Jag är också ny inom mc och håller på med ett cafe bygge som det finns att läsa om i en tråd här. Man kan väl komma undan hyfsat billigt om man tar en fungerande hoj från början och sen kan göra det mesta själv, är man någorlunda händig och van att skruva och har ett garage med standard verktyg och kanske en svets så kommer man nog ganska långt till vettiga pengar ser ingen större skillnad att skruva i en hoj, traktor, jänkare om man är lite van att skruva.
Kan ju dra lite paralleller då det gäller kostnader till mitt bygge, byte till TT-styre ca 400 kr, styrändsbackspeglar ca 100 kr, nya kontrollampor ca 40 kr, nya led blinkers ca 600 kr, baklyse ca 150 kr, ljuddämpare och rör och klammer till avgassystem ca 1900 kr, järn och plåt till tillverkning av bakram och sits ca 400 kr, sen säkert 500 kr i små jox som tex färg och skruv. Då är jag uppe i runt dryga 4000 kr men då är det åtskilliga timmar som lagts ner på att knacka plåt och det är mycket kvar innan den är klar så räkna med att det kommer att ta tid om det ska bli bra.
Det roliga är ju att man kan bygga lite efter som vilket då gör att man kan sprida ut kostnaderna. Själv tänker jag göra klar tank, sits, sidokåpor och nya koppar till mätarna och ny panel till kontrollamporna under vintern och kanske polera lite på aluminiumdelarna som fälgar och motor och sen göra klar hojen men lämna ramen orörd då den är hyfsad. Nästa sommar så får den testas och se om man gillar hojen och om så är fallet och den går maskinellt bra så kanske jag river ner den under nästa vinter och lackar upp ramen och fixar sånt som man kommit på att man vill ändra och gör den riktigt fin. Det är i alla fall de tankarna som jag har kring bygget nu. Har haft många andra funderingar om vad som kan göras som ex byte av förgasare till Mikuni trottelgasare med podfilter och skippa sidokåpor, byte av mätare till mindre kromade osv men det får blir senare.
Ett tips även om jag inte alls är erfaren på att bygga hojar är att ta det lugnt och tänka efter en och två gånger innan man gör nåt och försöka få en helhet med linjerna på hojen, ta en paus betrakta hojen på håll och fundera på vad som kan tänkas bli snyggt och passa med helheten. Själv har jag testat en hel del med kartongmallar och maskeringstejp på plåtbitarna för att hitta hem och resultatet blev lite annorlunda mot vad jag trodde.
Detta är vad jag kan säga och jag är nog lite i samma sits som du. Hittills har jag i alla fall hållit huvudet ovanför vattenytan även om det blivit några kallsupar