Cafe'd Virago

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Större delen av bensintanken sitter bakom dom nedre kåporna så det går inte, annars hade jag gjort det. Men jag ska lacka dom i samma grundfärg som resten av delarna så det kommer att bli lite diskretare än det är nu.

Jag hade tänkte sätta fotpinnarna bak vid passagerar pinnarna men det kändes som att väghållningen vart lite konstig när jag satt så framåtlutad. För att kunna sitta så läggs väldigt mycket vikt på styret och när jag bromsar lite i en kurva så vill den gå rakt fram. Men jag ska se vad som kan funka för självklart vill jag ju ha så mycket traditionell cafe racer stil som möjligt utan att bygga ny ram och tank.

Fast om du byter till en mer caféaktig tank, kanske från en lite äldre cb eller något (dvs en "riktig" tank"), så blir du ju av med det problemet:tummenupp

Annars kanske du kan ersätta dem med en lite plattare plåt eller nåt? Ser lite udda ut när de sticker ut som två öron jämfört med det övriga platta liksom.

Förstår. Tycker definitivt att väghållningen ska gå före (cykeln ska ju trots allt gå att köra också), men frågan är ju hur man löser det med bakåtflytt i så fall... Du får klura och se vad som funkar helt enkelt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fast om du byter till en mer caféaktig tank, kanske från en lite äldre cb eller något (dvs en "riktig" tank"), så blir du ju av med det problemet:tummenupp

Annars kanske du kan ersätta dem med en lite plattare plåt eller nåt? Ser lite udda ut när de sticker ut som två öron jämfört med det övriga platta liksom.

Förstår. Tycker definitivt att väghållningen ska gå före (cykeln ska ju trots allt gå att köra också), men frågan är ju hur man löser det med bakåtflytt i så fall... Du får klura och se vad som funkar helt enkelt.

Jo, det blir en massa saker att klura på eftersom jag inte bygger en ny ram. Att byta tank har jag tänkt på men det finns en hake där också, halva volymen där består av luftburken som är innuti själva ramen så ska jag byta tank så måste jag kapa bort och bygga ny ram där och det är den bärande delen av ramen så det blir problem. Den har ju ingen rambåge framför motorn som t.ex. Honda CB.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, det blir en massa saker att klura på eftersom jag inte bygger en ny ram. Att byta tank har jag tänkt på men det finns en hake där också, halva volymen där består av luftburken som är innuti själva ramen så ska jag byta tank så måste jag kapa bort och bygga ny ram där och det är den bärande delen av ramen så det blir problem. Den har ju ingen rambåge framför motorn som t.ex. Honda CB.

Det man skulle kunna göra är att modifiera en befintlig tank till att hysa ramen med luftburk. Det skulle kanske kunna gå att dra den mer ner på sidorna liksom, bara man kan göra håligheten i mitten tillräckligt djup. Det är ju ett ganska stort projekt i sig, men lyckas man kan det bli riktigt bra. Framförallt som det råder bot på en del andra problem.

Originaltanken är ju inte sådär enormt stor heller, så jag tycker nog att man borde kunna ordna det utan att förlora kapacitet.

Ungefär såhär (inget vidare shoppat men du förstår kanske hur jag menar. Ner med tanken på sidorna, täck de där kromade ögonen och få en lite rakare undre linje på det hela):
 

Bifogat

  • klar 1 copy.jpg
    klar 1 copy.jpg
    126.2 KB · Visningar: 286

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ser helt okej ut med den där plåten tycker jag, speciellt med förare på hojen. Sen kommer den smälta in mer när den är lackad.

Är grymt sugen på att sätta turbo på den också och jag kanske kan få tag på en mindre turbo från en 2.0l lätt trycks motor.


Brorsan fick posera lite på bilden och jag ska nog flytta fotpinnarna bakåt till den position han har nu. Det funkar bra märkte jag, förrut satt jag lite för långt fram och då vart det lite annan väghållning när jag kom till kurvorna.
 

Bifogat

  • 22.jpg
    22.jpg
    136.3 KB · Visningar: 11,483
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu har jag byggt fotpinnar. Ska mäta och titta lite för att sedan bygga stag och fäste för dom. Eftersom jag bor borta vid jobbet under veckorna så har jag inte kunnat kolla på hojen och byggt efter det utan fått chansa lite.

Måste nog bygga om avgasröret för att få plats men jag är inte så jäkla sugen på det just nu men om man tänker så, ja då blir det ju där efter också. Har en fundering på om jag skulle dra avgasröret från den bakre cylindern under svingen och ut på andra sidan istället för 2 till 1 system som jag funderade på först för det blir nog inte så snyggt.
 

Bifogat

  • 23.jpg
    23.jpg
    115.1 KB · Visningar: 127

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Idag vart dom nya ljuddämparna klara. Ska nog bygga om avgasrören så att den främre kommer på högra sidan och den bakre går under svingen och ut på vänstra sidan. Tänkte sätta ljuddämparna vinklade uppåt också.
 

Bifogat

  • 24.jpg
    24.jpg
    66.2 KB · Visningar: 105

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Under början av hösten har jag haft fullt upp med både heltidsjobb och heltidsstudier så det har inte hänt mycket och nu är vintern på väg och jag har inget garage. Eventuellt att jag har ett litet utrymme att sitta och meka med motorn i när jag får tid. Den ska i alla fall putsas och få någon färg/lack på sig, har funderat på anodizering men det vi får se för det beror på vilken sorts aluminium det är och vad det kostar.

Har lekt lite i Photo Shop och skrik inte rätt ut nu för det är extremt tilltaget för att se hur det kan bli. Det ser ut som en clown räcer och jag ska nog sikta på någon mer diskret färg på motorn som svart/guld eller titangrå finns ju som sagt många möjligheter med anodizering.
 

Bifogat

  • Lack testjpg.jpg
    Lack testjpg.jpg
    137.9 KB · Visningar: 324

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Personligen är jag inte mycket för vare sig flames eller clownfärger.
Jag hade valt en mer modest färgsättning, svart/guld/silver, röd/vit etc.

Tanken på en viagra är svår att få till vettiga linjer med om du skall ha ankröv.
Har du några planer för den?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Personligen är jag inte mycket för vare sig flames eller clownfärger.
Jag hade valt en mer modest färgsättning, svart/guld/silver, röd/vit etc.

Tanken på en viagra är svår att få till vettiga linjer med om du skall ha ankröv.
Har du några planer för den?

Flames blir det. Tanken får nog bli som den är för jag har inte verkstad som krävs för att bygga om den biten. Ska jag börja bygga om tanken så bygger jag hellre en ny ram eller väljer en annan hoj. Men just nu får det bli som det blir. Men det kan fortfarande svänga mot något annt och bli en flat-tracker bakdel istället.

Har byggt fäste för nummerplåt och ska hitta på något för baklykta och blinkers. Vet inte hur det är med regler på lampor om man får bygga själv eller om det måste vara E-märkt.
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hallå!
Hojen står i vinterförvar men jag har varit förbi hos en kille i närheten som bygger choppers och han hade en liten verkstad lite intressanta grejer. Han hade en ram jigg och ett litet engelskt hjul som han byggt själv. Han var väldigt trevlig och pratglad så nu när vintern närmat sig så har jag funderat på möjligheten att kunna få hyra in sig hos honom och ge sig på ett försök att bygga en ram.

Men han har inte så stor koll på sporthojar och jag antar att det är en del man bör veta innan man börjar bocka och svetsa ihop en massa rör. Är det någon som vet vart man kan hitta info om rambyggen av just sport hojar?
Det enda jag lyckats hitta är lite grundläggande om gaffelvinklar, annars är det bara chopper byggen.

Har gjort en liten skiss av hur det skulle kunna bli.
 

Bifogat

  • Skiss.jpg
    Skiss.jpg
    59.8 KB · Visningar: 127
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top