Cagiva Mito 125 -98:a Funderingar..!

Solid snake

Guest
AndersJohansson skrev:
Tja. Jo jag är också med på att en Mito går snabbare. Dock har jag aldrig kört en.


En annan sak kan vara att den inte orkar varva ur när den e strypt.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
RS "Alex" skrev:
jag måste ha hört mycket fel då för rs 125 sägs göra 165 orginal enligt mätaren och det motsvarede väll typ 155 ..... jag kanske är å dansar nu men rs ska väll ändå vara snabbare än mito???? 190 kan du ju suga dig i ballen för
Va nån tidning (tror det var bike, inte säker dock...) som testade toppfarten på RS125, och då gjorde den 170 riktiga!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
KalleNorton skrev:
Va nån tidning (tror det var bike, inte säker dock...) som testade toppfarten på RS125, och då gjorde den 170 riktiga!


alla säger ju olika egemtligen om jag skulle säga min gjorde 165 så blir man påhoppad av 100 pers som säger mätaren visare fel ju fortare man kör...

det kan ju ha med avgassystem och portning att göra större förgasare gör också att man kan få mer hästar i slutet av varvtalet.....

jag har en ring jag kan lägga i mit avgassystem om jag vill ha mer att ge på rakan... :D

instruktion till mitt avgassytem:)

Angående medföljande ring (bushing) som skall sitta där pipans sista kon slutar och stingern börjar.

Montering:

Sätt i ringen så den ligger mot stoppet. Skjut in stingern så den ligger mot ringen och dra åt låsbulten.

Vissa får bättre resultat utan ring. Eftersom du skall ha 154cc så bör du köra utan ring oavsett. Man vill undvika för högt tryck i pipan. Det ger värmeproblem. Man vill ha rätt tryck. En balans mellan effekt och andning. Du kan prova med ring försiktigt och samtidigt hålla koll på detonationer och temperatur. Resultatet effektmässigt kan bli sämre eller bättre. Man måste testa. Stiftet bör ge en bra indikation på hur det står till. Men, var noga med att köra utan ring till en början. Var även noga med att hålla rent från sot vid området slutkon/stinger. Reducering av arean och ökat tryck i pipan kan ge temp-problem. (förmodligen ett stort skäl till varför varannan 125-åkare har problem med motorhaverier)
 

Extremnatha

Nathalie :)
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Cagiva mito evo *Min Pärla*
hmm

Åker ju själv på en mito evo -99
o.. DEN går fort !! väldigt mycket fortare än många andras 125:eek:r.
Ägde en Nsr innan o skilnaden är helt enorm... för fasten nsr:en var så kallat ostrypt gjorde den bara ca: 130..
Miton har nästan samma drag upp till 100km/h som mammas firestorm.
Sedan att de pajjar har me just de o göra. moppekillar som e vana att växla järnet för o impa på brudar axar ju sönder miton tillslut i sina stampiga växlingar o håller i gasen alldeles för länge.. tror ju hojjen ska sprängas innan de växlar igen...
Desutom är Cagiven helt suveränt snygg. Små detaljer som gör att det är synd att överstyla dem. man måste se en i värkligheten för att lägga märke till det.
 

Solid snake

Guest
Extremnatha skrev:
Åker ju själv på en mito evo -99
o.. DEN går fort !! väldigt mycket fortare än många andras 125:eek:r.
Ägde en Nsr innan o skilnaden är helt enorm... för fasten nsr:en var så kallat ostrypt gjorde den bara ca: 130..
Miton har nästan samma drag upp till 100km/h som mammas firestorm.
Sedan att de pajjar har me just de o göra. moppekillar som e vana att växla järnet för o impa på brudar axar ju sönder miton tillslut i sina stampiga växlingar o håller i gasen alldeles för länge.. tror ju hojjen ska sprängas innan de växlar igen...
Desutom är Cagiven helt suveränt snygg. Små detaljer som gör att det är synd att överstyla dem. man måste se en i värkligheten för att lägga märke till det.

En mito behöver inte stylas, den är nog den snyggaste skapelsen inom 125 klassen.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Extremnatha skrev:
Åker ju själv på en mito evo -99
o.. DEN går fort !! väldigt mycket fortare än många andras 125:eek:r.
Ägde en Nsr innan o skilnaden är helt enorm... för fasten nsr:en var så kallat ostrypt gjorde den bara ca: 130..
Miton har nästan samma drag upp till 100km/h som mammas firestorm.
Sedan att de pajjar har me just de o göra. moppekillar som e vana att växla järnet för o impa på brudar axar ju sönder miton tillslut i sina stampiga växlingar o håller i gasen alldeles för länge.. tror ju hojjen ska sprängas innan de växlar igen...
Desutom är Cagiven helt suveränt snygg. Små detaljer som gör att det är synd att överstyla dem. man måste se en i värkligheten för att lägga märke till det.


Jo men din kan inte ha varit särskillt ostrypt om den toppade 130. Duu hade en -00 va? Och eftersm ditt varvtalstopp satt på batteriet så var den såkallad slöing. DVS man måste köpa ny C´DI för att den ska gå fullt ut. :7peta
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Extremnatha skrev:
Åker ju själv på en mito evo -99
o.. DEN går fort !! väldigt mycket fortare än många andras 125:eek:r.
Ägde en Nsr innan o skilnaden är helt enorm... för fasten nsr:en var så kallat ostrypt gjorde den bara ca: 130..
Miton har nästan samma drag upp till 100km/h som mammas firestorm.
Sedan att de pajjar har me just de o göra. moppekillar som e vana att växla järnet för o impa på brudar axar ju sönder miton tillslut i sina stampiga växlingar o håller i gasen alldeles för länge.. tror ju hojjen ska sprängas innan de växlar igen...
Desutom är Cagiven helt suveränt snygg. Små detaljer som gör att det är synd att överstyla dem. man måste se en i värkligheten för att lägga märke till det.

vore ju roligt att träffa någon med en mito någon gång se hur en sån går också:)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top