Cad-program?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Skulle det vara så att du kommer til skott med minibiken på fullaste allvar och sen kör huvudet i väggen på 3D så säg till. Skickar du riktiga skisser/ritningar till mig på enskilda prylar som jävlas så kan jag hjälpa dig med soliderna....

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Nja. jag måste åter igen säga att ACad är inget 3D program. Det är ett rent 2d ritprogram med vist 3d stöd.. (oki de har blivit bättre på senare år och tom rippat funktioner som I-deas, pro-e, SE o SW haft flera å till sitt inventor)

Hävdar bestämt att ska man göra en modell med ritning från noll i kunskap fortare i SW än ACad (nu gämför jag bara Acad o Sw) Dessutom så har du revers enginering i Sw så vill du ändra behöver du inte göra om allt..

SW ett klart lättare grännssnitt än Vad AutoCad har.

Anledningen att Acad är så stort är ju knappast för dess stabbilitet eller användarvänlighet.

-Nicke

Jobbade tidigare som åf för både Autodesk, SoldWorks, konsult och anstäld i olika företag :)

Nu sitter jag mest och ritar 2d layout:er i ADT :död (fördelen, omväxlande mkt resor )
Men även mk lekande i 3DSMAX

Last edited:

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
Nu blir jag konfunderad här :va
Ska jag använda SW eller autocad? Svårt att bestämma sig men det blir nog Acad...

Grejorna jag ska använda mig av...

Motor: Honda 5hp fyrtaktare från ett elverk

Hjul: Hjul från JULA...

Broms: Mekanisk skivbroms från biltema

Fjädring: Om det blir någon så blir det moppe universaldämpare från hobbex

Ram: Diverse rör med fyrkantsprofil. (hoppas det håller)

Ska börja i veckan nu med 2d ritningar då jag har sportlov så hoppas att ca 70 timmar räcker för att fatta Acad.
Någon som vart man kan få tag på Acad böcker?

Tack Chrille för erbjudandet. Du kommar nog få några ritningar i framtiden :)

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
vi har kört acad i skolan, men har aldrig avnänt sw, så jag akn inte jämföra. men jag tyckte att acad blev bättre och bättre desto mer man använde det, kändes stabilt ända tills man började mekka med invändig ändring av rör o sådana saker. Men det hör till att första lektionen vi hade med läraren började han beskriva hur tangrntbordet såg ut och var dom "mest användbara" knapparna satt. :hihi :3freak , jag tycker acad är ett bra prog. men sen att läraren va HELT cp kan juh inte han hjälpa

btw. läraren kom inte längre än provanställning :arsele

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
Skit...
De blev något fel i mitt autocad licens grunkelemojs :3freak :4skrika
Så det blir till att antingen försöka fixa någon annan acad fil eller rita för hand

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Kain skrev:
Nja. jag må...
Men även mk lekande i 3DSMAX

Alltså, du missar två saker här:

Grädde måste lära sig konstruera och lära sig cad. I det läget börjar allt med en skiss hur man än vänder och vrider på det. Den skissen görs i 2D.

Varför ska man inte passa på att välja det vanligaste programmet om man nu ska lära sig något nytt. Alla andra cad-program(Styrbjörn, Triborn, Catia, Ideas, ProE, SW, PDMS osv osv) har kommit gått som ett gäng kissenödiga fjortistjejers favoritartister under de tio år jag har jobbat med det men Autocad är stommen. Rätt eller fel - så är det ju. (Likadant är det dumt att käbbla på en nybörjare på data om att han ska använda Linux för att BG är dum.)

Det är inte alls omöjligt att SW är bättre än Acad i vissa sammanhang- Likaså kan jag med största säkerhet knäcka SW med uppgifter som jag löser med andra progam. Man får se till syfte och förutsättningar.

Last edited:

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Grädde skrev:
Nu blir jag konfunderad här :va
Ska jag använda SW eller autocad? Svårt att bestämma sig men det blir nog Acad...

Grejorna jag ska använda mig av...

Motor: Honda 5hp fyrtaktare från ett elverk

Hjul: Hjul från JULA...

Broms: Mekanisk skivbroms från biltema

Fjädring: Om det blir någon så blir det moppe universaldämpare från hobbex

Ram: Diverse rör med fyrkantsprofil. (hoppas det håller)

Ska börja i veckan nu med 2d ritningar då jag har sportlov så hoppas att ca 70 timmar räcker för att fatta Acad.
Någon som vart man kan få tag på Acad böcker?

Tack Chrille för erbjudandet. Du kommar nog få några ritningar i framtiden :)

Använd runda rör istället, fan så mycket snyggare, lite bökigare att arbeta med men det är det lätt värt. Ska bygga Rally bur i saaben på sportlovet :) Bestälde 24 meter rör i dag fan så kul det ska bli :)

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
Edholm skrev:
Använd runda rör istället, fan så mycket snyggare, lite bökigare att arbeta med men det är det lätt värt. Ska bygga Rally bur i saaben på sportlovet :) Bestälde 24 meter rör i dag fan så kul det ska bli :)

Men då måste jag punga ut i stålar vilket jag har ont om...
Men annars skulle det vara skitsnyggt :tummenupp

Nu ska jag väll sitta uppe hela natten för att försöka få tag på ett nytt acad på DC

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Grädde skrev:
Men då måste jag punga ut i stålar vilket jag har ont om...
Men annars skulle det vara skitsnyggt :tummenupp

Nu ska jag väll sitta uppe hela natten för att försöka få tag på ett nytt acad på DC

Har acad 2004 på datran.. kan skicka om du är lat.. ;)

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...