara att hitta en fräsch hjälm i glasfiber också till ett hyfsat pris. Synd att inte Arai gör någon hjälm som liknat Bandits...

//Eric
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top