Cad ritarhjälp

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Chrille skrev:
Om ni har testat det här förut så har jag en fråga, annars är det kanske ett tips.

Jag ritade ett grenrör till en BMW-sexa för ett tag sen(avgaslimpa till båt) och gjorde en fläns som ju påminner om den i tråden. Skar ut den i 12mm gods och skickade iväg till rosfrittsvetsaren. .. När det sedan blev dax för planfräsning av flänsen var det omöjligt tills kompisen tog fram vinkelslipen och skar i sär den stora flänsen till 6 små.

Fråga:
Vet ni hur man kan komma ifrån det så man kan behålla en hel fläns?(avgaslimpor ruttnar och vi hittade ett ganska lättbyggt sätt så det kan bli fler.)

Tips:
Det kan slå sig som fan:)

Jag gjorde ett grenrör till min BMW 6:a i svarta tryckärlsrör med lösa flänsar. Gjorde en jigg i en rejäl I-balk o sömmade ihop det. Passade kalas på toppen, men när jag lossade det första gången efter att jag kört bilen sa det FJONG!! i röret. Sen des tar det 3 man och 2 timmar att få dit det igen. Aldrig mer lösa flänsar för mig!!!!

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Andersson Turbo/

Ritade lite på grenröret och gjorde en liten förändring som jag tror kan fungera, tunnare fläns (5mm) och längre midja på hylsorna. Böjarna svetsas i hylsan istället för i flänsen, ingen risk att det slår sig vid svetsning och gör man inte för tight i pressningen kan man även vrida rören lite vid ihopsvetsning av ormboet om man vill.
Flänsen med hylsor blir lite längre (2mm totalt) men det borde gå bra ändå.
Enda problemet jag kan se är att ett helsvetsat rör mot flänsen kanske blir starkare än en skarv på röret men som tur är finns det fina öron på Kawa motorn för stagning av turbon.

Bra eller Anus?

Fixade även en Acad ritning på hylsorna enl kladden, PM:a en mailadress om du vill ha den.

Nu är det bara att komma på hur man ritar rörböjar :va

EDIT.
Observera att flänsen och hylsor är POLERADE. :D (tyvärr får jag inte bort dom lila linjerna)

Bifogat

• fläns 8mm korta hylsor.jpg
    fläns 8mm korta hylsor.jpg
    51.9 KB · Visningar: 210
  • fläns 5mm långa hylsor.jpg
    fläns 5mm långa hylsor.jpg
    37.2 KB · Visningar: 188
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Fräd skrev:
Är det Solid du ritar i?
Nope, Autodesk Inventor. Självlärd på Acad och försöker lära mig Inventor men det är inte det lättaste.

Funderar på att prova Solid men enligt vad jag hört är dom ganska lika så till husbehov gör det nog detsamma.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Bör hålla utan vidare, jag har kört så nu i två år (ca 1000mil) och jag har bara två rör som turbon hänger i, inga extra fästen annat än att ljuddämparen har ett fäste på mitten

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
CPMS skrev:
Andersson Turbo/

Ritade lite på grenröret och gjorde en liten förändring som jag tror kan fungera, tunnare fläns (5mm) och längre midja på hylsorna. Böjarna svetsas i hylsan istället för i flänsen, ingen risk att det slår sig vid svetsning och gör man inte för tight i pressningen kan man även vrida rören lite vid ihopsvetsning av ormboet om man vill.
Flänsen med hylsor blir lite längre (2mm totalt) men det borde gå bra ändå.
Enda problemet jag kan se är att ett helsvetsat rör mot flänsen kanske blir starkare än en skarv på röret men som tur är finns det fina öron på Kawa motorn för stagning av turbon.

Bra eller Anus?

Fixade även en Acad ritning på hylsorna enl kladden, PM:a en mailadress om du vill ha den.

Nu är det bara att komma på hur man ritar rörböjar :va

EDIT.
Observera att flänsen och hylsor är POLERADE. :D (tyvärr får jag inte bort dom lila linjerna)

5mm är för klent i min mening då man alltid är där och efterdrar
Jag svetsar mina busarör i en och samma uppsättning i en stark jigg
då blir rören svetsade både i flänsen och stoserna, detta hjälper även till att styva upp ytteröronen på långflänsen som vid för dålig passning gärna vill vika sig även fast dom är i 8 mm

Mina tidigare rör hadde lösa 8mm flänsar , dom ville gärna böja sig
samt att rören ofelbart slår sig och kräver riktning inför varge montage

Valet är ju fritt å man kan säkert göra som ditt förslag men jag tror det blir mer problem

Angående hur det håller med ostagad turbo eller inte
så har det väldigt mycke med hur man nyttjar fordonet

Att tokgasa på gatan mil effter mil ( vilket jag gillar :D ) så tar det betydligt mer på bitarna än hur många repor som helst på strippen
där hinner det aldrig bli varmgång på grejerna

Lägger in bild på mina busarör

Bifogat

• busagrenrör.jpeg
    busagrenrör.jpeg
    72.6 KB · Visningar: 255

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Den här tråden är en av dom bästa jag har läst i det här sammanhanget. Sammanfattar allt det som är positivt med maskinbygge och folket runtikring.

Synd att man inte kan hjälpa till men jag försökte iallafall :3freak Pillrade in .dwg-filen i min SolidWorks men jag är fortfarande för dålig på den mjukvaran för att hinna med tempot hos er andra.

Gott Nytt År

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
lite mer bilder genrörsbygge

Kapning i dom jiggar jag gjort för busagrenrören
vilket även passar perfekt till kawaröret

Bifogat

• HPIM0417.JPG
    HPIM0417.JPG
    56.8 KB · Visningar: 122
  • HPIM0419.JPG
    HPIM0419.JPG
    50.9 KB · Visningar: 100
  • HPIM0418.JPG
    HPIM0418.JPG
    65.9 KB · Visningar: 147
  • HPIM0420.JPG
    HPIM0420.JPG
    67.8 KB · Visningar: 115
  • HPIM0423.JPG
    HPIM0423.JPG
    115.3 KB · Visningar: 172

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
andersson turbo skrev:
Dessa spigotter e lite jobbiga för en amatörsvarvare då dom måste svarvas ur
50 x 25 ämnesrör
Rostfritt = matrialet från helvetet hmmm
Så om nån gillar å göra sånna så hehe :D

Fel fel fel.. Rostfritt är klart bättre och goare att köra i än vilket svartmaterial som helst, det är bara en fråga om att ha rätt stål. Däremot så kan jag hålla med om att ämnesrör är lite jobbiga ibland i o med att dom är så ojämna i materialet.. Dessutom är det dyrt med ämnesrör..

Jag skulle gärna ställa upp att svarva dom här grejorna men kruxet är att dom svarvarna vi har på mitt nuvarande jobb inte tar såpass stor diameter. Det går givetvis att spänna uppkapade bitar i chucken men då blir det dyrare eftersom jag måste göra en och en bit istället för att köra hela biten o sen sticka av den.

Men om ni är flera som är intresserade av att köpa såna där "spigotter" som ni kallar det så kan ni ju alltid höra av er så kan vi se vad priset landar på..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Lite trådgrävning här.......

Jag har en del utrymme över och kan tänka mig att kasta ihop något interface där ni kan ladda upp ritningar och annat tekniskt. Är någon intresserad?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Jag lägger gärna upp lite ritningar
Boris JR skrev:
Lite trådgrävning här.......

Jag har en del utrymme över och kan tänka mig att kasta ihop något interface där ni kan ladda upp ritningar och annat tekniskt. Är någon intresserad?

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Tyvärr inte mc relaterat men motorrelaterat iallafall!! Vart vänder man sig om man vill ha en toppackning ritad och sedan skuren i cu plåt? Främst ritad, skärning är lättare att fixa om man har en ritning?

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha