Café, en hoj som tar mig... step by step to perfection!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Satsa på ekrade hjul. Sexigt.

Ja skivhjul utan ekrar är inte snyggt...
https://dw4i9za0jmiyk.cloudfront.ne...78051356155257235a6da5c82ec9_4dfb51e89933.jpg
Gjutna hjul med ekrar är heller inte rätt utan det ska vara trådekrade stål- eller helst aluminiumfälgar. De senare mår tyvärr inge bra på våra dåliga vägar...
Den ska se snabb ut och ha lågt styre. :tummenupp
https://www.youtube.com/watch?v=GvWBXHRIauA

Det här är en favorit men en underbart vacker café racer! :)
https://www.youtube.com/watch?v=6CmaMZRRWlo&t=18s
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja skivhjul utan ekrar är inte snyggt... Gjutna hjul med ekrar är heller inte rätt utan det ska vara trådekrade stål- eller helst aluminiumfälgar. De senare mår tyvärr inge bra på våra dåliga vägar...

Tänkte när jag skrev det inlägget att man kanske måste förklara vilken typ av ekrar man menar så inte någon tar chansen att missförstå med flit...

Grattis.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tänkte när jag skrev det inlägget att man kanske måste förklara vilken typ av ekrar man menar så inte någon tar chansen att missförstå med flit...

Grattis.

Treekrade aluminiumfälgar kan vara snyggt också!:tummenupp

https://www.bikepics.com/pictures/2746094/1996-triumph-speed-triple

https://www.bikepics.com/pictures/2746093/1996-triumph-speed-triple

https://www.bikepics.com/pictures/1297960/1996-triumph-speed-triple

En tidig Speed Triple har en näst intill bombsäker motor och är en bra hoj. Klarar minst 10 000 mil till:tummenupp
Renovera fjädringen och kör med den tills du vet hur du vill ha det.

https://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Speed_triple_900_85674660.htm?ca=11&w=3

När du kapat sadeln kan du sälja den för fyrdubbla inköpspriset! :tummenupp
Den här har dock en för lång sadel som slutar flera centimeter bakom bakaxeln...

https://www.blocket.se/malmo/Cafe_Racer_85515844.htm?ca=11&w=3
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Borde inte svara i den här tråden, eftersom jag håller på att göra en replika av en riktig konditoriräser som jag byggde för mycket länge sen. Orsaken till att jag bygger den är för att ha en gatlaglig classic racer för bandagar. "The ton" (160km/t) var även i Sverige en viktig minimigräns, eftersom polishojarna bara gick 155.
Det finns ett otal liknande trådar på nätet t.ex
https://www.caferacer.net/forum/new-members-read-here/40147-f-ck-old-guys.html
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle jag bygga en café racer me minsta ingrepp så hamnar valet på en Honda cb 500 eller 750 från 70 talet... Där finns mycke färdigt från början typ kromade skärmar, ekerfälgar osv...
Byta sadel finns modell anpassade... Byta styre till ett TT styre som man vänder neråt så man får ett framåtlutad sittställning.. Behövs inte mycke mer för att få rätt lock.. Byta ljuddämparna mot 4-2 eller 4-1.. Vill man fortsätta bygga vidare så ett par lätt bakåtflyttade fotpinnarna å reglage samt en större framlykta. .
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vilken budget är det som gäller?

En modernare Bonneville av tidigare årgångar är ju en bra utgångspunkt och går ju att hitta till måttliga pengar och till Trajorna finns det ju gott om "bolt on" grejer av alla de slag, personligen tycker jag att det är tråkigt att bara köpa och byta ut och skruva på mot att få tänka ut och tillverka delarna själv. Om man tar Triumph finns det delar som tex sadel som passar direkt och ser ut vettiga jämfört att köpa en snygg sadel på ebay som inte alls passar på hojen. Tänk på helheten och detaljer det är det viktigaste att tex linjer och vinklar följer varandra och plocka inte bara på grejer, ta det lugnt och backa iväg från hojen och kolla hur det ser ut i helhet från håll.

Jag har två cafe hojar, en Honda CB250N och en Triumph Thruxton, Hondan är rejält ombyggd där det mesta utbytt med mycket egentillverkade delar som sadel, sidokåpor, mm, men ramen är orörd så den går att återställa om man vill det och denna hoj har ju betydligt mer personlighet än Trajan. Trajan vill jag inte kalla ett bygge som bara har saker som är just köpta tillbehör bortsett från en egentillverkad bakskärm som ännu ligger i garaget och låter lacken härda.

Tänk så här du kommer aldrig att få igen pengarna du lägger ut, räkna att det kommer att ta tre gånger så lång tid som du tror och det kommer att kosta tre gånger så mycket pengar. Ha med detta i tankarna innan börjar kapa och gör större ändringar som inte går att återställa. För mig får ett bygge kosta det är en hobby och jag tänker inte sälja, visst testade jag annonsera ut Hondan till överpris men jag är ju inte brydd att jag inte fick sålt den.

Vill inte avskräcka från att bygga, utan bygg men tänk på ovanstående saker och se till att göra det snyggt och få hojen klar.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top