Cajback och Mårtensson kör med de stora!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Lite Magnus Uggla över det hela: Stor i Sverige, okänd i övriga världen.
De svenskar som gett sig ut i den stora världen de senaste åren har antingen haft för dåligt material eller varit för dåliga.
Men visst ska de ha credit för att de försöker :tummenupp
De blir ju snabbare av det eftersom de tävlar mot bättre förare.

sandstream skrev:
Tror det kommer att bli betydligt vanligare i framtiden att förarna till MotoGP-teamen värvas från divers nationella superbikeserier.
Vi får väl se under de kommande åren om jag har rätt eller fel :)
Hur många värvades från SBK eller SS600 till årets säsong?
Svar: Noll (Jurgen van der Goorbergh kanske kan räknas som en halv efter sina inhopp.)
Hur många värvades från 250 eller 125?
Svar: Tre.

Det är nog som James Ellison säger i senaste Motorcycle Racer (se citat i inlägg stio i denna tråd), han borde ju veta eftersom han är på plats, så är det bästa fönstret för MotoGP att kör i en klass som kör samma dag som MotoGP. Utan tvekan.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
...

Tror det kommer att bli betydligt vanligare i framtiden att förarna till MotoGP-teamen värvas från divers nationella superbikeserier.
Vi får väl se under de kommande åren om jag har rätt eller fel :)



Ett problem är att det är väldigt få länder som kör Superbike på "riktigt" i sina nationella mästerskap. Oftast är det standard 1000cc som körs fastän det heter superbike. Är väll bara i England man kör samma reglement som i VM och AMA har man något som är väldigt lika. Kanske att man kör SBK i Japan.

Att gå från en std-hojsklass och aldrig fått provat sig fram med dom diverse tekniska förändingar på hojarna man kan/ska göra innan är nog ingen höjdare! Är väldigt mycket som kan ändras på en riktig racerhoj om man tänkt hänga med.

Ett annat problem är att Superbike-VM är en konkurerande serie till MotoGP. Hade inte Superbike-VM blivit av med sina skulder genom att sälja rättigheterna till enhetsdäcken til Pirelli så hade DORNA köpt upp rättigheterna för WSBK bara för att lägga ner den serien! Om förare ska komma från en nationell superbikeserie är det isf lättast från Engelska superbike för att DORNA äger rättigheterna till den serien.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Lite Magnus Uggla över det hela: Stor i Sverige, okänd i övriga världen.
De svenskar som gett sig ut i den stora världen de senaste åren har antingen haft för dåligt material eller varit för dåliga.

För dåliga enligt vadå? Jag trodde i min enfald att man hade en 107% kvalgräns för att sortera bort de som var för dåliga.

Klarar man den har man i VM att göra, naturligtvis.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Chris Ash skrev:
För dåliga enligt vadå? Jag trodde i min enfald att man hade en 107% kvalgräns för att sortera bort de som var för dåliga.

Klarar man den har man i VM att göra, naturligtvis.

Det smäller lite högre att komma sist i en GP-tävling än att komma först i ett klubbmästerskap. Om nu någon inte redan fattat det.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Victor skrev:
Det smäller lite högre att komma sist i en GP-tävling än att komma först i ett klubbmästerskap. Om nu någon inte redan fattat det.

Det är tyvärr rätt många som inte förstått det.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Det är tyvärr rätt många som inte förstått det.

GPVM är ju så satans jävla snabbt att nästan alla nationella mästare kommer sist/bland de sista.

Tex kom AMA-mästaren Chuck Sorensen sist i ett 250GP när han var över och gästspelade.

Och på Assen var ju EM-vinnande Molina långsammare än Rizmayer som kom sist i VM.
 

spectator

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
på landet
Hoj
flera
oscar skrev:
Känns som om det kvittar eftersom de får chansen, och dessutom så har de egna hojar att plocka godbitar från om de får det!

Helt rätt Oskar.Jag skulle köra GP om jag fick chansen att prova,sen om teamet heter Kurtz,Wurtz eller Bratwurtz spelar mindre roll.Kurtz får sina
hojar servade av SEEL och för att vara Yamaha går dem rätt bra tydligen.
(Ritzmayer-Molina assen)Sen tycker jag att man får lite det man betalar för
att köra a-kit Honda hos Kiefer kostar 400´ euro.

Hur dåliga Kurtz hojarna är får vi reda på av killarna,jag tror inte dem har åkt
på bättre hojar tidigare.Helt klart tycker jag att det krävs MOD att ta ett
wildcard i det teamet som är så nedsnackat i media av kunniga reporters och
kostar det snäppet mer än ett eget race i ett EM så är det helt rätt att känna tempot och lära sig ett och annat från det här äventyret.

Go Niklas,Go Andreas :Bugar
 

spectator

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
på landet
Hoj
flera
oFFkeFF skrev:
Det är tyvärr rätt många som inte förstått det.

Varför är det då så många som hackar på "Snigelfelt"när han placerar sig topp 10 i GP.Vad jag vet hade han knappt nya däck till racen sista året han körde
och hans bästa tider på tidsträningen kom redan efter 10-15 minuters körning medans alla andra satte sina tider i slutet på passen på kvaldäck.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
spectator skrev:
Varför är det då så många som hackar på "Snigelfelt"när han placerar sig topp 10 i GP.Vad jag vet hade han knappt nya däck till racen sista året han körde
och hans bästa tider på tidsträningen kom redan efter 10-15 minuters körning medans alla andra satte sina tider i slutet på passen på kvaldäck.

Kanske för att de, precis som Filip skriver i sitt inlägg, inte förstått det :confused:
 

nIKOLa

www.nikorace.com
Gick med
27 Jun 2004
Ort
Östermalm
Hoj
Yamaha R1 2009
Chris Ash skrev:
Japp, det är framtidens väg in i GP, tvåtakt funkar inte.


Vad vet du om det ? vad jag vet så har 4-5 st av mina kompisar som körde EM i 125 förra året fått en plats i VM i rättbra team också..
Sen vet man ju inte vart det leder nånstans men VM är alltid VM

Så jag förstår inte vad du menar med att 2 takt inte funkar som vägen in till GP
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
nIKOLa skrev:
Vad vet du om det ? vad jag vet så har 4-5 st av mina kompisar som körde EM i 125 förra året fått en plats i VM i rättbra team också..
Sen vet man ju inte vart det leder nånstans men VM är alltid VM

Så jag förstår inte vad du menar med att 2 takt inte funkar som vägen in till GP
Psst, Chris var ironisk :)
De flesta vet att det är den bästa vägen in.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
spectator skrev:
Helt rätt Oskar.Jag skulle köra GP om jag fick chansen att prova,sen om teamet heter Kurtz,Wurtz eller Bratwurtz spelar mindre roll.Kurtz får sina
hojar servade av SEEL och för att vara Yamaha går dem rätt bra tydligen.
(Ritzmayer-Molina assen)Sen tycker jag att man får lite det man betalar för
att köra a-kit Honda hos Kiefer kostar 400´ euro.

Hur dåliga Kurtz hojarna är får vi reda på av killarna,jag tror inte dem har åkt
på bättre hojar tidigare.Helt klart tycker jag att det krävs MOD att ta ett
wildcard i det teamet som är så nedsnackat i media av kunniga reporters och
kostar det snäppet mer än ett eget race i ett EM så är det helt rätt att känna tempot och lära sig ett och annat från det här äventyret.

Go Niklas,Go Andreas :Bugar

Servade hojar? 1100 mil på cylindrarna och block från 2003?
Toppfarterna talade sitt tydliga språk i kina, när kinesernas wild-card, med vanliga YEC-kit hade snabbare cyklar än Kurz rakt fram. Rizmayer och Fredde var ju dock snabbare runt banan ändå.
400' euro för att köra hos Kiefer?? Vart har du hört den summan från?

Men som sagt, Jag vill se både Mårtensson och Nicklas i VM. Anledningen till att de tagit platserna via Kurz är ju att det inte är wild-card som krävs då.
Tror dessutom både nicklas och mårtenssons italienfixade yammor är bättre än kurz moppar. Iaf i motorerna
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
spectator skrev:
Varför är det då så många som hackar på "Snigelfelt"när han placerar sig topp 10 i GP.Vad jag vet hade han knappt nya däck till racen sista året han körde
och hans bästa tider på tidsträningen kom redan efter 10-15 minuters körning medans alla andra satte sina tider i slutet på passen på kvaldäck.

Som Chris skriver, folk hajar inte riktigt hur fort det går i VM, och att en 15-plats på en privathoj är brutalt bra..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Servade hojar? 1100 mil på cylindrarna och block från 2003?
Toppfarterna talade sitt tydliga språk i kina, när kinesernas wild-card, med vanliga YEC-kit hade snabbare cyklar än Kurz rakt fram. Rizmayer och Fredde var ju dock snabbare runt banan ändå.
400' euro för att köra hos Kiefer?? Vart har du hört den summan från?

Men som sagt, Jag vill se både Mårtensson och Nicklas i VM. Anledningen till att de tagit platserna via Kurz är ju att det inte är wild-card som krävs då.
Tror dessutom både nicklas och mårtenssons italienfixade yammor är bättre än kurz moppar. Iaf i motorerna

400 tusen euro låter mycket högt i mina öron också. Stigefelt pyntade vad jag vet ca en fjärdedel av den summan för att få köra A-kittad TSR Honda år 2000.
 
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top