Cagiva Mito 125 -98:a Funderingar..!

lundmarkarn

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Leter en
Har "nästan" köpt en Cagiva mito 125 -98:a i tyskland.
Hojjen sägs vara en 80km/h verson men att jag bara behövde koppla bort den så kallade Black boxen så skulle den göra närmare 200km/h..
Kan de stämma den här?
Den svarta lådan (black box) skulle tydligen vara någon varv begränsare (rpm limiter)

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
lundmarkarn skrev:
Hojjen sägs vara en 80km/h verson men att jag bara behövde koppla bort den så kallade Black boxen så skulle den göra närmare 200km/h..
Kan de stämma den här?
Den svarta lådan (black box) skulle tydligen vara någon varv begränsare (rpm limiter)
Vet inte hur dom är strypta, men några 200km/h kan du nog glömma.

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Gör väl kanske runt 180 gissar jag. kanske 200 på mätarn.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
lundmarkarn skrev:
Kan de stämma den här?

Den kan vara strypt till 80km/h från helt ostrypt med black boxen. Men om den ÄR det måste du ju kunna kolla upp innan köpet.

Mito gör ca 190km/h ostrypta.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Den kan vara strypt till 80km/h från helt ostrypt med black boxen. Men om den ÄR det måste du ju kunna kolla upp innan köpet.

Mito gör ca 190km/h ostrypta.

jag måste ha hört mycket fel då för rs 125 sägs göra 165 orginal enligt mätaren och det motsvarede väll typ 155 ..... jag kanske är å dansar nu men rs ska väll ändå vara snabbare än mito???? 190 kan du ju suga dig i ballen för

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
RS "Alex" skrev:
jag måste ha hört mycket fel då för rs 125 sägs göra 165 orginal enligt mätaren och det motsvarede väll typ 155 ..... jag kanske är å dansar nu men rs ska väll ändå vara snabbare än mito???? 190 kan du ju suga dig i ballen för

Nja miton har lite fräsigare topphastighet

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
RS "Alex" skrev:

Haha sacerias "Xceed på forumet" har mätt sin Mito med bil, Den gav 190km/h. Och svar NEJ, RS går inte fortare än Mito. Ganska långt ifrån. Därimot piskar RSén Miton på bana.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Haha sacerias "Xceed på forumet" har mätt sin Mito med bil, Den gav 190km/h. Och svar NEJ, RS går inte fortare än Mito. Ganska långt ifrån. Därimot piskar RSén Miton på bana.

även fast jag tvivlar.. coolt men var den bara ostrypt då????

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
RS "Alex" skrev:
även fast jag tvivlar.. coolt men var den bara ostrypt då????

Du behöver inte tvivla, Har hört fler som haft Mito att dom brukar ligga runt 190km/h /toppfart.

Den är bara avstrypt.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Padde skrev:
Du behöver inte tvivla, Har hört fler som haft Mito att dom brukar ligga runt 190km/h /toppfart.

Den är bara avstrypt.

det är jävligt fort vilken av cyklarna har mest hk då?

hur kan det skilja så himla mycket i fart då?

"sorry ja lånar tråden lite" :)

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
RS "Alex" skrev:
det är jävligt fort vilken av cyklarna har mest hk då?

hur kan det skilja så himla mycket i fart då?

"sorry ja lånar tråden lite" :)

Aerodynamik?
Det är luftmotståndet som gör det. Har du bra aerodynamik = litet luftmotstånd = högtoppfart. Men du sitter troligtvis som en kratta

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
AndersJohansson skrev:
Aerodynamik?
Det är luftmotståndet som gör det. Har du bra aerodynamik = litet luftmotstånd = högtoppfart. Men du sitter troligtvis som en kratta

Skulle aerodynamiken skilja nästan 20 km/h mellan RS och Mito? Nädu, Det lär vara mer effekt i Miton.

Hugo

Snipp Snapp och så va sagan slut..
Gick med
15 Mar 2005
Hoj
Såld, letar tyngre, pm om du har ngt trevligt...
plus att mito upp till -98 har 7 växlar, eller dumpa dom de tidigare? Fast ramen e lite klenare, rsen har ju 250 ram :arsele

Solid snake

Guest
Hugo skrev:
plus att mito upp till -98 har 7 växlar, eller dumpa dom de tidigare? Fast ramen e lite klenare, rsen har ju 250 ram :arsele

Och? Den har ändå mer effekt och den går fortfarande fortare.

Känn dig knäckt.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:
Skulle aerodynamiken skilja nästan 20 km/h mellan RS och Mito? Nädu, Det lär vara mer effekt i Miton.

Ja det spelar också väldigt stor roll. Men kawasaki uppger att deras supeslimade design ska vara värt ca 10hk i toppfart på en 600. Kanske låter lite konstigt. Men en 125:a rör sig inte om några enorma farter så...
Men när dom kördes 11kw så gick RS:en 140/130 och miton gick 131/120 (mätarfart/gps) enligt bikes. test. Då ska dom båda ha samma effekt men Aprilian går fortare.

Du vet ju själv hur mycket det ökar från att sitta till att "krypa ner"

Solid snake

Guest
AndersJohansson skrev:
Ja det spelar också väldigt stor roll. Men kawasaki uppger att deras supeslimade design ska vara värt ca 10hk i toppfart på en 600. Kanske låter lite konstigt. Men en 125:a rör sig inte om några enorma farter så...
Men när dom kördes 11kw så gick RS:en 140/130 och miton gick 131/120 (mätarfart/gps) enligt bikes. test. Då ska dom båda ha samma effekt men Aprilian går fortare.

Miton väger mer, kompenseras när den stryps av.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
AndersJohansson skrev:

NS gick 130 strypt.. :va med drevning så den varvade ur på 6an 11k vid 130.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0