Caféracer tråden!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Denna tråden är värdig en liten
icon_bump.gif

Kanske kommigt några nya medlemmar med coola Café räsers??

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
en på en liten dr800 som min typ nästan,
sen en PS motoguzzi..
lite bilder för kuls skull :)

Bifogat

• dr800cafe.jpg
    dr800cafe.jpg
    103.9 KB · Visningar: 102
  • motoguzzistyladliten.jpg
    motoguzzistyladliten.jpg
    55.5 KB · Visningar: 102
  • light23.JPG
    light23.JPG
    60.7 KB · Visningar: 85
  • tbsliten.jpg
    tbsliten.jpg
    84.6 KB · Visningar: 98

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:nicka

En liten bild kan jag oxå bidra med :)

PS. den röda är en SR500 :tummenupp

Bifogat

• P9140019.jpg
    P9140019.jpg
    64.7 KB · Visningar: 93
  • sloveniaXLCRsm.jpg
    sloveniaXLCRsm.jpg
    36.7 KB · Visningar: 103
  • SR500_2115.jpg
    SR500_2115.jpg
    87.6 KB · Visningar: 89

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
ozeo skrev:
2416448 en på en liten dr800 som min typ nästan,
sen en PS motoguzzi..
lite bilder för kuls skull :)
Den blå åskpippin skulle jag kunna tänka mig, efter en uppstädning av aktern. Ruggigt trevlig motor, speciellt med 3-1 helsystem.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Dags att lyfta den här tråden lite med ett vackert bakparti :D

guzzi2-13.jpg

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:nicka

Jag har haft lite funderingar på någon äldre Guzzi. men har inte hittat någon billig en...

Hmm, spegeln på höger sida?
Var kommer hojen från? Australien/ Nya Zeeland?
Borde inte vara England då de har gula enormt stora skyltar...

Torgo

Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
PutteLiten skrev:
2536479
Hmm, spegeln på höger sida?
Var kommer hojen från? Australien/ Nya Zeeland?
Borde inte vara England då de har gula enormt stora skyltar...

Jag hittade bilden på Ace Café, och detta är vad som stod vid bilden:

"My Mandello Mountain Bike is a 3yr labor of love. It started as a Mille GT and is great through the twisties of Brisbane. Fantastic to see people who enjoy Cafe Racers and their lovely bikes . Great site."

Thanks to Australian Cafe Racer Neil Morgan. Great machine!

Så Australien stämde bra :tummenupp

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Caféräsers är balla men vad har man dom till? Dom har en sittställning som är som en sporthoj men inte i närheten av dess prestanda. Dom är nakna som en streetfighter men inte alls lika busiga. Är användningsområdet för dom bara som det låter, ner till fiket?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
don_tomazo skrev:
2536528 Caféräsers är balla men vad har man dom till? Dom har en sittställning som är som en sporthoj men inte i närheten av dess prestanda. Dom är nakna som en streetfighter men inte alls lika busiga. Är användningsområdet för dom bara som det låter, ner till fiket?

Varför kör folk chopper kan man också fråga sig.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
FreddaAbborre skrev:
2536548 Varför kör folk chopper kan man också fråga sig.

Ja helt riktigt men där har vi kanske oxå svaret, för att dom är balla (ja alltså dom tycker det) :)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
don_tomazo skrev:
2536564 Ja helt riktigt men där har vi kanske oxå svaret, för att dom är balla (ja alltså dom tycker det) :)

Precis. Lite som med caferäsers! Balla!

Kan bara dra parallellen till min Moto Martin. Skön och köra? Nene, hårt, oergonomiskt och händerna domnar efter nån mil. Men helt underbar.

Torgo

Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
don_tomazo skrev:
2536528 Caféräsers är balla men vad har man dom till? Dom har en sittställning som är som en sporthoj men inte i närheten av dess prestanda. Dom är nakna som en streetfighter men inte alls lika busiga. Är användningsområdet för dom bara som det låter, ner till fiket?

För mig som är för ung för att ha varit med när caféracers var det värsta man kunde köra, handlar det mycket om stilen, utseendet, och att man är lite trött på dagens allt mer krystade försök att bygga tuffa hojar.

En gammal Maserati Ghibli eller DeTomaso Mangusta är på alla sätt en sämre sportbil än t.ex. BMW M3, Porsche 996 osv men det råder ingen tvekan om att jag hade valt att köra de äldre bilarna ändå, just p.g.a att de har en stil och ett utseende som de moderna bilarna saknar. Dessutom var de ju en gång i tiden något av det bästa man kunde köra, vilket bidrar till att man så gärna vill ha dom idag. Man känner ju inte riktigt samma sug efter en P1800, även om det var en snygg bil.

Därmed inte sagt att jag tycker illa om moderna hojar och bilar, tvärtom så är det ju där man hittar den prestanda man vill ha. En 996 är ju något av det vackraste man kan se på våra vägar :tummenupp

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Torgo skrev:
2536634 För mig som är för ung för att ha varit med när caféracers var det värsta man kunde köra, handlar det mycket om stilen, utseendet, och att man är lite trött på dagens allt mer krystade försök att bygga tuffa hojar.

En gammal Maserati Ghibli eller DeTomaso Mangusta är på alla sätt en sämre sportbil än t.ex. BMW M3, Porsche 996 osv men det råder ingen tvekan om att jag hade valt att köra de äldre bilarna ändå, just p.g.a att de har en stil och ett utseende som de moderna bilarna saknar. Dessutom var de ju en gång i tiden något av det bästa man kunde köra, vilket bidrar till att man så gärna vill ha dom idag. Man känner ju inte riktigt samma sug efter en P1800, även om det var en snygg bil.

Därmed inte sagt att jag tycker illa om moderna hojar och bilar, tvärtom så är det ju där man hittar den prestanda man vill ha. En 996 är ju något av det vackraste man kan se på våra vägar :tummenupp

Hade nog personligen valt en Pantera dock...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
don_tomazo skrev:

Sporthoj a lá 200x då eller?
Detta ÄR sporthojar i 50-70 tals kostym.
Och med lagom prestanda för vad de flesta ramar från den tiden klarar av. :hihi
att pressa en café räser från dessa årtal i 60-70 km/h på en små väg är oftas mer spännande än att ligga i 140 med en moden hoj. Med bonus att sannolikheten för att överleva en olycka är gigantiskt högre.
Att chansen till att man får putta hem en nyliget havererad motor är relativt hög är en bonus som man får leva med :hihi

Bygger man på en nyare hoj så får man ofta modernare "prestanda" på köpet. Och modern hållfastighet i motorn.

Många bygger en Café för de gillar att bygga men vill fortfarande kunna köra hojen på ett aktiv sätt, till skillnad från en Custom som är mer glida om kring hoj.

Klarar hojen inte mer än att köra ner till fiket är det en Custom i ovanliga kläder.
En café räser är en sporthoj, med eller utan kåpor. Dock så brukar inte fullkåpe hojar benämnas "cafe räser". Halvkåpa eller ingen kåpa, är väll det generella budskapet. Regler är till för att brytas. ;)

En del kallar detta Cafe, en del inte...

cr750.jpg

:hej

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag kan tänka mig att skiljas fråm min Guzzi om jag får ett bra bud.
Den har min kärlek, men min gamla rygg säger att jag borde
köra något mer upprätt till vardags.

på Kemora:
img5064zf8.jpg

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Suzuki 1327 CR
don_tomazo skrev:

Gärna till fiket men lika gärna en dagsetapp eller fler på vackert kurviga vägar, bansmiska eller varför inte flat-out på en flygraka. Trots att jag satt varstoppet på låga 9000 rpm (= 250 blås) så får Busor, Ninjas och Rettor gå hem och torka sig:yoparty så prestanda behöver inte sitta i kåpan. Det är betydligt mycket hårigare att åka kåplöst och f-n så mycket skönare:tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
URALCAFE, lite cool va :yoparty
galerie_dnepr-michel-2.jpg

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
ozeo skrev:
2628083 URALCAFE, lite cool va :yoparty
galerie_dnepr-michel-2.jpg

Fruktansvärt koool! Lillebrorsan har köpt sig ett sånt där as med sidovagn, strippat den för ombyggnation men vi får se hur det slutar. Mycket trial and error, han har inte skruvat alls innan och är en musik-estet men helt plötsligt fick han en knäpp å köpte en gammal hoj och river ner den i molekyler. Det finns hopp än..
Hoppas jag kan övertala honom att göra en cafe-racer av den... med turbo :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0