CAD-program, vilket är bäst...

frid

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
CBR 600F
Mattias skrev:
... och mest gratis?

Upplys pappa nu.

hummm 3D-cad eller "vanlig" ????
vanlig = AutoCAD2000
3D-cad = mechanical desktop

alla är väll gratis om man är liet ful :hihi

Last edited:

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Jag har jobbat en del i Pro Engineer 2001 och tycker det är bra beroende på vad man vill få ut av det. Det är nog en vanesak, har man ingen tidigare erfarenhet så vettefan vad som är bäst. Jag har inte provat allt på marknaden.

frid

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
CBR 600F
YamahaJojje skrev:
jao det e sant men Mechanical desktop e svårare att "hitta" om man inte vill betala...

japp jag har bara AutoCAD2000 har inte letat efter det andar däremot men vet hur det brukar vara med sådan prog :huvet

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Man har inte så mycket val när det gäller de tunga CAD applikationerna för licenserna betalar man inte på en knegarlön.

Hursomhelst så tycker jag Pro Engineer är helt ok, nya wildfire ser ju riktigt nice ut. Annars är väl softworks en budget variant om man inte kan hitta Pro E.

YamahaJojje skrev:
först gnäller ni på folk som snor hojar sen snor ni mjukvara själv!!! hmm moraliskt rätt eller?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
3D bilkaross?? Damn! Hade du inte valt nåt så komplext så hade jag rekommenderat Acad alla gånger. Lätt att jobba med och mycket goda export-möjligheter mot 3d-studio där man även kan jobba med externa referenser vilket är skitsmidigt.

Acad kan även en slipad kille lära sig med hjälp av en bok vilket inte känns självklart i alla fall.

Problemet i det här fallet är de dubbelkrökta ytorna som du behöver för ett sånt här projekt. Catia ska vara outstanding i det här fallet men inte ett program som du kan ta hem hur som helst, vad jag vet.

Maila om du kan dela med dig tillräckligt av ideerna för att få mer specifika råd.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Fått allt om bakfoten lr letar du efter ett prog att göra 3d grejer? som t:ex din bilkaross? :) Isf är Maya och 3dsmax starka kort :tummenupp

Kolla in den här Golfen :tuttar

www.grafisktforum.org

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nä, det är CATIA som gäller.... Det är (vad jag har hört) det mest använda CAD-programmet världen över... Jag gillar det skarpt... Har det på CD här hemma =)...

1,6 gig när man installerat det... tar typ 380MB i ramminne när man kör det.....

men det är bra.... bra som fan....

:yoparty

frid

Medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
CBR 600F
SimmPsi skrev:
Fått allt om bakfoten lr letar du efter ett prog att göra 3d grejer? som t:ex din bilkaross? :) Isf är Maya och 3dsmax starka kort :tummenupp

Kolla in den här Golfen :tuttar

www.grafisktforum.org

då tycker jag att 3dmax är lättare att komma igång med, men den har ju sina brister med.

sedan har vi ju Blender med som gratis, jag har däremot inte provat det

Last edited:

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
3D ?

Ska du göra en bilkaross? Exakta mått eller bara snygg?

Acad bara att glömma.. Funkar bra till typ 2D ritningar. Har ingen erfarenhet av Inventor men i och med autodesk och en efterträdare till Mechanical Desktop så lär det inte vara bäst och förmodligen krångligt om man inte är Acad freak redan..

Du kommer hyfsat långt med SolidWorks, ProE etc. men ska du ha parameteriserade dubbelkröta mer avanserade ytor etc. Måste du nog ha något program typ, Catia(samma företag som SolidWorks).

Men som sagt frågan är vad du vill göra? en kaross för att bygga eller en design för bild?

Beror ju på vilket sätt du vill bygga karossen i Nurbs, Patch/spline, Polygon modellering
3DS Max funkar hyfsat bra även den. Har en bra funktion som är ännu mer utvecklad i 3dsmax6 polygon modelleringen. Ingen av dessa saker är något man lär sig i en handvändning direkt..

Sen har du ju altid Rhino Nurbsmodulerare som många industridesigners använder..

Det här med att säga vilket system som är bäst går inte riktigt beror helt och hållet på hur man jobbar.

Har hållit på med CAD, 3d program sedan -91 och hunnit beta av ett antal releaser och olika programvaror
Idag sitter jag och jobbar i 3DS Max 6, Autodesk Architectual Desktop och SolidWorks när jag jobbar.. då har jag det jag behöver för 2D ritningar, layouter, 3d konstruktion och 3d Animering

/Kain

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Maya eller 3Dstudiomax är väl vad som gäller. Är hyffsat lätt att lära sig också.
Ska du däremot ha ut riktiga ritningar är Catia mest lämpligt, men det lär du dig inte på en eftermiddag...

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Pro Engineer Wildfire är det som jag rekomenderar, men det är väl bara för att jag själv sitter med det 8 timmar/dag. De tidigare ProE är ganska svåra att komma igång med på egen hand. Det är inga problem att göra avancerade dubbelkrökta former i ProE, dock är det nog ganska svårt att komma igång med på egen hand som sagt. Solid works är om jag har förstått det rätt inte helt rätt för dessa applikationerna. Catia borde ju vara bra, det använder de flesta biltillverkare... Mechanical Desktop lär suga, sägs det. Men om du kan få tag på en Solid Edge licens, så är nog det som är det lättaste att komma igång med på egen hand, jag utverderade det i sommras det var hur lätt som helst att komma igång med tack vare bra tutorials. Var beredd på att det kommer att ta många timmar att rita en bilkaross.

SStefan

Ny medlem
Gick med
15 May 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -00
Om det är dubbelkrökta ytor du skall göra = bilkaross, så är det Catia som gäller. Inte helt lätt att komma igång med.
Skall du göra övriga maskindetaljer så är det Pro/engineer (avancerat) eller SolidWorks (enklare) som gäller.

Lycka till

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...