CAD konstruktör

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Tja, jag går en KY-utildning (CAD-konstruktion och design) i Kungsbacka. I en KY utbildning är det ju minst en tredjedels praktik, och jag ska påbörja min första praktik period i januari.
Men nu e det så jag har ju precis flyttat hit och känner inte till så många företag som har CAD-konstruktörer här, känner förstås inte till så många i Skåne i heller.

Så nu undrar jag om här är någon som känner till något bra företag i göteborgsområdet eller i skåne som jag kan söka till. :confused:

CAD programmen som vi fått utbildning på inför första praktikperioden är AutoCAD 2006 och Pro/Engineer Wildfire. Och inför andra perioden ska vi också ha lärt oss CATIA V5. Så det är ju lämpligt om företgatet jag praktiserar på använder något av dessa program.

/Jesper

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
JesperN skrev:
Tja, jag går en KY-utildning (CAD-konstruktion och design) i Kungsbacka. I en KY utbildning är det ju minst en tredjedels praktik, och jag ska påbörja min första praktik period i januari.
Men nu e det så jag har ju precis flyttat hit och känner inte till så många företag som har CAD-konstruktörer här, känner förstås inte till så många i Skåne i heller.

Så nu undrar jag om här är någon som känner till något bra företag i göteborgsområdet eller i skåne som jag kan söka till. :confused:

CAD programmen som vi fått utbildning på inför första praktikperioden är AutoCAD 2006 och Pro/Engineer Wildfire. Och inför andra perioden ska vi också ha lärt oss CATIA V5. Så det är ju lämpligt om företgatet jag praktiserar på använder något av dessa program.

/Jesper

SEMCON!!!

www.semcon.se är en bra början.

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamma Fazer
Usch, akta sig för konsultbranschen... legal prostituition ;)

Annars så använder i princip alla företag CAD nuförtiden, bara plocka ett större och ring?

Kan du ett CAD system så kan du alla! Lycka till!

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
raceman_peps skrev:
SEMCON!!!

www.semcon.se är en bra början.

Dem finns ju både i Lund och Göteborg, ska ringa till dem i veckan. Tack för tipset :tummenupp

Qvint skrev:
Usch, akta sig för konsultbranschen... legal prostituition ;)

Annars så använder i princip alla företag CAD nuförtiden, bara plocka ett större och ring?

Kan du ett CAD system så kan du alla! Lycka till!

Varför e det så dåligt med konsult företag?

Kan Autodesk inventor sen innan, men det spelar nog ingen roll, tror att det måste vara något av programmen som vi får utbildning på för att LIA- (lärande i arbete) perioden ska vara giltig. Men jag blev lite osäker nu, får ta reda på det tills imorgon.

Jonathan

Guest
JesperN skrev:
Dem finns ju både i Lund och Göteborg, ska ringa till dem i veckan. Tack för tipset :tummenupp

Varför e det så dåligt med konsult företag?

Kan Autodesk inventor sen innan, men det spelar nog ingen roll, tror att det måste vara något av programmen som vi får utbildning på för att LIA- (lärande i arbete) perioden ska vara giltig. Men jag blev lite osäker nu, får ta reda på det tills imorgon.

Ville bara säga att Inventor är extremt snyggt!!

Var på nåt studiebesök på ett större företag för nåt år sedan som visade lite ritningar på Inventor.

Det är ju något snyggare 3D prylar man kan rita i det än i vanliga CAD om man säger så :rolleyes:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Fick idag reda på att det inte behöver vara något av de program vi får utbildning på, bara det hade med CAD att göra så kvitta det. Så nu bblev det lite lättare att leta efter praktikplats.

Sofiiaa

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Honda CB400N
JesperN skrev:

/Jesper

Volvo eller något annat företag inom bilindustrin? Jag vet att Volvo använder CATIA, vilket vad jag vet de flesta företag inom branchen gör.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Sofiiaa skrev:
Volvo eller något annat företag inom bilindustrin? Jag vet att Volvo använder CATIA, vilket vad jag vet de flesta företag inom branchen gör.

Volvo känner jag ju såklart till, men det gör ju resten av klassen med och dom kan ta inte emot alla. SAAB använder varken CATIA eller Pro/E, kommer inte ihåg vad de hade för något men det var inget som jag provat innan. Nackdelen med att söka på ett ställe med catia är ju att jag inte fått utbildning på det innu, och det ska tydligen vara ganska olikt de andra programmen.

raceman_peps

I år med fälgstripes!!
Gick med
3 Dec 2003
Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!!
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
JesperN skrev:
Volvo känner jag ju såklart till, men det gör ju resten av klassen med och dom kan ta inte emot alla. SAAB använder varken CATIA eller Pro/E, kommer inte ihåg vad de hade för något men det var inget som jag provat innan. Nackdelen med att söka på ett ställe med catia är ju att jag inte fått utbildning på det innu, och det ska tydligen vara ganska olikt de andra programmen.

Att jämföra INVENTOR och CATIA är lite väl stort steg. Generellt kan man väl påstå att de som tidigare körde AUTOCAD ( 2D, som i mitt tycke är en elektronisk ritbräda, Om än en rätt produktiv sådan) numera kör INVENTOR. (Som jag inte kört alls, Har fått för mig att det är någon 2.5D cad men jag kan ha fel...).
Många av de större företagen kör CATIA ja. Dess licenser är svindyra så det måste vara volym för att det ska löna sig. Men det finns mycket moduler i det som tex tillverkningsmoduler som plåtutbredning, rör, elkablagekonstruktion och analys moduler som kinematik, FEM-analys, och rena "show room"- applikationer mm. Klart omfattande. Finns nog ingen i sverige som kan och behöver kunna alla moduler. Jag kan det defenitivt inte trots totalt 10 år med CATIA varav tre med CATIA V5.

Lycka till med letandet!

Och visst kan man se konsultyrket som legal prostitution... Det finns många punkter som är lika. Men i mitt fall har det varit intressant och omväxlande, Nackdelen är väl att man kan hamna på uppdrag i tex Eskilstuna i två år och fem månader med allt vad det innebär i form av veckopendlande. Just den biten saknar jag INTE!

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
Honda CB..., Minimoto
Jag läste Industriell Design på Polhemsgymnasiet och där hade vi kurser i både Autocad och Inventor.
Det är ju en skola men du kan väl ringa och snacka med dem.
Det är nog en väldigt bra praktik plats.

Annars rekomenderar jag www.ams.se

Glömde säga att skolan ligger i GBG så du får pendla.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...