Vilken budget är det som gäller?
En modernare Bonneville av tidigare årgångar är ju en bra utgångspunkt och går ju att hitta till måttliga pengar och till Trajorna finns det ju gott om "bolt on" grejer av alla de slag, personligen tycker jag att det är tråkigt att bara köpa och byta ut och skruva på mot att få tänka ut och tillverka delarna själv. Om man tar Triumph finns det delar som tex sadel som passar direkt och ser ut vettiga jämfört att köpa en snygg sadel på ebay som inte alls passar på hojen. Tänk på helheten och detaljer det är det viktigaste att tex linjer och vinklar följer varandra och plocka inte bara på grejer, ta det lugnt och backa iväg från hojen och kolla hur det ser ut i helhet från håll.
Jag har två cafe hojar, en Honda CB250N och en Triumph Thruxton, Hondan är rejält ombyggd där det mesta utbytt med mycket egentillverkade delar som sadel, sidokåpor, mm, men ramen är orörd så den går att återställa om man vill det och denna hoj har ju betydligt mer personlighet än Trajan. Trajan vill jag inte kalla ett bygge som bara har saker som är just köpta tillbehör bortsett från en egentillverkad bakskärm som ännu ligger i garaget och låter lacken härda.
Tänk så här du kommer aldrig att få igen pengarna du lägger ut, räkna att det kommer att ta tre gånger så lång tid som du tror och det kommer att kosta tre gånger så mycket pengar. Ha med detta i tankarna innan börjar kapa och gör större ändringar som inte går att återställa. För mig får ett bygge kosta det är en hobby och jag tänker inte sälja, visst testade jag annonsera ut Hondan till överpris men jag är ju inte brydd att jag inte fick sålt den.
Vill inte avskräcka från att bygga, utan bygg men tänk på ovanstående saker och se till att göra det snyggt och få hojen klar.