Caferacer SRX-6

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Fist Woman skrev:
2603746 1. Jag vill inte på något sätt dissa dig som hojbyggare, men varför förstör du en klassiker som SRX-6?
Ramen är ju ändå helt kass så ställ undan hela chassiet och bygg nytt från grunden.

2. Bygg en egen ensits istället, en hoj på 160 kg är ändå värdelös att skjutsa på.

Annars så tycker jag att det är ascoolt med en liten encylindrig sporthoj! Grymt kul att köra iaf. Synd att inte fler inser det.


väger den bara 160 :va coolt isf.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Fist Woman skrev:
2603746 1. Jag vill inte på något sätt dissa dig som hojbyggare, men varför förstör du en klassiker som SRX-6?
Ramen är ju ändå helt kass så ställ undan hela chassiet och bygg nytt från grunden.

2. Bygg en egen ensits istället, en hoj på 160 kg är ändå värdelös att skjutsa på.

Annars så tycker jag att det är ascoolt med en liten encylindrig sporthoj! Grymt kul att köra iaf. Synd att inte fler inser det.

Är ramen helt kass????????? Varför?
 

Fist Woman

Guest
Slan Cruel skrev:
2604322 Är ramen helt kass????????? Varför?

Om jag hade en sån där scanner så skulle jag lägga in en bild från orginalbroschyren som visar ramen, Stryrhuvudet är egentligen bara fäst i underkant, endast en tunnplåtskonstruktion förbinder överdelen med centralröret på ramen, vekt.

Nej chassiet är vekt och faktiskt onödigt tungt. 608 kubikaren är däremot i detta utförande en pärla!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Fist Woman skrev:
2605397 Om jag hade en sån där scanner så skulle jag lägga in en bild från orginalbroschyren som visar ramen, Stryrhuvudet är egentligen bara fäst i underkant, endast en tunnplåtskonstruktion förbinder överdelen med centralröret på ramen, vekt.

Nej chassiet är vekt och faktiskt onödigt tungt. 608 kubikaren är däremot i detta utförande en pärla!


Den här?
1xlbrochure4.jpg
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Fist Woman skrev:
2603746 1. Jag vill inte på något sätt dissa dig som hojbyggare, men varför förstör du en klassiker som SRX-6?
Ramen är ju ändå helt kass så ställ undan hela chassiet och bygg nytt från grunden.

2. Bygg en egen ensits istället, en hoj på 160 kg är ändå värdelös att skjutsa på.

Annars så tycker jag att det är ascoolt med en liten encylindrig sporthoj! Grymt kul att köra iaf. Synd att inte fler inser det.
1. Det finns ganska många som har den orginal...Den har varit min sen den kom och jag ska inte sälja så jag har byggt om den många gånger allt efter vad jag har haft för smak just då. Från början var det tänkt att jag skulle kunna bygga tillbaka men nu vill jag inte. Jag har många gånger funderat på annat chassi, kanske...
2. Den byggdes som tvåsits då jag bara hade en hojj att åka på och det gäller inte längre. det kanske blir förändring på det. Angående vikten: den kommer nog ner till 145-150 kg nu. (bromskivor och ok kapar ett antal kg)
 

kh

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Ålem
Hoj
1985, Yamaha xj 600 under ombyggnad
Kul att ni tycker om den gamla SRX:en!
Frigolit är det :D. Det värsta är när man ska försöka göra rent efter...
Bakdelen är hemma gjord med frigolit som grund, sedan ligger det ett lager glasfiber på utsidan och ett på insidan. Fibrerna är lagda med epoxy så frigoliten finns kvar som distansmaterial (lätt och starkt).

Snyggt bygge.
Jag håller på med ett eget projekt och tänkte prova din medtod med frigolit och epoxy.

Några frågor:
1. Spacklade du frigoliten med epoxy-spackel innan du lade på väven?
2. Räckte det med ett lager väv på frigoliten?
3. Använde du sedan epoxy-spackel på väven eller hur fick du fram slutfinishen?

/ Kh
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Snyggt bygge.
Jag håller på med ett eget projekt och tänkte prova din medtod med frigolit och epoxy.

Några frågor:
1. Spacklade du frigoliten med epoxy-spackel innan du lade på väven?
2. Räckte det med ett lager väv på frigoliten?
3. Använde du sedan epoxy-spackel på väven eller hur fick du fram slutfinishen?

/ Kh

Hej!

Svar på frågor:
1. Jag har försökt lägga ett tunt lager med spackel för att få en fint yta (jag har lite lättare att känna om ytan är bra när den är spacklad7slipad).
2. Sparar man frigolit och lägger väv på båda sidorn räcker ett lager.
3.Japp.

Lycka till med ditt bygge och visa/berätta hur det gick.

/Tobias
Mitt står extremt stilla...skulle vilja bygga egen ram...
 

kh

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Ålem
Hoj
1985, Yamaha xj 600 under ombyggnad
Hej!

Svar på frågor:
1. Jag har försökt lägga ett tunt lager med spackel för att få en fint yta (jag har lite lättare att känna om ytan är bra när den är spacklad7slipad).
2. Sparar man frigolit och lägger väv på båda sidorn räcker ett lager.
3.Japp.

Lycka till med ditt bygge och visa/berätta hur det gick.

/Tobias
Mitt står extremt stilla...skulle vilja bygga egen ram...

Läste kommentarerna om ramen i tråden. Visst, jämför man den här typen av hojar med moderna är de väl lite svajiga men hojåkning handlar väl inte bara om att kunna ligga och pressa med 45 graders lutning i 140 knyck, det går att ha lika roligt i 80 på en goeväg!:D Fortsätt bygg, det såg ju skitsnyggt ut!
Själv har jag fastnat i grubblerier om min sadel. Jag har strippat originalsadeln och sågat den smalare och kortare. Funderar nu mest på hur jag bäst fyllet ut mellan distanserna som ligger mot ramen så att dynan kommer ner i samma nivå som ramen. Återkommer med bilder när jag kommit lite längre.

/Gustav
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Händer lite...Har lite prylar på ingående. Köpte en annan hojj att åka på men ska försöka få lite fart denna i vinter.
Tooby
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Tja!
Skulle städa i moppeboden, men halkade över vinkelkapen och så försvann bakramen. Nu ska det bli singeldämpare igen (hade en RD350 uppsättning på SRXen för ca 15 år sedan). Liten sadel och liten tank ska nog bli tufft...
Håller på att fixa fästen för den nya sadeln samt funderar på att förstärka lite runt svingen.

ha det
 

Bifogat

  • SRX_Kapad.jpg
    SRX_Kapad.jpg
    64.5 KB · Visningar: 311

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Se där ja!

Hade jag helt missat.
Se till att ösa på nu bara ;)
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Det går inte fort men långsamt...
Här är fäste för den bakre stördämparen, lite detaljer kvar...
Började med att rita upp fästet i 3D (Programmet heter Blender) för att sedan tillverka det i källaren. Jag tycker om att rita och fundera innan jag börjar göra prylarna.
 

Bifogat

  • Fäste.jpg
    Fäste.jpg
    59 KB · Visningar: 160
  • Sving_2.png
    Sving_2.png
    116 KB · Visningar: 163
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Det går inte fort men långsamt...
Här är fäste för den bakre stördämparen, lite detaljer kvar...
Började med att rita upp fästet i 3D (Programmet heter Blender) för att sedan tillverka det i källaren. Jag tycker om att rita och fundera innan jag börjar göra prylarna.

Lite off topic men är blender ett open source program? och där med gratis?
hur är det det ser ut att påminna om 3ds Max

//timpalompa
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Lite off topic men är blender ett open source program? och där med gratis?
hur är det det ser ut att påminna om 3ds Max

//timpalompa
Det är gratis! Det är samma typ av program som 3DS MAX, mer "konstnärligt" än CAD program. Det går att skapa detaljer som har proportioner som överensstämmer med verkligheten. Den som möter Blender första gången tycker att interfacet är svårt, kan hålla med...
Just nu arbetas det på en ny version där detta blir bättre.

sökväg: http://www.blender.org/
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top